|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! För någon månad sen, när det började bli riktigt skitkallt här i götet så började bilen gnälla om brist på kylvatten "Kuhlvasserstand prufen". Förbrukningen av kylvatten har ökat något sen dess och ligger nu på ca 1/2-1liter/vecka eller så. Först fick jag mindre panik och såg massor av bevingade tusenlappar. Snart kunde jag dock konstatera att den läcker ut ur motorn framtill. Ganska skönt då det bör bli betydligt billigare än om kylvattnet hade försvunnit spårlöst:-) Bilen blir varm som den ska, inte en rörelse i temp-nålen, den står stabilt på kl12, acc funkar så bra man kan förvänta sig. Oljan är som ny fast det inte är så långt kvar till service och jag har kontrollerat slangar och slangklämmor, de är åtrdragna nu. Efter att ha tillbringat någon timme med ficklampa under huven och ett par till under motorn, så tror jag att det läcker kring termostathuset eller vattenpumpen? Det samlas ibland efter körning en liten pöl ovanpå remmen precis till höger om fläktnavet sett i färdriktningen. Jag har sökt och läst vartenda inlägg om detta minst två gånger och nu har jag en specifik fråga: -Är det någon som känner igen detta problem och kan säga om jag har gissat rätt? Är det i så fall vattenpumpen som är trött på livet eller termostaten? Ellr är jag rent av på fel spår? MVH Heli | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att få byta vattenpump pga läckage efter 12-13 tusen mil är normalt för många bilar.E39 inkluderat,så det ligger nog nära tillhands att det ligger ett vattenpumpsbyte i faggorna. Termostathuset och vattenpumpen sitter ju nära varandra och kan var lite vanskligt att ställa diagnos utan att kika själv. Men jag tippar vattenpumpen. MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso för det snabba svaret! -Visserligen har jag inte så högt miltal, men den stod still en 5-6månader förra året och det brukar ju inte vara direkt bra för livslängd på prylarna heller:-) Antingen det eller också vet jag åtminstone en tysk auktoriserad bmw-handlare/verkstad som ägnar sig åt avancerat bedrägeri med mätare(lite långsökt men...) Vad vet du om hur pass svår den är att byta, gör man det med lite normal händighet och vana att skruva bil och mc eller är det värt att lämna in den? |
|
|
Du har ganska hyfsade komplettpriser på bmw faktiskt. Se till att byta på en gång, pump, drivrem, automatiskt remspännare, expansionskärl samt nivåkännare. Allt detta kanske låter mycket men det besparar dig mycket kommande bekymemr när man ändå hålelr på och river, lovar det. Asken |
|
| Åk till en BMW återförsäljare och säg att du skall byta vattenpump, fråga vilka reservdelar du behöver och vilka man behöver byta i samband med vattenpumpsbyte. De är oftast hjälpsamma, även om man skall byta något själv. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken; Man behöver inte byta hela bilen bara för att vattenpumpen läcker :)) Det är inte svårare än att en normalhändig person klarar det. MVH Hasso Länk |
|
Kolla termostathuset först, det är ett väldigt vanligt fel som bara kostar ett par hundralappar. Det är gjort i hårdplast och spricker gärna, speciellt när det är kallt! Mvh Johan |
|
|
Ok, åter igen tack herrarna för snabba och bra svar:-) -Ni bevisar verkligen att BMWPower är ett ovärderligt hjälpmedel för oss som gillar att _köra_ bil:-) Asken - du har såklart rätt i att man bör byta rem och spännare samtidigt, återstår att se om budgeten efter jul och nyår håller för det:-) men kärl och givare? att givaren kan strula har jag förstått, men är expansionskärlet en slitdel i samanhanget? utveckla gärna:-) Sen vill jag så klart konstatera att det verkligen är pumpen som är boven innan jag byter den. Enligt principen -om det inte strular så meckla inte med det:-) Alltså: -Är det någon som haft läckage på samma ställe som kan säga med någorlunda säkerhet vad det är? droppar rakt under fläkten, stänk av glykol på slangarna till och från termostathuset, mer ju närmre motorn man kommer. Jag förmodar att det bästa är att provtrycka systemet innan man plockar fram handsläggan:-) Ska ringa runt lite nu och se vem som har tid med mig ganska snart, nån som vet om det är någon fara att rulla vidare lite försiktigt medans verkstan blir ledig? Det verkar helt klart som om det går åt lite mer om man frestar motorn, så det gör jag inte just nu. Det har redan gjort flera mindre vetande Audi och Volvo ägare glada i snömodden vid rödljusen ;-) |
