AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.188

Kallstartsventil 525 -89

Sida 1 av 2
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Halloj där
Jag har haft problem med min bil som inte har velat starta ordentligt. Efter flera holmgångar med många här har jag tillslut kommit på något (tror jag).
Tomgångsmotor/tillsatsluftslid har inte så mycket med startproblem som det har verkat här, utan det är ju självklart kallstartsventilen som strular. Jag har fått intrycket att denna ventil saknas på motronic-systemen, och är ersatt med denna tomgångsmotor etc, men så var inte fallet.

Min fråga är då: Kallstartsventilen, är det den som sitter under spjällhuset, med en kontakt (tredelad) och en ganska tunn gummislang i ena änden och i andra änden en lite grövre slang som går in i spjällhuset(strax efter). Den tunna slangen går till något som ser ut som ett filter eller motsvarande som sitter i framkant vänster i motorrummet?
Hur felsöka?
Vilken spänning på kontakterna?
Hur demonterar man?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det tunna filtret du menar som sitter i framkant till vänster i motorrummet är ett aktivt kol filter, det har enligt vad jag hört ingen betydelse på motorn. (Kan man ju fråga sig varför det finns?) Men den kallstartsventil du menar, sitter den alltså under insugningsröret? Kan den även påverka starten då bilen är ljummen eller varm också? Den första tanken som slog mig när du nämnde "En tredelad kontakt" var att denna har någon förbindelse med vevhusventilationen? Vi behöver hjälp här!
jocker18@home.se
jag har ev. problem med att min kallstart går in och kastar in en massa bränsle när den inte ska det istället! ev. så matar den soppa när den är varm på "normal jämn gas" till och från.

Snälla, berätta var den sitter nån. Min Haynes bok säger att den sitter någonstans på insuget!! daaah, tack för den :D

WmB SoundZ
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag kan ha fel i att det är en tredelad kontakt, borde endast vara en tvådelad som ger signal till ventilen att nu behövs mer bensin.
Ser filtret i framkant ut ung. som en större ölburk, då är det samma. Är det ett bensinfilter? Om så är fallet, borde det rimligtvis vara kallstartsventilen som vi lokaliserat.
Kallstartsventilen fungerar som så att vid låg temperatur släpper den på extra bränsle för att vid högre temperatur stänga till, dvs som gamla tiders chokereglage. Om det är tre kontakter i den kan det vara att den släpper genom mindre mängd bränsle vid ett visst temperaturläge.
Om den ej fungerar blir starten som för en äldre bil utan automatchoke och ej dragen i reglaget: Mycket svårstartad, tänder till ibland, med fullgas kan man få den att starta men då måste man hålla varv hela tiden. När motorn blir lite varmare svajar tomgången några minuter för att sedan när värmen kommit ordentligt fungera problemfritt.

Om kallstartsventilen släpper på bensin hela tiden kan du få problem med varm/ljummen start. Om den ger fullt vid ljummen eller varm start kan den sura och få andra symptom såsom bludder och att det tar ett tag för bilen att gå på alla cylindrar.
SAmt en HÖG bränsleförbrukning.

OBS detta är endast mina teorier och grundar sig på gissningar och i viss mån empirisk kunskap. HJÄLP BEHÖVS.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hittade en beskrivning på Motronicsystemet om det hjälper något (tack js_snicke).
På den finns inte kolkanistern med, men det spelar mindre roll.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hrm...

Länk

jocker18@home.se
jag blev lite mer förstående iaf... men bilen står 7 mil härifrån med körförbud!!! jag har inte ombes... för kallt för att fixa..

WmB SoundZ
jocker18@home.se
nr.14. thermo-time switch. vad är det? min bil startar inte utan iaf :D

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jocker
Nr 14 och 15 sitter väl på termostathuset på våra bilar? En blå och en brun kontakt? Så har jag. Den ena är givaren till temperaturmätaren och den andra är temperaturgivaren till databoxen.
jocker18@home.se
okey :D

WmB SoundZ
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hallå...
Är det ingen som vet hur man plockar av kallstartsventilen på enklast sätt?
Jag har ingen större lust att demontera hela insuget om det finns ett enklare sätt.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Upp, nu är det måndag...
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Här var det mycket förvirring. Motronic har ingen kallstartventil, om Pompe menar 525-89. Bränsleanrikning vid start och kall motor sker via insprutningsventilerna. Det Pompe pratar om verkar vara tomgångsventilen. Var sitter den pryl du pratar om?
På årsmodell -88 med Motronic finns det en kallstartventil som sitter under insugningsröret. Den har en anslutning med två kablar, och styrs av en termotidgivare, som bestämmer hur länge ventilen skall spruta in bränsle vid kallstart.
Om Jocker 18 berättar vilka symtom hans bil uppvisar, så återkommer jag med tips.

