AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.265

Vad för olja?

Sida 1 av 2
ma
209
marwel
540ia -93
Har sökt massor här i forumet men kommer inte till skott vilken olja jag ska använda! HAr en 540 -93 Just nu är det BMWs olja halvsyntet. Ska göra olje service här i dagarna sam byta olja i slutväxeln.

Vad för olja ska jag använda i motor respektive slutväxel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En helsyntetisk olja med följande klassningar: API SJ eller SL, ACEA A3 samt helst märkt med BMW-longlife oil.

Köper du en olja med den märkningen får du en mycket bra olja. Märket spelar faktiskt mindre roll så länge klassningen är rätt!

Viskositetsområdet beror lite på hur och under vilken årstid du kör.

En SAE 5W40 -olja borde täcka dina behov oavsett årstid och körsätt.
Kör du extremt hårt (bankörning) kanske en 5W50 eller 10W60-olja kan rekommenderas.

Mvh
Se
70
Sebban
525i -89
Man skall ABSOLUT inte hälla i Helsyntetisk olja i en motor som gått på halvsyntet eller mineralolja tidigare. Du kan endast använda helsyntet om bilen har gått på det hela tiden. Den helsyntetiska oljan är högrenande, vilket innebär att en motor som tidigare gått på halvsyntet eller mineral kommer börja läcka olja som ett såll och tillslut skära i både ramlager och kamaxlar. Pga. igensatta oljekanaler. Helsynteten gör att det släpper en massa partiklar som sätter igen oljekanalerna. Blev själv förvånad när BMW på min senaste oljeservice hällde i en svindyr helsyntet utan att kolla upp vilken sorts olja det har vart i innan. Som tur är har min gått på helsyntet hela tiden. Kunde se detta tackvare att BMW är så duktiga på att skriva vilken olja dom har hällt på kvittot samt att bilens tidigare ägare sparat varenda kvitto sen den var ny =)

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sebban, du har tyvärr fel!

Alla moderna oljor renar ungefär lika bra. Det beror på att alla moderna oljor innehåller ungefär lika mycket detergentadditiv. Det är dessa som rengör motorn.

Det som du skriver är en gammal skröna! Som tyvärr sprids vidare pga okunskap.
Skrönan kan härledas till vissa historiska faktum.
Jag orkar inte skriva ut alla fakta (det är en del) men genom att söka i forumet kan man få fram mycket att läsa. Här är några trådar där bland annat detta med syntetolja tas upp:
Länk
Länk
Länk

Jag vidhåller mitt förslag att du skall ha en syntetolja (om du är rädd om motorn).

Förslaget grundar jag på kunskap om olja, inte olika skrönor!

Mvh
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Johan, det är nog som du säger finns mycke skrönor o de ena å andra, jag brukar alltid vid köp av nytt objekt skölja ur motorn ca 100 mil innan jag börjar använda mitt märke, man är väl lite tokig men det känns bra för mig.

Länk Bmwcs 3381
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trucker det är aldrig fel att skölja ur motorn om man inte vet om den har servats på väldigt länge eller om den har gått med riktigt dålig olja!

Då kan det bli problem med smuts som lossnar...

Men det har inget med just syntetolja att göra. Smutsen löses upp av all modern olja, oavsett om det är mineral-, delsyntetisk- eller helsyntetisk olja.

Jag förutsätter att du även byter filtret...
annars är det lite meningslöst att byta oljan.

Mvh
ma
209
marwel
540ia -93
Tack för alla inlägg! Min plan är då att skölja ut motorn. Med en halvsyntet. Sen hälla i helsyntet. Är detta rätt?, Kommer köra på Castrol SLX. Vet att det är en bra olja. Håller ni med mig?

/Marvin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

SLX är en mycket bra olja. För övrigt så har Johan rätt, har du ingen koll på tidigare oljebyten kan ett kort intervall vara bra det första bytet. Vet du att den är fullservad med regelbundna oljebyten behöver du inte oroa dig för byte till SLX:en på en gång.

