AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.233

Interesanta fakta om prestanda

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I 120 km/h tror jag ingen bil klarar det. Ferrari vet jag hade det i sin reklam att F50:n skulle gå att köra upp-och-ned med, men krävdes det verkligen 320 km/h?
Jag har i alla fall kört en F50 och det känns inte som man behöver tvivla på uppgiften, den känns verkligen som klistrad på vägen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ställer mig också frågande till uppgfterna om upp-och-ner i 120km/h...
Ta ett (klubb)flygplan typ nån cessna. Ungefär samma vikt som en bil.
För att lätta från backen behöver man en hastighet av ungefär 100km/h.
Med tanke på att flygplanet är optimerat för att skapa lyftkraft med bla en ur bilsynpunkt enorm vinge borde inte en Porsche lyckas med samma bedrift (fast tvärtom).

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Det jag hittat hittentills är attt en Indycar fixar det i ca 200 km/h och att formel1bilar fixar det i något lägre hastighet.
Möjligen att jag kommer ihåg något fel men jag är helt säker på att de rörde sig om en hastighet under 200 km/h.
Jag återkommer i ämnet.

Bmw har stjärnan under huven.
Ojay: Det det som du skriver om att "luftkudden" ska inte vara bra för farten blev mer eller mindre motsagt i just detta program som jag citerade i början av denna tråd. Om upforce ska vara optimal på ett drivande sätt ska bilen vara sänk till ett nivå så att luften studsar "på rätt sätt" up och sedan ner och skapar just en sån kudde du skriver om. Detta skulle vara en optimal kraft vid just 6cm mellan vägen och bottenplattan. Det var det som technikerna på Lotus kom på i mitten på 70 talet och som gav dem en absolut dominans i F1 tills andra stall kom på vad det var som gjorde Lotus så överlägsen. Men då valde Lotus att ställa skorna på hyllan och avsluta F1 äventyret för gott...
När F1 organet kom på att med hjälp av aktiv fjädring kunde bilen hållas på en konstant 6cm nivå valde dem att förbjuda aktiv fjärding för att hålla hastigheten nere.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
z3c 4 ever:

Kan vara så att du har rätt. Men jag vill ändå fortsätta spekulera :)
För att 6cm är en framgångsrik markfrigång i F1 så behöver detta inte betyda att det är bra för toppfart. Och sedan är det väl så att den optimala underedesdesignen för bana är utformad så att det är tunnlar under bilen som smalnar av på mitten och därmed bildar ett undertryck där (som i venturit i en förknasare).
Så ser CART och Le Mans bilarna ut och även F1 gjorde det tills det förbjöds där. Lite svårt att avgöra var "6cm" ska mätas på en sådan design.

Det där med luftkudde. I rör i allmännhet strävar man efter att få hög hastighet (och lågt tryck) på gasen för att få bra flöde. Tex kan det vara bättre ibland att ha ett lite klenare avgasrör med hög hastighet på avgaserna än ett grövre. På samma sätt borde man vilja optimera lufthastigheten under bilen och med en luftkudde blir det högt tryck vilket medför högre densitet, högre friktion osv. -> Inget bra.
Fast jag kan ju ha fel.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.