|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Det er visst kammene som er dårlige på 750 88 mod |
|
|
Ok, på vilket vis? Vad ändrades? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Felet med motorerna är att kamdrivningen är dålig på V12orna. BMW vad annars?????????Saab 900??? |
|
|
På vilket sätt? Är detta något som ändrats med årsmodellerna? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har hört att kamdrivningen är rent dålig allmänt. Den håller inte den höga kvalitén som vi normalt väntar oss av bmw. Det är allt jag vet. Det finns säkert ngn där ute som har djupare kunskaper än mig. |
|
|
Jahapp.. typiskt.. Vad hittar man väl inte här då.. om inte ett inlägg om bilen ja just köpt.. Vore himla kul att höra om någon BMW-kunnig/freak kollat på den?! Ja e nämligen fullständigt novis ang. BMW... Följdaktligen så såg ja ju INTE att de va fel huv/grill.. *suck* Inte heller min skapligt BMW-kunnige kompis la märke till det.. Nåväl, tur i oturen e väl att ja såg detta nu då, INNAN ja lackat huven, som e i högsta grad nödvändigt. Finns inget som tyder på att den e hårt krockad i a f, går stadigt som bara den, och framskärmarna ser inte ut att va lackat samtidigt me huven. *pust* Någon som har huv/grill liggande?? RÄTT då givetvis.. *L* Lackskador även på bakskärm o bakdörr, efter ett exploderat däck!!, men inga bucklor. Några små "dörröppnarbucklor" på sidan, och något märke här o där.. men me ny lack på nämnda ställen + polering så kommer den se kanon ut! Rost.. mkt lite ytrost under mattan i bagaget, de enda som finns. Kanon inrede, ett par lösa grå golvmattor fattas, men hel o fin annars. Nästan spraknya däck, typ 300 mil kanske.. Ser överlag himla oskruvad ut. Finns en del elfel i kupén.. typ ingen innerbel. funkar.. baggisfel i mitt tycke. Dock är förarstolen fullständigt död.. Tips om vad fel kan vara emottages gärna.. I övrigt funkar all "dyr" el som färddator, instrument osv.. Trasigt backspegelglas, fick ja ett nytt av polaren.. :) Motor går helt klockrent, bluddrade dock när ja hämta den, men efter en tankning så gick den rent.. tomt i tanken då kanske.. *L* Annars susar de bara i motorn, icke ett oljud annat än ett par spridare som tickar. Lådan växlar superfint anser ja, 24'mil e ju inte nytt givetvis.. men inga missar i växlingen osv. S/E/M lägena funkar oxå. Tveksamt om de milen e fifflat me.. alltför "osliten" för de.. Dock går ej läge 1 och 2 lägga i, men spärren på spaken funkar ej, så ja ser ett samband där.. Växlar ju klockrent på läge D o 3 så lådan e ju hel. Lär väl få riva spakstället antar ja.. eller vaddå, de kvittar ju, vem fan petar i läge 1 o 2 på en 750'a?? Nån gasglad typ som ska "burna" då kanske.. men då kvittar de väl när man ändå tänkt byta låda efter några gatkorsningar. Antispinn funkar, ABS funkar likaså.. nivåregleringen funkar, men läste på annat håll här att gasklockorna skulle va slut för den e hård i baken.. Som tur e så har ja inte en aaaaning om va de kostar.. :) Den e fullt körbar ändå.. Så nu kära BMW freak.. undrar ja.. Va har ja missat, eftersom bilen fanns kvar när ja köpte den häromdagen???? Tyskt reg.bevis finns, tullpapper finns, kvitto finns, tyskt bes.protokoll finns... samt ett utmärkt motortest-utdrag från relativt sent datum, typ sept. i fjol.. OCH.. ja vet var säljaren bor om de skulle strula till sig! Träffade honom alltså inte på ICA parkeringen runt hörnet, utan hemma me dam och två barn! Säkert helt okunnig, och en sån som hämtar bilar för att tjäna på dom, men fick ett helt reko intryck av honom i övrigt. Kan kalla honom bilhandlare kanske.. men handen på hjärtat, hur ofta träffar man en bilhandlare som har en aning om bilen som han säljer?! Ska låta vara osagt hur mycket jag fick ge för den, men de va rejält under de begärda priset på 27'. Så till frågan från början i detta inlägg.. "Är detta ett klipp?" Rätta mig om ja har fel.. men.. JAPP, ja tycker de va ett klipp!! |
