AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.202

Hoppsan... dubbdäcksförbud i Tyskland

Sida 1 av 2
Hoppsan, ska till Tyskland på fredag och kom just att tänka på att det är förbjudet med dubbdäck i Tyskland.

Har inga andra fälgar mer än de som sitter på bilen men har sommardäck till samma fälgar och de får man ju köra med i Danmark och Tyskland.

Någon som vet vad däckbyte på 4 fälgar normalt kostar?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ca 400 kanske...

Mvh
Anders S.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Då är det billigt. har för mig att jag betalade 800 sist.
Fick besked från däckfirman att de tar 150:-/däcket så det blir 600:- i dag och eventuellt 600:- på måndag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det var nog fel av mig, tänkte nog på hjulbyte bara...

Mvh
Anders S.
Nåon som känner någon som vill sälja eller hyra ut ett par sommardäck m. fälg i dag, i Malmö?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nån borde väl kunna lånbyta mot ett par odubbade vinterhjul ett tag.för rena sommardäck är nog inte direkt att rekomendera för din egen säkerhets skull. Eller så får du väl ta fram hovtången:)

MVH
Hasso
Länk

Det finns ju ingen snö här nere i syd, allt har regnat bort :-)

Hovtången har jag tänkt på :-)

Hasso: Har du replika fälgar? Ser att NFS säljer Rondel 58 och M5 kopior. Frågan är om man ska lägga pengarna på "riktiga" fälgar eller duger dessa?
Tror ni man blir stoppad vid gränsen? tveksamt...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Satt och sökte om detta på Internet i går och majoriteten av inlägg och artiklar handlade om att de blivit stoppade vid gränsen. I annat fall är det dryga böter i Tyskland.
Jag chansar inte för jag har inte lust att sitta med Hovtång vid Puttgarten med familj i bilen och dra ut dubbar när jag lika bra kunde handlat nubbar :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Laser: Jag ställde frågan om original jämfört med kopia för ett tag sedan och fick följande synpunkter...

Länk

Själv hade jag M3-kopior på min fd 328:a och de funkade utmärkt men jag hade ju inte original att jämföra med. Även kvaliteten på ytfinishen är också svårt att bedömma då jag inte hade dom på bilen mer en 1 säsong.

Tack för strängen Programmer. Vet själv av erfarenhet att det är så. Ska köpa orginalfälgar till våren. Troligtvis byter jag över från dubb till sommardäck på befintliga fälgar och hoppas på att det var sista snön i för denna säsongen i förra veckan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag gissar att många av däckhandlarna har begagnade fälgar men man får väl leta lite om man ska hitta en specifik modell. Annars så vet jag att Jarls Bilservice och Pååarps Bil i Hbg samt Sportwagen i Åhus säljer BMW-fälgar. Tror samtliga har både nya och beg av både original och kopior.

Ska undersöka närmare efter 18" till våren.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jepp jag har Blacknr42 från Abbozzo. Det är nog samma kopior som NFS säljer?.(inte samma fälg som M.line som säljs av molway och gummihuset)
Mina är iallafall så lika att står Askens 540 bredvid så ser man ingen skillnad förutom att mina är 17".
Jag kan inte motivera mig att betala mer än dubbelt upp för en fälg bara för att jag ska handla dom hos BMW.Att kvaliten ska vara dubbelt så bra köper jag inte. Jag är mycket nöjd, bilen går klockrent utan minsta vibbration 0-190, men det beroer ju också på däckvalet. kolla med Johan på Bmwpower om han har sina M5 orginalfälgar kvar till salu med fina däck på.
Hoppas på att det är sista snön,? glöm det i januari ,minsta lilla frostfläck nånstans på vägen räknas som vinterväglag och resulterar i dyra böter,vissa försäkringsbolag betalar inte heller nån ersättning vid ev olycka.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Bäst att säga att det är tillåtet att ha sommardäck på om man ska åka till och från utlandet vad jag förstått.Likväl som det är tilllåtet med dubbdäck när man ska till o från fjällen efter "bäst före"datumet:)

MVH
Hasso
Länk

+9 i Malmö nu efter biltermometern vilket jag gör undrande om en biltermomemter är att lita på?

Har i alla fall bytt om till odubbat nu och pratade med däcksäljaren om det. Han sa att han visste flera exempel på bilar med dubbdäck i Tyskland som blivit stoppade och fått betala 10.000:- i böter. Skröna eller ej vet jag inte men det skulle inte förvåna mig när det gäller den tyska polizei.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Laser: din termometer stämmer. Det är absurda 9 plusgrader i Malmö för tillfället. För 2 veckor sedan var det minus 17.....
Aprilvädret kom tidigt i år :)

Varför inte Stout längre?

Lycka till med tysklandsresan och fälgletandet!

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
nofx16:
Ska byta tillbaka till Stout. Lite fel att byta nick men jag tyckte det var underfundigt att kalla mig laser med tanke på mitt namn :-) Men Stout har hängt med sedan BBS:ens tider 1989 (och då talar vi inte fälgar utan datorer :-))))

Kör Stout från nu så blir det inga förvirringar hos någon.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
nofx16:
Ska in till någon stylingfirma och se om jag hittar något godis till pralinlådan, däckfirman tipsade mig om fäljar i Hamburg och att priserna ligger bra mycket under de svenska priserna.
Det får väl bli så att fru och barn får sitta med shopping och flaskor i sätet och jag med fälgar i bakskuffen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.