AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.185

enkelt avgassystem till 323?

Sida 1 av 2
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Jag tänkte svetsa ett enkelt 3" system till min 323 E30. Eller e det bättre med 2*2.5"?
Nån som gjort det som har några tips, typ storleken på burkarna, tänkte ha två..(?) Vill att det ska låta härligt men inte bröta, man e ju ingen volvo raggare!

Behöver ett bra öppet luftfilter med. Vad ska man satsa på? KN?

Sänksats? tipsad om Jamex 55/55 sats, e den nått vettig? andra tips?

Vill ha en riktig stol till förar platsen med, min e sliten som vanligt.. Vart handlar jag en billig men vettig stol(svart/grå)? Eller nån kanske har en till salu?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det räcker med ett enkelt 2,5tum på din bil och det finns ett öppet KN-filter som passar rakt av på din luftmängdmätare (om du använder det tillsammans med gummiringen från orginalluftburken)...kommer inte ihåg måttet nu,men filtret kostade drygt 700kr.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Anledningen till att man skulle bygga dubbla rör är endast ökad markfrigång.
Ett enkelt 2,5" räcker säkert flödesmässigt, men jag skulle också gå på 3" med 2 dämpare för att få det rätta dova ljudet som övergår i vilt ylande på höga varv. Själv använder jag Apple Racing dämpare och de låter helt rätt i mina öron.

Kiip Spiiding!
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Jag tänkte slänga på en 60/60 sats, hur blir det med markfrigången då?

Det är ju dubbelt hela vägen orginal(eller har jag hjärnsläpp?), hur drar jag bäst ihop det till ett?

//Gaskåt...
Visa användare
130
Eber
325i -87
Enkelt rör på en sexa, vad är det för trams? =)

Nåja, om du ska ha bra ljud så satsa på kvalitetsdämpare, Simonsdämpare är kul en månad ungefär, sen blir det bara dånigt och skrikigt.

Jag har 2x2tum med en väl tilltagen dämpare, mullrar skönt på tomgång och blir vasst och fint vid högre varv (dämpare från MK-motorsport, firma i tyskland...).

Kontenta: lämna Simonsdämpare åt Volvoraggarna om du är noga med ett bra och hållbart ljud. Apple Racing säger alla jag pratat med är mycket bra, så satsa på det.

En sak till, om du vill slippa de värsta resonansljuden så sätt inte på Ett stort 4,5tumsutblås, ser därtill fruktansvärt fult ut på en bmw... fast det visste du antagligen redan ;)
va säger ni om 2*3" då? efter katten å bakåt asså...är de för mycket?
Visa användare
130
Eber
325i -87
O ja... bara ett 3tums är ju mer än tillräckligt, kan ju hända "spännande" saker med motorns gång om du öppnar för alldeles för mycket bakåt.

Dock kanske det funkar bra ändå på våra sexor, men varför inte ha 2x2-2x2,5 istället när man ändå tänker dra två rör, vilket man naturligtvis gör! he he

Personligen anser jag att ljudet inte blir bättre bara för man kör med 3tums. Min kompis har en röd Opel Manta (hähä)
som har ett 2tumssytem med en utsliten dämpare och ett big-as-hell utblås, behöver jag nämna att den hörs 1-2 kilometer en kylig natt på fullvarv. Kan bara fantisera om hur den bilen skulle dåna med ett 3tums, HUGA...
men de skulle asså funka me 2*3" på en 325:a?
är de inte så om man te.x har 2*3" så blir de som man har ett enkelt 6" rör? lr är de inte samma sak?
Visa användare
130
Eber
325i -87
De har jag också funderat på, finns det nån teknisk lagd kille som kan svara på det LazerEye undrade? Det finns säkert nån formel för luftmotstånd inuti ett rör o dylikt...
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Arean på 2x3" motsvarar ett 4,2" rör

hur kan de göra det??
A=pi*r^2

A= arean
pi=3.1415...
r= radien

Sedan är det bara att räkna;)

Arean ökar alltså med kvadraten och inte linjärt vilket gör att Koni har helt rätt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Med 2*3" blir det med stor sannorlikhet ett rätt burkigt ljud med risk för blurr vid avslag. Och då går det åt 4 ljuddämpare (hur det nu ska rymmas).

Eber: Jag förespråkar 2 dämpare för att få rätt ljud.
Dämparen längst bak skall vara så stor som bara ryms (men fullflödes givetvis) och slutröret ska inte vara längre än ca25cm (dock bör det sticka utanför karossen av resonansskäl).
Detta recept går inte att jämföra med ett system med en enkel (och dessutom utbränd) dämpare, oavsett grovlek.

Slutröret påverkar inte ljudet just alls enligt min erfarenhet. Däremot kan man få onödigt resonansljud i kupén om det inte sticket utanför karossen. Får man resonans ändå kan man ev. påverka vid vilka varv resonansen uppstår med hjälp av längden på slutröret.

Kiip Spiiding!
Spiidfriik:
4 stycken dämpare??
po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Jag kan ju tillägga att jag har ett 2.5" system på min 323:a och det låter RÅskönt!
Den är dessutom sänkt 80/60, så det är lite jobbigt att ta sig över lite högre kanter...
Men det går ju oftast att ta en annan väg! =)

///Tar det inte i, är det inte lågt nog!///
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Här hade det hänt mycke..

Har gått i Ebers tanke banor med, det ska fan va dubbelt till 6:a.. Men det är en pengar fråga med, ett hyfsat 2.5-3" eller billigast 2*2-2.5" hmm.... (?)

Å jag känner igen manta storyn, jag har en MK1 GTI special med helt urblåst(och strippat) 2" simons system.. Helvete vad den ylar vid 7500rpm!

Kollade Greencotton luftfilterna, verkade sjyssta, nån som har erfarenhet?

Behöver tips..
32
46
325
325i -94
Kan inget om avgasrör.
Däremot är det så, enligt alla flödeslagar, att halvering av radien ger en 16* ökning av motståndet...

Nu fick ni nåt att tänka på.

Detta beror på att motståndet är proportionellt till radien upphöjt till 4.

Med andra ord:
Om radie = 1" ger ett flöde på 1 vid givet tryck så ger redie 3" ett flöde på 256.

1" istället för 3" ger 256ggr mer motstånd
1" istället för 2" ger 16ggr mer motstånd

Med andra ord igen:
Om du halverar redien får du sätta dit 16 pipor. Eftersom Rtot = R1+R2+R3..... Kan ju se lite märkligt ut.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
LazerEye: Oavsett hur många rör man drar så vill jag ha 2 dämpare (per rör) för att få rätt (dovt) ljud. Dubbla rör blir alltså 4 dämpare om man inte hittar dämpare med 2 in- och utgångar.

Kiip Spiiding!
snide
puppet:
kolla med insomniac. han har bilder på filtret på sin hemsida.
snide
fel av mig. det var "ant" som hade.
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
Vart hittar jag billiga/bra dämpare till att bygga 2*2" system?

Snälla nån tipsa mig om ett bra open-air filter.. Greencotton? K&N? Pipercross?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.