|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läser olika inlägg om knivskarp bild på TV:n och det är något jag aldrig haft på min. Jag har prövat på olika ställen i Malmö/Lund och ibland kan man få en kanal med ok bild medan övriga i regel är "snöiga". Har aldrig t ex kunnat använda Text-tv då denna kräver bra signal för att funka. Är det någon som känner till om det finns bättre inställningsmöjligheter eller är det något i anläggningen som strular? Då min bil har spärren kvar så är ovanstående problem alltså vid stillastående. _____________________________________ Länk | |
|
Programmer, Min TV är nog som din, dvs mest "snöig", så jag förstår inte heller dessa påståenden om "knivspark" bild på TVn. Kolla så den verkligen står inställd på rätt land. Annars är det väl bara antennen som det eventuellt kan vara fel på. /RS2 |
|
|
Vad ger det för effekt om den står inställd på fel land och var ser jag detta? _____________________________________ Länk |
|
|
Hej Programmer När du söker en kanal hur söker du ? Söker den automatiskt eller söker du manuellt ? Du måste söka den frikvens du befinner dig i . Så är det viktigt att du står rätt med bilen , det kan skillja sig några cm eller millim, Och som Rs2 Skriver rätt land ? För jag har kanonbild på TV, even när jag åker,kan bli lite störningar men annars otroligt bra bild. Men använder uterst TV på när jag åker ... jossi |
|
|
Jossi: Söker väl automatiskt, dvs jag vrider på ratten och sedan så rullar kanalerna på tills något hittas. Kan du förklara det du skriver med att söka rätt frekvens där jag befinner mig? Och hur menar du med att bilen ska stå rätt? Är det så att det kan hjälpa om man kör fram någon decimeter? Ska kolla landsinställningen bär jag kommer hem. _____________________________________ Länk |
|
|
Hej Programmer Jo , så fort du står tokigt , så är det dåligt sändning . Men så fårt du rullar jätte lite på bilen så blir min bild bättre. Det gäller alltså att stå bra med bilen , så är min iallafall. Hör av dig mvh jossi |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan verifiera att efter ha fibblat med Askens X5 ett tag, så kan jag konstatera att det har stor betydelse var du befinner dig, för att få till perfekt bild, lite olika på kanalerna också. Står du tex i närheten av plåtfasader och plåttak så skärmas bildkvaliten och det blir gärna "skuggbild" och lite brus. Fick vid några tillfällen helt perfekt bild, men det kunde räcka med att förflytta bilen 10-20 meter så förändrades bilden. Så det här med TV tittande i bilen :))). MVH Hasso Länk |
| Nån som har parabol på bilen så ni kan se sat. kanaler:) | |
|
Programmer: Kan bara intyga att jag haft knivskarp bild samt fungerande text-tv. Då vet du att förutsättningarna finns... ;) roadZter |
|
|
Programmer: Lite off topic, men vi snackade lätt om det den 23/12. Länk roadZter |
|
|
Danne, hade du också varierande bildkvalitet beroende på bilens position, dvs ibland bra andra gånger sämre? Jag har än så länge bara testat en 7-8 gånger på olika platser i Malmö-Lund och aldrig fått en riktig bra bild men jag ska testa lite mer utförligt när jag får tid. _____________________________________ Länk |
|
|
Programmer: Jo, bildkvaliteten var kraftigt varierande och oftare sämre än bra. roadZter |
|
|
Hej,programmer jag brukar kunna åka från bollhuset i lund till stävie/furulund med bra bild ialla fall på 4:an kan vara lite sämre vid dåligt väder. |
|
|
Kanske en riktigt dum fråga men finns det antenn-förstärkare till 12volt som man kan koppla in till tvn? /Johan [CUL8ER] |
|
|
micke.o: Jag bor ca. 1km norr om Bollhuset och där fick jag i alla fall ingen bra bild men jag har inte testat tipsen med att flytta bilen några meter fram och tillbaka. Johan 99: Hör av dig om du hör något om antennförstärkare. _____________________________________ Länk |
|
|
Programmer: Japp det ska jag göra. Och du får gärna skrika till om du hör nåt också. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Kan bara konstatera att bilden är "knivskarp i min bil och text-tv fungerar utmärkt, riktigt snabb att hitta text-tv sidorna faktiskt. Naturligtvis så måste motagningsförhållanderna var bra för att få fin bild. Avståndet till sändaren har en avgörande betydelse! |
|
| Är det text-tv på alla BMW med tv och nav? | |
|
Det går aldrig att jämföra en antenn i bakrutan en meter över backen med en fast riktantenn på en husgavel eller skorsten. Därför får man en TV-bild därefter, försöker man sedan köra bilen samtidigt (ned TV-spärren borttagen) så blir det bara sämre. En förstärkare hjälper tyvärr inte när det gäller skuggor och reflexer pga reflekterad signal, vilket det blir när man inte står perfekt till i förhållande till TV-sändaren, och alltid när man kör. Så är det tyvärr. FP |
|
|
Som Ricobmw sa, knivskarp bild (inte i min bil.. i min fars). /eFx |
|
|
Det kanske blir sämre bild när man åker omkring inne i storstäder... På Riks 80 mellan t.ex Sandviken och gävle går det hur bra som helst att titta på TV i 150 km/h och bilden fladdrar bara ett fåtal gånger.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.