Mvh
Anders S.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan varmt rekommendera Mobil 1 helsyntet olja. Den bästa oljan som finns enligt mig :-)
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett varningens ord för så kallade 0-oljor. Man bör vara försiktig med att använda dessa i äldre motorer. har diskutterat detta med ett oljeproffs på OKQ8 (jo, dom gör jävligt bra oljor). I äldre motorer kan man få problem med läckage och dassig smörjning om man använder 0-oljor. Min gamla bil (en 325i E30) hade kontinuerligt fått Mobil 1 5W-50 (allt var frid och fröjd) fram till att en auktoriserad BMW-verkstad servade den och hällde i Castrol SLX 0W-30 (när dom började med Castrol). Efter inte alltför många mil så började kamaxeln ticka, främre nocken började tappa sin härdning). Orsaken var att med SLX:en så fick jag en liten sänkning av oljetrycket, speciellt vid lite lägre varv. Det var tillräckligt för att det erbarmliga smörjoljeröret till kamaxeln skulle låte bli att förse främre nocken med olja. Min rekommendation till marvel blir: Undvik 0-oljor, satsa på 5W40 eller liknande, sorten spelar inte så stor roll bara klassningen är den rätta, API SJ eller SL.
MW
517
MW-Guru
Glömde visst det här med slutväxeln, själv använder jag Castrol SAF. Den kan du köpa på BMW.
ma
209
marwel
540ia -93
Har läst lite om oljor nu! HAr blivigt rekomenderad Vavoline - Max life. Eftersom min bil gott runt 20 000 Mil. Man kan säga att den gör en motorbehanling i samma veva som man använder den. Den är för bilar som gått många mil.

Dem vissar massor med info om den Oljan på www.valvoline.com
Det blir nog mitt val.

Vad säger ni.

/Marvin
MW
517
MW-Guru
Den är säkert OK. Som sagt, undvik bara 0-oljor (speciellt med 20000 mil) och skaffa en olja med klassning enligt mitt tidigare svar
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter som att du blivit rekommenderad Valvoline, av Valvoline om man säger så :) Marknadsföring kallas det visst. Ingen oljetillverkare kan förutsäga hur en motor ser ut vid 20' mil, allt hänger på hur bilen är servad, använd och konstruerad. Det du vill uppnå är maximal smörjning och bästa skydd. Därmed inte sagt att Valvolines oljor är mindre bra. Men tro inte allt du läser om prouduktinformation på respektive tillverkares upplysningar/reklam. Bmw:s rekommendationer kan man väl inte påstå är helt subjektiva heller då Castrol/Bmw också gör business på sitt samarbete men tydligt är ju att Bmw själva har ett stort intresse av att hålla sina produkter med lång livslängd.

MW-Guru,
En 0w40 olja och en 10w40 olja har i stort sett samma viskositet vid 100 grader, dvs nästan samma vid driftstemperatur. Varför skulle en 0w-olja i sig vara skadligt menar du. Att en lågviskös olja kan vara mindre lämpad i vissa motorer köper jag men inte att det hänger på att det är en 0w. Hellre en 0w40 än en 10w30 om stora toleranser/sliten motor är problemet.

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MW-guru, det är inte kallviskositetsvärdet: 0W-värdet som KAN göra att vissa syntetoljor är mindre bra i slitna motorer. Det är varmviskositetsvärdet 30, som gör att de är tunna när de är varma som kan ställa till problemen!

Angående Valvoline Maxlife, har jag fått lite "insiderinformation" (från ett annat oljebolag)
Det är inget i den oljan som skiljer sig mot en vanlig delsyntetisk olja från vare sig Valvoline eller andra oljebolag.
Ren marknadsföring som Anders S påtalar!

Jag har lagt MYCKET tid med att ta reda på FAKTA kring oljors egenskaper. Många skrönor figurerar...

