|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Destomer jag tänker på det här med byte, desto mer sugen blir jag på att behålla bilen.. Om jag kör ca 3000 mil per år med den där 325:an så har den gått 29 000mil om 2 år.. då lär det inte bli lätt att sälja den :) Får nog leta efter en till bil som bruksbil å kanske sälja mina fälgar (bör vara värda ialla fall 16 med däck) och försöka ha kvar m5:an. Sniffer : vad har du för årspremie på M5:an ? min blev 20 000:- per år nu efter nyår!! /Jimmy Länk Länk |
|
|
BMW735IA: Det största problemet med att behålla din M5:a verkar vara den höga försäkringspremien. Har du kollat upp möjligheterna med en entusiastförsäkring? Samtidigt kan du ju ha en billig bruksbil vid sidan om |
|
|
Behåll den du, men om du kör ca 3000 mil per år med den där M5:an så har den gått våldsamt mkt också om 2 år.. då lär det inte bli lätt att sälja den heller :) |
|
|
Nu känns det som om det börjar kastas paj igen mellan bilägare som tror att deras bil ALLTID kommer bestå i värde...... Sniffer: för tillfället finns det 11 st m5 i tyskland för under 50k,den billigaste 3790 Euro, visserligen 23k mil på mätaren men ändå,de flesta från 91 och bakåt.... M5 var/är en toppenbil, en riktig superbil för sin tid...en bil som byggdes för att tåla tuffa tag och det har dem oftast (99%) fått göra.De som köpte/köper en M5 köper den just för sina resurser skull och inte något annat (utseendemässig så är det ju inte så stor skillnad mot en 518) Vad jag menar är att M5 oftast får slita, och i och med det så blir bilen oftast mkt dyrare att äga ju högre miltalet blir, reparationer,slitdelar osv osv... En M5 som i "BMW 735" exempel kommer alltså att ha gått 22k mil om två år....tror inte att han kommer att få mer pengar för bilen om 2 år än vad han kan få idag .....snarare tvärtom..en så pass extrem vagn som är 15år !! gammal med 22k på mätaren kommer att kosta en hel del att få i perfekt skick (om man går i Sniffers tankebanor ,(exklusiv samlarbil), för är den inte i toppskick,och då menar jag verkligt toppskick så är den inte så exklusiv längre...... Nu får ni M5 ägare inte missförstå mig, bilen är en fantastisk vagn som skulle pryda vilket garage som helst... Men verkligheten är den att det är svårt att hitta toppex(riktiga toppex)av m5 idag därav det låga värdet på dem..... 325 är inte alls lika speciell/exklusiv som m5 men det är just dess "clou" den är inte lika dyr i drift,(billigare försäkring,billigare delar,billigare service osv) I och med det så kan den vara attraktivare för många köpare och därav kan begvärdet vara i m5ans(eller 5-15k under) Så hittar du ingen billigare försäkring "735an" eller på något annat sätt kan få ner kostnaderna för M5an så är den kanske inte så fel vid ett byte (kanske något emellan) om objekten verkar i bra skick. Dock så skulle jag sälja 18" separat...tror att du tjänar en hel del på att göra det .... Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt för dig(låga kostnader och ändå en M5 i garaget) Mvh Dexx |
|
|
Hur funkar det med entusiastförsäkring?? Väl sagda ord Dexx, troligtvis så byter jag ej bort M5an utan försöker hålla ut ett tag till.. Fick tyvärr ändra försäkringen till bara trafik nu men kommer ej att köra så mycket med bilen heller.. Är ju löjligt att betala 20 000:- för en så gammal bil. Har ringt runt till de flesta försäkringsbolag och de är alla dyrare.. If ville ha 53 000 :- hehe.. Nu blire jakt på en funktionsduglig BMW i 5000:- klassen :) och M5:an ska få stå i garaget tills sommaren kommer.. /Jimmy Länk Länk |
|
|
735 an : Det finns ingen pappa i närheten du kan skriva bilen på ?? ;-) Mvh Dexx |
|
|
Dexx: Att skriva bilen på sin pappa är aldrig riktigt smart. Det finns nämligen dom som blir nekade att få ut pengar vid skada när dom haft en bil skriven på någon annan. BMW735IA: En grej kan ju vara att ha bilen trafikförsäkrad, & sen öppna ett eget konto till bilen, där du har en så kallad reparationsfond. Stoppa in så mycket pengar du kan på det kontot varje månad. |
