|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur har ni som byggt e21 räser löst drivlinan? Kommer köra med s50 motor och funderar på att använda en vanlig e21 323 låda, 323 diffklump samt drivaxlar plus ordinarie 320 drivlina. Måste jag byta till 228 mm svänghjul för att det ska passa i den lådan? Passar kardan original elelr måste jag ha 323 kardan också? Skiljer sig längden på m3, 323, 318 lådorna? Vad tror ni? Tar gärna emot tips mm Har inte börjat bygga än utan det ligger i drivor Letar startmotor till m3 3.0, tråg + pickup från 525i 24v | |
| Du måste ha 228 koppling. Jag körde M50 med 100hk gas och orginal E21 låda en gång i tiden, men det höll inte. Diffen sköt jag oxå i omloppsbana, men med en svetsad klump håller den bra för det är diffdreven som ger sig. Drivaxlarna är en sorglig historia, dom håller inte ett skit. Jag avverkade en ca var tredje start trots 195 breda rallycross lågprofilsslicks med min första turbomotor. Byt ut hela skiten! | |
|
gahh! Inte det svar jag hoppades på! :) Så det måste bytas ut? Vad ska man satsa på ist? Måste det till jänkepower där bak eller finns det kraftigare BMW grejer som passar rakt på? censurerad signatur |
|
|
Nja, nåt som påassar rakt på finns nog inte. Men nog måste det vara mycket enklare att få dit grövre BMW delar är att få dit en stel jänkeaxel med four-link och allt sånt. E30 linan verkar ju rätt stresstålig. Kiip Spiiding! |
|
| Hvor mye hk. tåler drivlinan i 323 og 325 e30??? | |
|
400hk verkar fungera hyffsat i E30 325 om man ska tro turbo-åkarna. Kiip Spiiding! |
|
| Inte hyffsat, problemfritt. | |
|
tjena fulingbuse Jag har ett 325 24v tråg +pickup om det duger jag vet inte om det är lika eller? KKR:Korskrogen racing |
|
|
jag tror att 325an har sumpen bakåt tyvärr censurerad signatur |
|
|
Jag har aldrig öppnat bakklumpen förut så jag undrar om det går att svetsa en helt vanlig odiffas bakklump eller om man svetsar ihop själva diffdreven från en org. diffbroms? censurerad signatur |
|
|
Visst går det att svetsa en vanlig "odiffad" bakaxelklump så att den "diffar"! Det är det som kallas för AGAdiff och Esabdiff! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
ok, perfekt! Bara att ta fram svetsen då. Då har jag en diff till e21 till salu om ngn är intresserad Nästa fråga :) Är kardanen från 323 kortare/lådan längre än320/318? censurerad signatur |
|
|
Hej.......... E21...... Har turbokonverterat en sådan 323....... Kanske 300hk troligen inte mer iaf....... Körde med 2,36 i 60 fot 13,4 på 402m.......... Bilen har under flera år gått och körts väldigt hårt.... Vann Örebro open -99.... Två diffklumpar har rasat vilket också är det enda........ Inte en enda drivaxel är bytt... Det sitter en E28 520 låda i den...... Resten STD...... Håller inte så dåligt mao....... //Jesper |
|
|
Pris på diffen??? det håller säkert bra med dåligt fäste, men fråga bäckis hur det höll med rallykrossslicks på klistrad bana??=) inte för att det nu kanske kan klassas som "bra fäste" men=) |
|
| jag har en turbokonveterad s14 motor i min e21 och min bakaxel har esab dif men drivaxlarna orginal brukar se ut som skruvar men du kan göra egna genom att svarva själv gjorde jag mina i vertygs stål och bultar i hög hålfastighets stål | |
|
2500:- för diff med drivaxlar?? Kostade mig 3000:- inkl. frakt från danmark, hittade ingen i Sverige hmmm, har inte tillgång till svarv. Är det mycket jobb för ngn som kan? censurerad signatur |
|
| Ok, tack men nej tack, då blir det AGA för mig oxå!! och hur mkt kostade det att fräsa splines i drivaxlarna?? | |
|
318 grabben: Håller det bra med dom nya drivaxlarna? Vilken kvalitet är det på verktygs-stålet (nr)? Har du bara kört på gatan eller har du testat på klistrig stripp oxå? |
|
|
Krigh: jag kan ta reda på vilket stål du ska ha till drivaxlarna, jag känner ett par st här i Västerås som byggt egna axlar till sina folkor, dem har koll på vilket material man ska ha Det jag är orolig för i 02:bakvagnen är yttre medbringaren!! men men det kanske håller bara man använder den härdade? |
|
| Det du ska använda till drivaxlarna var 2541-3 enligt dem iaf sen ska det ju härdas på nåt lämpligt sätt efter bearbetningen!! | |
|
Har fått reda på att kardanen på sexorna är kortare på de fempetade lådorna. Stämmer detta på de med m10 också tro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.