AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.232

Interesanta fakta om prestanda

Sida 1 av 2
Såg en spännande film på Discovery i går. Det handlade om tekniska framsteg i bilracing med betoning på Formel 1. En hel del bilder på BMW WIlliams , Juan Pablo uttaladfe sig om TC ( ASC+T i våra vardags bilar)

Några fakta som framkom:

- All form av Spoilers orsakar fartförlust och kraftförlust. Tänk på det när ni planerar styling av era bilar...

- Sänkning kan hjälpa att öka farten men för att få optimal effekt från undre luftdraget så ska bottenplatan vara 6cm ovanför marken...lite orealistiskt för en vanlig beemer kanske...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
"- All form av Spoilers orsakar fartförlust och kraftförlust. Tänk på det när ni planerar styling av era bilar..."

Men man kan få bättre downforce och då går ju bilen stadigare på backen... och det kan vara nog så viktigt... oftast så är det bättre än en hög toppfart.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Håller inte med att alla form av spoilers orsakar fartförlust och kraftförlust, om man har en ganska "kantig" bil och monterar spoilers som gör den lite mer strömlinjeformad, så gör dom nytta.
Men hur många använder sig av spoilers för den saken?, dom används oftast för att vara häftigast vid korvmojjen =)

2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kolla in Alpinas E21:a (den ekologiska)...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Men läs vad han skriver:
All form av Spoilers orsakar fartförlust och kraftförlust. Tänk på det när ni planerar styling av era bilar...

Det betyder givetvis att fart tappas när man använder aerodynamiska hjälpmedel för att "trycka" bilen mot backen
Om man har mindre downforce går ju bilen teoritiskt fortare.
Inom formel1 har dom i många hår haft restriktioner på de aerodynamiska prylarna så att bilarna inte går alldeles för fort.

Så de Juan säger är ju givetvis helt rätt.
om bilen sen ser ut som en tegelsten eller en vinge är ju oväsentligt, en vinge till på bilen om ser ut som en vinge får den att få en lägre hastighet.

En liten kul grej jag såg på discovery med var att i 130 km/h har en porsche 911 så mycket downforce att man kan köra den uppoch ner utan att den "trillar ner"

Bmw har stjärnan under huven.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Wendtan!
Om man har en bil som ser ut som en tegelsten och sedan monterar en spolier som gör att bilen blir spetsig, så borde väl lutfmotståndet sjunka, eller har jag fel?

Fin bil och fin framspoiler =)
Länk

Dåligt exempel av mig, dock så stämmer ju argumentet på 2 likadana bilar med samma maskinella samt och aerodynamiska förutsättnngar om man monterar en vinge eller något likande som ökar downforce inte sant?

Ursäkta min stavning i denna tråden. den e bedrövlig.

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
wendtan!
Japp, då stämmer det!
Vet det själv då jag märkte en stor skillnad på nör jag plockade av M3EVOvingen på E21an =)

16
LarsH
M535-87
535 utan utan M-paket cw 0,40. Toppfart 220

M535 cw 0.37. Toppfart 224

Såvisst kan spilers göra nytta även på toppfarten!
La
16
LarsH
M535-87
spoilers...
^LS^
LarsH:
Var har du fått CW värdena från? Nån websida?
Vore intressant att kika lite på. =)

= - - - - - - - - - - - - =
Fullgasväxling, javisst!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Enligt BMWs egna uttalanden säger de att man skall bara använda deras egna spoilerpaket eftersom andra kan ge högre bränsleförbrukning samt prestanda....tydligen är det skillnad på spoilers och spoilers?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det är stor skillnad på spoilers och spoilers... Gjorde lite prov o försök i en vattentunnel under studietiden. Bla visade det sig att 3 av 4 takboxar hade bättre aerodynamik om man monterade dem bak-o-fram!

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Visserligen är BMW långt ifrån opartiska i denna fråga och vill säkert att man bara skall köpa av dem, men det är värt en åtanke speciellt det LarsH skrev vilket jag också styrker...har alltid funderat på detta fenomen. Denna information finns från BMW modelkatalog från mitten av 80-talet...jag har dessa hemma från när 520in köptes ny i December 1986.
^LS^
Kristian Larsson:

hehe. Det va det värsta! =)

Fullgasväxling, javisst!
Ko
663
Koffe
320iC -93
Användandet av spoilers (för att förbättra prestanda/vägegenskaper) måste man ju helt enkelt avgöra från fall till fall beroende på vad syftet ska vara... Bra väghållning på slingrig bana kräver bra downforce och därmed stor spoiler. På rakare bana med mycket raksträckor prioriteras ofta toppfart, då är en liten spolier bättre. Klassikern är ju på strippen: En bil med bokhyllan Billy på bakluckan kör 402m på 12.78/155, med bortskruvad vinge kör han 12.50/165... typ. (Fritt påhittade siffror =). Men allmänt kännt är att sluthastighet och ofta även sluttid på strippen blir bättre utan vinge, förutsatt att du inte har pulver nog att lyfta från backen utan...

Extremfallet åt andra hållet är väl vid korvkiosken. Eftersom toppfart där prioriteras lågt (man vill stå still) och mycket downforce behövs (man vill ju inte att bilen ska flyga iväg när man går ur å snackar med polarna) så krävs ett ohyggligt picnicbord på bakluckan. Dessutom kan ju detta användas som avlastningsyta för stripsen!

//SvammelKoffe
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
^LS^// Det värsta är att det är sant...

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
En framspoiler kan faktiskt göra att man får mindre luftmotstånd samtidigt som man får mer downforce (eller mindre uppforce kanske man ska säga..) Undersidan av bilen har ofta mycket friktion eftersom den är så ojämn och om man inte leder bort luften därifrån så kan det bildas en "luftkudde" under bilen som inte är bra på nåt sätt.

Angående porsche 911 (GT 2 tror jag) så läste jag att dom har lyckats reducera lyftkraften till "nästan noll", dvs den varken lyfts upp eller trycks ner av aerodynamiken. Att kunna köra uppochner med den är bara en dröm.. F1 bilar däremot sägs kunna köra uppochner när man är i farter över 200, men det är en viss skillnad där..
Ojay: detta med att en 911 har tillräckligt mycket downforce i 130 för att kunna köra uppochner är inget påhitt. det har varit med i ett inslag om just downforce både på discovery samt ett inslag i Top Gear. Hoppas kunna hitta detta test för att överbevisa dig.
Jag vet att GT2:an är speciell.
Jämförelsen var gjord på en Carrera från sent 80 tal.
Att göra jämförelsen med en f1 bil är ju inte helt rätt heller eftersom den ställs in efter bana och behov. I montecarlo prioriteras downforce mer än på tex ringen.
Eftersom en formel1 bil bara vägen omkring 600-700 kg måste den ha förutsättningar med max downforce inställningar att kunna köras upp och ner i betydligt lägre hastighet än 200 km/h.

Att en 911 (GT2 eller inte) klarar att åka upp och ner i 120km/h tror jag inte en sekund på. Skulle den klara det så skulle luftmotståndet vara så stort att toppfarten blev osannolikt låg.

....men överbevisa mig gärna. :-)
Det där om 911 har jag svårt att tro på också, speciellt eftersom Ferarri gick ut och sade att deras F50 klarar samma bedift men att den kräver 320km/h!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.