|
|
Grattis med köpet Teddy. Att *köpa* 750 är nästan alltid ett klipp. Vi är mycket få som vågar åka i en ekonomisk tidsbomb och kan/vill sätta av de summor som så ofta behövs när man vill åka gammal 750. Detta gör den såpass mycket billigare i inköp än tillsvarande 5 serie. Tror också de flesta av oss tillhör gruppen optimister som alltid hoppas att de dyra lagningerna inta ska drabba oss :) |
|
Paap Reeder |
Hej! Utan att vara helt säker tror jag att följande kan vara "problem på tidiga bilar" som man säger. 1) Motorstyrningarna: ändrades varje år i början tom 90. 1991 kom motronic 1,7. Enligt BMW kan man inte "byta boxar" mellan tidiga modeller utan att ta hänsyn till årtalet på boxen. Gäller säkert den s k Hubben eller EML- boxen. Trots att det är samma boxnr. 2) Inne i motorn så skiljer bl a kamdrivningen. 1990 kom kedjesträckaren med spännkugghjulet. Vill minnas att oljepumparna skiljer före och efter 89/90. MVH /// Paap R (27´för en oreggad -88 är på tok för mycket. Oavsett skick) |
|
Måste hålla med Paap. Utgångspriset var högt. På amerikanska websidor om 750 omtalas särksildt växellådshavarier på 88 och 89. Det torde knappast vara aktuellt längre. Har svårt tänka mig att det inte skulle ha varit åtgärdet om det hade behövts på 10+ år. Vet ej heller om det var samma låda i de amerikanska modellerna. |
|
|
Om skicket är som Teddy beskriver och priset är under 27.000 tycker i alla fall jag att det verkar vara ett klipp. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Teddy: Det är ett bra pris, men det kommer att kosta en del att göra iordning den också. Det är bra att du fixar upp den i alla fall. Det finns lodisar som åker runt i dem och det ser förjävligt ut. Såg att du bor i Värmlands Län, var bor du då? Själv så bor jag utanför Karlstad. //Schnitzer |
|
|
Hej Teddy Va kul att du vart nöjd..... har haft en längre dialog med förra ägaren på denna 750 var nära att köpa den själv.. Men det faktum att det sitter en 730/735 grill och huv på den gör att det finns anledning till att vara misstänksam, Skulle kunna vara krockad?. Vidare så saknades kåpan mellan insugen något som betyder att den har skruvats med. Inge service bok...ERZATZ farzuegsbrief dvs en hel del ägare på den. Detta är ju inget som talar för att bilen skulle var skräp...men det är anledning nog att tänka sig för. Var nära att hämta den förra veckan men beslöt att låt förnuftet råda...... hmmm kanske ett misstag denna gång, vem vet?! Mvh Skalman |
|
|
Men fixar han till bilen så den blir fin med stora grillen + huven så är det ju inga problem. Det spelar ingen roll om den har varit krockad tidigare, det ska ju åtgärdas. Det finns massor av bilar som är krockade någon gång. Dessutom så säger många att bilen aldrig har varit krockad, så har det varit 10 ägare före denne, man kan ju aldrig veta till 100%. När det blir ny lack för Teddy så ser det ju bra ut. Bättre med ny lack än att ha originallacken t.ex på huven med stenskott över högt och lågt. Detta med den stora grillen på 750i är väldigt viktigt, den behöver ju en hel del kylning. //Schnitzer |
|
| Hm.....Jag tycker du gjort en bra affär & hoppas du kan njuta av flera sköna mil i din bil!..Lycka till! | |
|
Någon som funderat i dessa banor?? Att det i själva verket ÄR en 730/735 med ny motor i(V12) I så fall finns en anledning till att inte regga den, då går den inte igenom. Ringde en klocka i mitt huvud, har nämligen varit nära att göra en sådan miss. Är fallet inte så anser jag att bilköpet är helrätt! Grattis! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
