|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
yttryck |
tänkte fråga ifall någon vet om en bakaxelklumnp från en 89 års 325 i E30 passar rakt av på en 320 Touring E30-89. är i behov av en ny bakklump då min bils har börjat vina och föra en massa oljud. kan man renovera en befintlig bakaxelklump ? /igor |
rsarits |
Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det är olika utväxling, kanske ev. andra skillnader också Micke |
|
Det finns risk att det är olika utväxlingar på 320 och 325. Så är det på e36 i alla fall men hur det är på e30 låter jag vara osagt. mvh Larsa |
|
|
Micke, du hann visst före :) /Larsa |
|
|
Klumpen passar rakt av. Men utväxlingen skiljer. 320i touring har väl 4,10:1 eller 4,27:1 och 325i har 3,91:1 eller 3,73:1 det året. |
|
yttryck |
OK ! betryder dessa siffror att 325:ans utväxling är högre eller lägre, logiskt sätt så borde 325 ha högre utväxling d.v.s ha lägre varv vid samma fart än vad 320 har ? har jag helt fel ? jag upplever min 320 som väldigt lågt växlad, den har typ 3.000varv/min vid drygt 100 km/h /Igor |
|
Japp, 325i har lägre varv på samma växel vid samma hastighet. Siffrorna betyder att kardanaxeln måste rotera t.ex. 3,73 varv för att drivaxlarna/hjulen skall snurra ett varv. 320i, speciellt touring är väldigt lågt växlad. Du kan till och med ha 4,45:1. Jag har 4,1:1 och det ger nästan 3500varv vid 120km/h. |
|
yttryck |
det verkar som att utväxlingen på min bil är lik din bils. min ligger oxå på 3.500 varv/min i 120 km/h. OK ! ifall 325 ans bakklump är av typ "bult on" på en 320 så får man altså lägre varv vid samma hastighet = lägre bensinförbrukning. Nackdelen är att en redan slö och orkeslös bil blir ännu slöare, det blir att växla flitigare för att få fart på kälken. skulle du/ni byta till en 325:ans eller skulle du/ni försöka hitta en bakklump från en 320 ? /Igor |
|
Ok då är det nästan helt säkert att du har en 4,10:1 slutväxel får det är samma utväxling på 5:an i våra växellådor. Ja det stämmer det du skriver. Men en 3,91:1 gör inte så stor skillnad, 100-200 varv vid 120km/h. Om du mest prioriterar landsvägskörning skulle det väl inte vara helt fel med lite högre utväxling typ 325:ans. Annars tror jag det är lättare att hitta en 4,10:1 diff eftersom både 320i och 318i har det, men var noga med att kolla upp den iaf det finns nämligen många undantag vad gäller utväxlingen. Men 320i från och med 88 har nästan garanterat 4;1 och likaså 318i (touring undantagen). |
|
yttryck |
hmm. jag kör just en touring.. undrar vilken slags utväxling 320 sedan har. jag lär nog satsa på en bakklump från en 325:a eller så kanske man kan renovera den befintliga slutväxeln. tack för infot. |
Tony G |
Har för mig att 325:ans klump dessutom är kraftigare byggd än 320:ans.Finns ju lite fler hästar :) Är jag helt fel ute kanske? Isåfall vad skiljer förutom då utväxlingen? ILiveTo Ride: Är du kvar i Norrping och har du fått tag på något exjobb? TONY Avställd för vintern men glad ändå! Länk |
|
320i sadan och 318i sedan från och med 88 har 4,10:1 slutväxel. Med att touringen var undantagen menade jag att den hade avvikande utväxling, 318i touring har 4,27 eller 4,45 slutväxel. DEt är sant att 325i har en större klump. Och den tål mer smisk, men det är framför allt genom att den innehåller mer olja och ger bättre kylning, har även större kylfläns. Båda klarar antagligen att hantera samma effekt. Det bästa vad gäller kylning och tålighet är den stora klumpen med kylfläns från Z3 M. Tony G: Jodå jag är kvar i Norrköping. Börjar söka ex-jobb nu, har en termin kvar innan det är dags att göra det. Verkar vara lite tunt med ex-jobb dock. Är du kvar här du också? |
|
|
Fundering. Vad är det för utväxling på en Z3M-klump? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Är det någon som vet var man kan ta reda på vad bilen har för utväxling på dom olika växlarna samt i slutväxeln ? Min 528i Touring Länk |
|
|
Z3M har 3.15:1 i utväxling _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Koni: var hittar du informationen ? Min 528i Touring Länk |
|
| Tänkte låna tråden och fråga om nån vet utv. i diffen på en 325iA-87. Tack för ev. svar. | |
|
325ia utan kat, 3,73:1 med kat, 3,64:1. tsaros: Utväxlingarna finns i ETK'n _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Koni, var i ETK´n hittar man det ? Jag har letat men hittar inte det. Min 528i Touring Länk |
|
|
vad är det för utväxling i växellåda och bakaxel på en 320i -84 och en 325i -88?? Finns det 325or utan kat? När gjordes de? |
|
|
Tänkte låna tråden för att fråga vad för utväxling en 320 -92 coupe har och varför den varvar så hemskt mycket som den gör....skulle vilja ha ner varvtalet mycket....hur gör man??.... E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.