|
|
Johan 328i du är min favvis just nu:-) jag får nog lära mig att skriva kortare inlägg så jag inte skriver förbi svaren:-) |
|
| En vattenpump brukar ha vad vi kan kalla ett sippringshål där det kommer vätska ur om pumpen börjar bli trött. Kolla efter ett sådant hål och om det verkar ha runnit ur det. Kylvätskeläckage kan annars spåras genom att det ofta blir vita kristaller där det läcker och det får torka till lite. | |
|
HEli: Åk förbi BMW och koppla upp DIS den talar om felet. Jag har bytt pump och alla delar jag nämndei inlägget ovan(läckage framifrån motorn, svårdefinerat att bestämma varfrån exakt) Pumpen har infattningar för axeln som är gjorda i plast, delvis svag konstruktion. Kärl&kännare, enl BMW är det en annan svag punkt när man ändå håller på och byter på en 4-6 år gammal bil, de kostar ca 600 kr, de åkte med i samma veva. Om motorn skulle börja koka skjuter man expkärl samt kännare direkt även detta har inträffat mig:) Vpumpen sitter monterad precis bakom fläkten i framkant på motorn. Du kan trycka lite på hjulet när motorn är igång så hör du ett svagt malande axelljud, då lär det vara vpumpen som är på gång. Det är väldigt trånt kring pumpen(jmf med 540 som jag har erfarenhet av). Min bil hade precis samma symptom som din när vpumpen gick skillnaden var bara att det var ca 30gr ute.... Ha vattentempen stigit till rött ngn gång för dig? Om bilen har kokat en gång dvs skjutit expkärlet bör man byta det... Lycka till Asken |
|
| Tack Asken det var utförligt, ska prova som du sa, nej aldrig kokat, inte en indikation på tempmätaren alls, den står "rock steady" mitt i normal temp fältet. | |
|
Tänkte utveckla lite här. jag var iväg hos Bavaria nu idag och provtryckte systemet. Han fann inga uppenbara läckor, trycket sjönk men väldigt sakta. Bästa gissningen han hade var att vattenpumpen läcker när motorn går. Det syns inget läckage från ovansidan termostathuset där de tydligen läcker oftast, men om det läcker i underkant är ju omöjligt att se utan att ta loss det liksom. Är det någon som känner igen detta? Enda felet jag märker är fortfarande att det blir söligt runt motorn, inget fel på tempen, det luktar inte glykol i bilen, bara utanför:-), den startar och går som den ska i alla lägen, den blir varm på normaltid och värmen är bra ifrån fläkten.... lurigt det här:-) |
|
|
Ett tips när man felsöker är att använda en ficklampa och en liten spegel. Det finns speciella speglar monterade på teleskoparm att köpa där man vanligen köper verktyg till bilen, men själv så använder jag oftast en liten fickspegel. Magnus |
|
|
Jag hadde samma fenomen och konstaterade att det var pakningen till termostathuset som läckte (35:-) mesta jobbet är att få ut all luft ur systemet sedan. Nisse |
|
Det är också så att det kan uppstå läckage när man stängt av motorn pga det eftertryck som blir när motorn är ordentligt varm. Och då är det inte säkert att det läcker så länge man kör och motorn är igång. Bara att leta vidare, med lampa och spegel och div andra gynekologinstrument. MVH Hasso Länk |
|
Jopp det blir inköp av spegel och ett par timmar i garage nu till helgen, det har jag iofs inget emot, men damen där hemma är väl sådär road:-) nls: när packningen på ditt termostathus läckte, var det på ovansidan? enligt han som provtryckte åt mig brukar läckan vara synlig uppifrån, och där är det tort och fint på min, men jag börjar nog med att byta den i alla fall. |
|
Är damen grining?? Köpte du inte gynekologinstrument??? :)) MVH Hasso Länk |
|
*lol* jodu det skulle jag vilja se den tjejj som tycker gynekologens prylar är kul i sängkammaren.., ska väl vara stolen då;) annars så har jag varit inne på det du nämnde att den kunde läcka av det kvarvarande trycket, men jag tycker det borde ha läckt mer synligt när han provtryckte den med varm motor då. sen har jag varit ute och frestat den lite ett par gånger och kunnat konstatera att den läcker lite mer när man ökar varvet rejält, så det gör jag inte nu:-( hittar jag inget i helgen så blir det nog ny pump i alla fall, måste ju börja nånstans liksom, och då är ju i alla fall risken för totalhaveri i den borta medans jag letar vidare. |
|
Heli:Du har fått lite att läsa på istället för att fibbla med "verktygen " i bingen:)) MVH Hasso Länk |
| Tackar för det, helgen e räddad, hmm du har rätt, det får nog bli lite rosor till damen också:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.