De blev de svar på ja.. Trevligt att se att någon sett på den då, som väl Skalman antagligen gjort då.. Ett fel till ser ja, kåpa saknas, inte en blekaste om de heller.. Nåväl, en saknad kåpa e inget som påverkar mitt intresse. Finns även fler småfel, spolarvätskan läcker ut i nån slang, slangen från servoburken läcker.. nån kåpa i inredningen saknas.. Om Skalman sett fler fel på bilen är ja väldigt tacksam om han talar om vad i så fall. Anser själv att de e inge fel på priset, och är helnöjd. Mycke bil för pengarna, även om de blir några timmar i garaget, men faktum är att de fel ja sett kostar inte så mycke, mest timmar. De där me huven va ju lite tråkigt, men som sagt ja hade inte en aning om de. Att den va bytt såg ja däremot direkt, men att ingen av skärmarna har samma nyans som huven talar inte för någon större krock. Även bakskärm är omlackad, tyder ju oxå på någon buckla tidigare. Har hållit på me en del bilskaderep. är ingen expert, men har ganska god koll på de, så ja litar på mitt omdömme i de här fallet. Många ägare.. tål att diskuteras.. Som jag kan räkna så får de plats 6 st ägare på Fahrzeugbrif.. Vem vet hur många papper som är utskrivna, men säg att det e de andra då, då e de 7:e ägaren. Hur många svenska bilar från -88 har så få ägare.. Har haft bilar tidigare som haft 30 ägare.. DÅ börjar de bli jobbigt att få ordning på alla sockerbitar i elsystemet.. :) Häpp.. ser gärna fler inlägg på denna tråd.. Är det någon som är intresserad av åsikter om bilen nu, så lär de ju va JAG! Hoppas de blev en bra affär.. annars.. Nån som vill ha reservdelar kanske!??! *s* |
|
| Jahaja.. tobbz fundera på äktheten av identiteten.. Det slog även mig när jag såg de va fel huv.. men som sagt, huven verkar bytt, så ja glömde de lika fort. Och.. om den är/var reggad i Tyskland som den står, me rätt chassinummer, och effektuppgiften i Fahrz.. stämmer överens me en 750.. Bör de inte stämma då?? Om de stått t.ex 3500cm cylindervolym i Fahrz.. då hade ja INTE köpt den givetvis. Och varför skulle nån i Tyskland sätta i en 12'a, när de finns massor av riktiga 750 att köpa?! Förstår att tanken kan väckas, men ja avfärdar den som en fis i rymden. ;-) Återkommer när ja står på SBP och inser att ja blivit blåst... *s* | |
|
Hej Teddy... Såg inga andra fel annat än det som du redan upptäckt :) Jag tyckte nog att bilen såg ut att vara skapligt välmående annars. Nu har jag redan en 750 ial-90 vilket gjorde att jag inte heller kände suget att köpa den..mest nyfiken kanske, kunde ju vara en bra reservdelsbil!..... (skämt) Lycka till och välkommen bland oss icke dödliga! Mvh Skalman. |
|
|
Mitt råd är förstås att först få den besiktigat innan Teddy börjar laga detaljer i kupeen. Det kan jo finnes viktigare saker att göra än småplock. Att hitta *billigare* delar till 750 är inte så svårt om man har gott om tid och kan vänta. Det finns gott om skrotade 750. Att spekulera om en 15 år gammal bil haft 7 eller 12 ägare ger inte så mycket. Det viktiga är jo om 1 av dom var en riktig slarver som skippade service. En liten detalj med 750 är jo att vätsker ska bytas oftare. Bromsvätskan varje år. Kylare, generator, insugspackningar, vävhusventilation och fördelar lock är några av de sakerna jag fått byta. Det märks jo lite när fördelarlockbyte kostar nästan 2000....altså för locken. |
|
|
Många goda råd.. tackar en icke ännu helt BMW-frälst för.. Fortfarande är inga sköna o dyra överraskningar funna, förutom att de e hög tid att byta olja i lådan.. Tacksamt nog så har man ju tillgång till alldeles gratis olja.. hehe. Jag har blivit lite fundersam över de här me huv o grill som ska vara från en 735'a... Är det 100% säkert att så är fallet?? Det finns möjligen inte båda varianter?? Både stora o små njurar alltså.. Anledningen till att ja undrar e helt enkelt att ja nu spanat efter 750'or så mycke ja orkat, och hittat fler me den lilla på.. bl.a en -89'a som rätt säkert inte varit krockad.. Ingen regel utan undantag brukar ja hålla mig efter, så detta måste ja bara få klarhet i. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.