AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.305

kattersättare m5 3.8 khöler

Sida 1 av 2
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
undrar om det finns intresse att köpa katt ersättare till m5 3.8 92-95. har vari i kontakt med lenart köhler och han kan tänka sej att tillverka sådana om intresse finns . vi är hitills bara 3st som är int finns det fler?? så kan priset bli bra kostar ca 3500 till m3
Är det inte enklare att fimpa katten? Rätt enkelt att trycka dit till besiktningen. Jag kör utan och det funkar bra att skifta.
Limmo: jag bygger en själv,det blir billigare,gör det du med istället för att köpa.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Det bör ju tilläggas att de kattersättarna som lennart på köhler bygger är grövre än orginal, orginal e 2,5" köhlers är 2 3/4" =) Jag har nämligen ett sånt på min m3a och det funkar kanon och det e hela vägen från grenrör till sport systemet tar vid... =)

----
"Second place is the first loser..."

Länk

/// Mvh Laurin
Ok... missuppfattade lite där.

Fick min kattersättare tillverkad på avgassytemet i Sundbyberg för 2000 spänn. Tycker 3500 låter lite dyrt.....
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
glömde skriva i rostfritt å jag har en extra katt jag skulle tömma tog ca 5 tim att hugga ur ock vill inte åka med hpd ska se ut som fabriks mont prylar jag är pedant - smaksak
Hur gick det, blev det några kattersättare?
Är det värt det, går bilen bättre så det verkligen märks eller krävs det en klocka för att se skillnaden?

Mvh
Patrik
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
har ej monterat den än ska besiktiga först återkommer med svar!! men ivar findin s m5 a går hyggligt me fimpade kattar
Ok, gör det lika mycket på 3.6 som på 3.8 ?
Lite mer effekt hade ju lixom aldrig skadat.

Mvh
Patrik
Förresten limmo, du vill inte bygga en och sälja till mej? =)

Mvh
Patrik
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Gör mer på 3.6an eftersom 3.8an redan har metalliska katalysatorer med rätt bra flöde orginal. 3.6an har ålderdomliga keramiska kattar.

"One for economy and One for the fun of it"
Ok, så det gör mer? =)
Det var ju fantastiskt! Läste i nån tråd att det inte var lönt att ta bort dem ifrån 3.6an, vilket jag tyckte var märkligt!

Har du kattersättare Peter?

Mvh
Patrik
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Japp två raka 2,5 tumsrör

Hur stor skillnad märkte du? Har du tex kört strippen före och efter? Har du mappat bilen efteråt?

Det blev stor skillnad på ljudet?

Mvh
Patrik
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Har inte gjort någon effektmätning än har inte monterat dom på min bil än pga att den ska besiktigas snart. Hade dom på en kompis 3.8a förrut tillsammans med 290 kammar och det gick nåt fruktansvärt. Ska köra min i rototest under maj/juni vi får se då, då blir det i och för sig oxå med vassa kammar.

Ljudet då tja det ända negativa var att det blev lite resonans på låga varv. Men den fick ett väldigt trevligt vasst ylade när man drog den genom växlarna a'la M3e46 (det närmaste jag kom på)

Ok, har hittat ett par kattar på bildelsbasen, ska nog köpa en, tömma den och dra rör rakt igenom, slipper krabba med anslutningar etc.

Mvh
Patrik
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Är det ingen som säljer sitt orginal system från grenrör till slut utan katt då?

Min ena Racing katt har rasat och jag har inte råd att köpa ny, och så behöver jag få igenom den i besiktningen.

Nu har jag varit och hämtat en katt. Jag har tidigare plockat bort sista ljuddämparen på bilen så den låter ju lite mer än org.
Hade planerat att lägga 2 st fullflödes ljuddämpare inuti katten som jag ska modifiera men rören sitter ju så tätt så jag tror inte men får plats med några ljuddämpare där för de är nog för tjocka.

Kommer ljudnivån höjas mycket på tomgång och vid "vanlig" körning om jag bara drar rör igenom katten och sedan bara kör med 1 ljuddämpare på bilen (inte den sista) ?? Om det låter mer vid fullgas bryr jag mej inte om.....

Mvh
Patrik
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
SANDGREN till vilken mod har du köpt katten... 3.6 3.8 jag skaffade en extra katt till min som jag tömmde. men det var metalliskt innehåll! om det är det på 3.6 vet jag ej .men i så fall lycka till tog mej 5 tim att tömma å då sågade jag isär den innan
Hämtade en till 3.6 , tänkte ändå såga sönder den....
Glad valborg, eller försa maj eller vad man säger. Gonatt.

Mvh
Patrik
Nu är min kattersättare färdigsvetsad, satte dit värmesköldarna över rören så det ser ut som om kattarna sitter kvar fast de inte gör det. Ska montera någon gång i mitten av nästa vecka, när tiden hinner med.

Mvh
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.