|
|
Bra upplägg BMW735IA, låt någon annan bil rulla 3000 mil om året istället, det känns inte riktigt rätt för en M5 även om den klarar det utan problem. Tja, vi har väl olika uppfattningar om saker och ting, alla får säga vad de tror, man kan inte veta hur värdet på en viss modell blir. Håller i alla fall med om att en utsliten bil med kanske 25000-30000 mil på mätaren kanske inte kommer att betinga något större samlarvärde i framtiden, men i den takt som dessa bilar skrotas eller försvinner på annat sätt så blir de nog ganska ovanliga framöver. Det är den sista (?) handbyggda M5:an och den har en sån sportkaraktär som inte E39 har (ja E39 är mkt snabbare det är inte prestanda jag talar om), det går dessvärre alltmer mot komfort på M5, har det ju gjort från E28 till E34 och från 3,6 till 3,8 också. Jämför man det totala antalet bilar med den redan klassiska M5 E28 så är det nästan identiska tal mellan E28 och 3,8 sedan, det tror man inte, däremot 3,6 är ju tillverkad i större upplaga, minns inte exakt men är nog 3-4 gånger fler såna än E28. Vad jag försöker säga är att de är mycket ovanligare än vad folk tror, de flesta M5 E34-ägare vet inte att deras bil är byggd för hand, nästan ingen känner till att det i likhet med M3 E30 finns special-versioner även på M5 E34 (4st), att M5 Touringen bara är tillverkad i 891 exemplar och är den enda M-kombin osv. Jag har sett att priserna stabiliserats något på sistone i Sverige, är väl medveten om att det ibland finns billiga exemplar på mobile.de, åker själv till Tyskland ofta och passar på att inspektera vad som säljs, är man intresserad av en sån billig så ska man vara medveten om att man får vad man betalar för, det är ingen mint condition med dokumentation sen ny utan bilar som inte fått någon vård alls och haft så många ägare att flera Fahrzeugbrief gått åt att fylla i alla namn i. Tror inte att välvårdade bilar kommer att gå åt det hållet utan tvärtom uppåt något i pris, absolut inte till höga nivåer men kommer nog att ligga som en M3 E30 ungefär, dvs från drygt 80000 till 100000 och lite över beroende på bilens beskaffenhet. Redan det är ju dåligt eftersom M5 kostade mycket mer än M3 ny men M3 är ju något alldeles speciellt. Alltså förstå mitt resonemang, jag tror INTE att jag får typ 200 tusen för min bil om 5-6 år utan det som jag kallar "samlarvärde" ligger inom rimliga gränser. Ungefär som idag men en viss justering uppåt, särskilt för fina bilar som inte gått mycket som bruksbil, och ännu mer om man skulle komma över någon av specialmodellerna eller en fin Touring. //Sniffer |
|
|
BMW735IA! Försäkringen var det också, jag kör ju bara 6 månader om året max och bor på landsbygden, tror det landar runt 3500-4000 per halvår i premie för en delkasko + 400-500 kr/halvår för garageförsäkring när bilen står still. //Sniffer |
|
|
Danne 27 : Lade du märke till smileyn i mitt inlägg ??? Antagligen inte ,för då hade du förstått att jag sade det "med glimten i ögat" på skoj..... Sniffer: Det mesta du säger håller jag med om men inte allt .... Precis som du säger så är bilarna mkt speciella ,och som du säger så vet de flesta inte om HUR speciella de är men där kommer lite av problematiken in.... Jag har sett folk som vårdar sina Porschar,Jaggor mm mm med större entisuasm än M5 ägare (drar ej alla över en kam) M5 är överkomlig för ett ganska brett klientel av människor och av dessa så tror jag inta att alla är fullkomligt medvetna om hur speciell den är ..... Därför så finns det inte ett alltför stort antal riktigt fina M5or och de övriga kommer att kosta hur mkt som helst att renovera till ett toppskick.... Därav så tror jag att de som kommer att köpa en m5 i toppskick kommer att betala mkt mer än vad vi talar om här....men å andra sidan så finns det nog inte så många sådana M5or..... Medans resten kommer att betala mindre än vi talar om här för halvdana exemplar (majoriteten av M5orna) Tag inte illa vid dig Sniffer ,detta är inget personlig... utan vi är ett gäng BMW tokar som resonerat om detta ett par ggr och detta är vad vi tror.... sen om det stämmer ..??men det verkar ligga nära sanningen.... Din som gått i ide är kanske ett sådant toppex som är värt mkt mer en "struntsummorna" vi pratar om här... Du äger ju trots allt ett riktigt FULLBLOD.... Mvh Dexx |
