|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
320 E36 -92 ska ha 3.45:1 i utvxl, lådan är ju 1:1 på femman. Enklast att få ner varvet är väl då en 325-utvxl. som har 3.15:1! 328:an har även 3.07 o 2.93:1, M3:an har lika som 325:an 3.15:1 om den nu passar! Även däckdimensionen har stor inverkan totalutväxlingen och då även vartalet !! Men nyare BMW-modeller är ju drevade för att hålla ett högre varvtal, än vad dom gjorde på ex.vis 80-talet. ///Magnus |
|
|
3,07 eller 2,93:1 låter ju som en bra plan, kan man byta endast innanmätet eller är det enkalste att bara byta klumpen, mina däck är dårliga och troligen i fel profil så rullomkretsen är nog liten i förhållande till optimalt varvtal. Förutom skroten vart tror ni en väl fungerande klump kan hittas, tyskland är ju ett givet fyndställe förhoppningsvis, någon som har bra länkar eller dyl??....Tacksam för all hjälp....:-) Mvh Helge E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
Den 325:an du har till demontering E-21 Racing, har den en bra klump kanske??....:-) och med "rätt" utv. //Helge E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
En teknisk fråga som jag har funderat lite över: Om man skulle byta bakaxelklumpen till en annan utväxling, kommer hastighetsmätaren då automatiskt att visa rätt? Dvs. mäter hastighetssensorn på utgående axel från bakaxeln? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den mäter på växellådan, och även det faktum om du byter däck till "otilåten storlek" typ att du går utanför 5% gränsen vilket menas med att om dom däck du sätter på är mera eller mindre än 5% i diff från orginalet så påverkar detta hastighetsmäteraen. Så allt du gör efter växellådan påverkar mätaren på ett eller annat sätt..... E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
Jo, det där med däcken hade jag koll på... Med andra ord måste man kalibrera om hastighetsmätarsignalen på något sätt om man byter bakaxelutväxling! Kanske går att göra elektroniskt i DIS!? Mest en nyfikenhetsfråga från min sida... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nejnej, givaren sitter i slutväxeln o påverkas inte av byte av utvxl, det blir samma hastighet oavsett utvxl. Så är det på alla BMW som har elektronisk hasighetsmätare, allstå E30/E28E23 o framåt! Endast efter slutväxel påverkas det, alltså hjuldimensionen!!! Helge Norway:Den 325:an jag har är en E30 och slutväxeln passar inte på en E36, du måste ha från en E36. Och du byter hela klumpen, annars blir det press, chimsning, indikatorklocka för kuggflanksspel o momentnyckel till allt, mycket svårt jobb! ///Magnus |
|
|
Så svaret på din tekniska fråga Johan B: Hastighetsgivaren sitter på utgående axel i slutväxeln, eller rättare på kronhjulet, så ingen förändring av hastighetsmätaren uppstår! ///Magnus |
|
|
Magnus, OK trodde nästan att så var fallet men nu vet jag! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har nyligen bytt motor i min 325:a och bytte även då till en dogleg-låda och en bakaxelklump från en Z3 M-Roadster. Räknar man på det så ska jag ha 108.7 km/h vid 3000 varv på femmans växel men hastighetsmätaren visar 100.Kan det vara så stor felvisning på mätaren? Jag själv trodde att det hade med kodpluggen i kombi-instrumentet att göra.Den "tror" väl att jag har 3.73 utväxling fortfarande? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.