Att en visst oljemärken skulle vara märkbart bättre än andra stämmer inte.
Klarar de vissa klassningar blir de automatiskt väldigt lika i sina egensksaper (men det vill man inte gärna påtala i marknadsföringen av oljorna!).

Klarar oljan API SJ eller SL, samt ACEA A3-klassningen har man en olja som är MYCKET bra!
Sedan väljer man viskositetsområde utifrån slitage och ålder på motorn i kombination med yttertemperatur och körsätt.
Vill man sedan ha en olja som är mer stabil och som behåller de specifika egenskaperna längre än andra, väljer man en syntetolja.

En av anledningarna till att jag har "forskat" i ämnet, är att jag har knåpat på en (rätt lång) artikel om olja.
Den kommer på ett eller annat sätt att läggas ut på denna hemsida när jag är klar med den. (Har varit lite körigt sista veckorna!)
Det återstår en del "finlir" med bilder mm.
Håll ögonen öppna!

Mvh
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag har egentligen ingenting att tillföra, jag vill bara säga att det är roligt att läsa insändare av kunnigt folk som Johan B, och jag väntar med spänning på artikeln om olja :-)

Magnus
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Den som inte litar på Johan B´s inlägg om olja.....den personen tycker jag synd om! Jag häpnar och imponeras varje gång och ser fram emot den kommande artikeln! :)

(denna j-a mindcontrol!!) ;)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Är det fel att köra på en mineralolja? Jag har precis hällt i Penzoil mineralolja som kostar ca 55:-/litern. Motorn är helt tyst hör inte ventilerna hur noga jag än lyssnar. Vilken olja rekomenderas till en 24V BMW motor?

/Daniel
Har kört på Castrol SLX 0-30 i snart 10 000 mil (Har snart passerat 20 000mil.) på BMW:s rekomendation. Motorn läcker inte, tar ingen olja mellan intervallen samt oljan ser fräsch ut på oljestickan under hela intervallet. Det enda jag har emot SLX är att den kostar fläsk.

Mvh LEF
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
danragn: Samma olja rekomenderas till din bil som till alla andra standard BMW: Helsyntetolja av god kvalitet. Har iofs svårt att tro att motorn tar direkt skada av att köras med mineralolja, men du förlorar lite av de goda smörjegenskaperna man får med helsyntet.

Själv kör jag också på mineralolja. Bilen går helt perfekt och utan några som helst missljud.

///Kalle
MW
517
MW-Guru
Finns tydligen ett antal 0-oljefantaster här på forumet. Ett litet förtydligande till dom vad gäller så kallad 0-olja och lite äldre motorer.
Själv är jag alltså inget proffs på det här med oljor, det var därför jag konsulterade en expert inom området. Det jag nämnde förut är i princip ett citat av vad han berättade. Efter att dessutom pratat med en del motorrenoveringsfirmor stärktes jag i tron att det är korrekt. Fyra saker jag ej tog med förut är även detta i enlighet med vad jag skrev tidigare om min gamla bil.

1) Färd till service - Mobil 1 5W50, inget oljeläckage från motorn
2) Färd från service - Castrol SLX 0W30, oljeläckage från
oljefilterhusets o-ring (ungeför där rören till oljeylaren går ut,
0.9 liter på 4 mil = dyrt läckage)
3) Med 5W50 - oljetryckslampan slocknade direkt efter start
4) Med 0W30 - oljetryckslampan lyste ca 4 sekunder efter start
på morgonen

Bilen hade rullat ca 14000 mil och var fullservad. o-ringen byttes sedemera men det är intressant att den höll tätt med 5W50 men inte med 0W30.

Behöver jag nämna att SLX blasket åkte ur motorn rätt snabbt till förmån för nyinhandlad 5W50??
Om motorn accepterar 0-olja - fint, men om man har haft negativa erfarenheter så tycker jag att man skall nämna dom i ett sådant här forum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.