Harry
jocker18@home.se
Hej Harry2.

Min bil går ojämt vid vissa obestämda tillfällen, i jämförelse med en moped som någon skruvat upp munstycket på, i hopp om mer HK. Den "bluddrar". Detta händer endast på lite ---> mellan gas. På fullgas går den alltid perfekt. Dvs, jag åker på en 50-väg, bilen går bra, helt plötsligt så börjar den bluddra. Vid nästa korsning kan det vara borta, eller helt enkelt så slutar det bara. Kan inte komma på något samband alls mellan olika väder eller gaspådrag.

Kan väl säga att det drar för mycket soppa oxå, mer än litern hur lugnt jag än kör.

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Harry2
Du verkar påläst om Motronic :-) Kallstartsventilen sitter under insugningsröret och tomgångsventilen sitter ovanpå insugningsröret. Det som jag tror spökar till alla våra bilar är denna kallstartsventil. Den kanske kärvar och ligger och säger att: bilen är fortfarande kall, mera bränsle! Det kanske är så, fast våra bilar är varm?
jocker18@home.se
Per_j82. det är samma teori jaghar, som du. Den får fel temp. angivelse, lr så kärvar den.

WmB SoundZ
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Svar till Jocker18 och Per. Era bilar borde inte ha någon kallstartsventil. Det kan ibland skilja på årsmodell och utförande på importbilar. En 89 i Sverige kan vara en 88 i Tyskland, och således ha den äldre typen av Motronic. Mer uppgifter, tack.

Harry
jocker18@home.se
89á tyskimport :D men jag måste ta tag i det här nu! inte kan väl folk INTE veta en sån här sak på detta forum

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
1990 tyskimport. Och jag har bekräftat av en BMW verkstad att vi har kallstartsventil. Fast det är klart, inte säkert att BMW verkstaden har rätt heller, man vet ju aldrig...
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
1989 svensksåld
Jag har svårt att se någon annan funktion på den mojäng som sitter under insuget.
Nu kör frugan med den, men så snart jag har den hemma under dagtid skall jag plocka ner och kolla vad det egentligen är.

Min bil går bra när den är varm, dock är den lite törstig(1,25 vid normal/meskörning)
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Kallstartventilen är en liten mojäng som sitter under insugningsröret. Den har en tvåpolig kontakt, och den är ansluten till bränslesystemet på trycksidan. Om era bilar har en mojäng med en tvåpolig anslutning och en bränsleledningsanslutning, då är dom utrustade med kallstartventil.
Nu finns det två alternativ:
1. Ventilen får spänning hela tiden. Då är den öppen hela tiden och motorn får oerhörda mängder bensin. Testa genom att ta av kontakten. Starta och kör litet varm först, annars är motorn svårstartad.
2. Ventilen läcker. Testa genom att demontera ventilen, tag bort kontakten, och kör på startmotorn. Ventilen skall hålla tätt.
Kolla ledningarna till kontakten så att isoleringen är intakt.
Om ni inte hittar någon kallstartventil, då har ni en senare version av Motronic. Då går all bensin genom insprutningsventilerna, som ju styrs av datorn. Datorn får i sin tur information från temperaturgivaren.
Det kan alltså vara fel på tempgivaren. Då skall check-enginelampan lysa. Motronic sätter då ett värde som motsvarar en motortemperatur på 20 grader, och motorn kommer att gå rikt vid varm motor.
Det händer att insprutningsventiler börjar läcka. Testas genom att demontera, ta bort kontakten och köra startmotorn. Det får inte droppa om ventilen.
Prova dessa tips och återkom gärna.

Harry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.