AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.611

E39 Läcker kylvatten, termostaten eller v-pumpen?

Sida 2 av 2
nl
113
nls
i3 -17
Heli: Det var svår att se varifrån det läckte men troligen var det på undersidan.

Nisse
ur
45
urjo
518i-90
Jag har upptäckt läckage i fram på motorn på min bil för det är glykol på baljan under remskivan ungefär. Men jag ser inte varifrån det läcker.
Efter att ha läst inläggen så misstänker jag vattenpumpen,och hur mycket kostar en sådan,jag tänkte byta den själv?

Bilen har gått 12700mil

Tycker man har bra hjälp från forumet med frågor som man får vid felsökning.

I veckan så när jag startade bilen så lyste antisladd lampan helt plötsligt och vid provkörning så hade jag tappat hälften av effekten ungefär så med puls på 180 så gick jag in på forumet och sökte på ASC så då fick man ju se att det var ju fler som hade haft problem att vajern som sitter mellan luftfilter och insug brukar fransa sig,
och vid koll så hade min också fransat i bägge ändar så mot BMW
och köpa en ny för 73:- och byta på 3min sen hade jag effekt igen och ASC lampan slocknade:)

Tack för det BMW POWER

/Urban
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
runt 600 spänn för en pump 492+moms på mekonomen för ex.

///MVH Hasso
Länk

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
ska du göra det själv och byta pumpen så skulle jag föreslå en koll av termostathuset med, det visade sig vara sprucket på min.
Termostat och termostathus går på en 5-600 till och det är nog värt det att slippa plocka ner alltihop igen. Dessutom är tydligen termostaterna på 96 och 97 års modell lite sämre och har en tendens att gå sönder lite i förtid, så är den inte bytt, fundera på det med.

ur
45
urjo
518i-90
Det blir nog att byta termostathuset också då man ändå håller på
det är lika bra.

/Urban
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Termostat 275:- termostathus 140:- utförlig beskrivning finns i "gör det själv" mektips..

///MVH Hasso
Länk

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Plus moms hasso?;-)
Passa på att inspektera kylen när du har fläktkåpan demonterad också. Om du söker bland tidigare inlägg så finner du att de har en tendens att börja läcka i högra hörnet(övre hörnet tror jag) i färdriktningen. Det verkar som om min blev nästan helt tät efter byte av termostathuset, men det sölar någon enstaka droppe från kylets högersida, så det är nästa projekt. Kul med bilar gamla eller nya, de håller en sysselsatt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.