|
|
Jag tar inte illa vid mig Dexx, inte av dina inlägg i alla fall för de är sakliga. Jag förstår ditt resonemang och det verkar friskt, fast jag har en annan uppfattning om prisskillnad mellan "lik" och toppskick, jag tror att en välvårdad M5 i mycket bra originalskick med dokumentation kommer att stå högt men kommer att vara närmare de billigare än vad du skrev, däremot tror jag att hela M5 E34 serien får ett mindre prislyft om ett tag när antalet bilar kommit ner lite och exemplaren övergår i mer entusiasthänder än hårda brukskörare, alltså en LITEN justering uppåt och ytterligare en justering uppåt för ett fint ex som angivet ovan. De är såpass ovanliga ändå, tror inte de går samma öde tillmötes som exempelvis M535i E28, M5:an har bättre chans att hamna i händer på entusiaster, dels mindre antal bilar, dels mer gångbart utseende än E28 och jag tror även att folk i dagens samhälle uppskattar att den är såpass diskret, den ser ut som en vanlig E34 nästan men är helt fantastisk att köra, inga brutala spoilers och uppseendeväckande vingar som drar till sig blickarna, här kan man åka sportbil i bruksbilskläder. Tyvärr blir den nog inte någon samlarbil typ 3,0 CSL eller 2002 Turbo men kan nog hamna i samma kategori som M3 E30, den är ju redan ganska nära den, annars hade de ju varit ännu billigare än vad de är idag. Den teorin grundar sig på att vissa bilar skall försvinna och de övriga hitta bra ägare vilket nog inte händer fullt ut, det kommer nog alltid att dyka upp någon besvikelse, slutkört lik eller sönderstylat hottningsobjekt. Hamnar de flesta M5 hos klåpare tror jag det blir som du säger, då blir skillnaden stor mellan fin och ful men jag hoppas på motsatsen så att fler bilar blir i entusiastskick. Ja, jag tänker hålla min i ide så länge jag har den, försöker att följa serviceplanen och inte smeta dit en massa skräp på bilen, samt byta ut sånt som inte ser fräscht ut längre så att den ger ett gott intryck. //Sniffer |
|
|
Sniffer : Är med i din argumentation och tycker att den verkar vettig . Vi får hoppas att ett tillräcklig stort antal av M5an hamnar i rätt händer så att bilen får den den vård och uppmärksamhet den absolut är värd. P.S Har en kompis som har en M5 i mkt,mkt fint skick...och de ggr man har tjatat till sig en liten provtur,brukar alltid sluta med ett fånigt leende på läpparna och en fascination över hur otrolig och kompetent bilen är..... Mvh Dexx |
|
|
Bra argumentation Sniffer, det är bara att hålla med till 100%. Dexx ’mobile-argumentation’ avstår jag nog att kommentera ……, det sista inläggets förhoppning går det emellertid endast att instämma i. |
|
|
Birka: Mobile argumentation !!!! Har du läst hela tråden ???? Mobile kom upp pga av att Sniffer tog upp dem, och mitt inlägg var av upplysningskaraktär....DET fanns exakt så många M5 för under 50k just vid det tillfället...Likväl som Sniffer hade sett ett X antal 325 på mobile för runt 30k...... Så du gör nog rätt i att inte kommentera...... Mvh Dexx |
|
|
Kan bara meddela att Beamern blir kvar i min ägo.. fixade ett lån av chefen för att betala skulden som jag behövde stålar till.. Nu ska bilen ställas av för att spara pengar till sommaren (NX-gas).. /Jimmy Länk |
|
|
Bra att du behöll den, det gjorde du rätt i. //Schnitzer |
|
|
vinterbil köpt.. nu ska vi spara mil på M5:an :) /Jimmy Länk |
|
|
Kul för dig 735an, Finns inte mkt som slår känslan man får när man tar fram sin ögonsten på våren och solen skiner i lacken,man nästan hör hur bilen viskar "kom igen nu ,släpp mig fri" Mvh Dexx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.