|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är rimligt pris för en BMW 528-98. Importerad -2000 en tidigare ägare 10200mil M-testad, sommar o vinter däck på alufälg. Nästan nya däck. Skinn,lucka multiratt,cd-växlare, stora datorn, sportstolar,dubbla larm.?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
140-160 tusen beroende på skötsel och skick och kollad mätarställning. MVH Hasso Länk |
|
Ca 140' skulle jag tro. /Simon |
|
|
140' ? Lite väl lite va? Bilen har en hel del utrustning....skinn, sportstolar, hyfsade mil osv. Jag skulle tippa på att en sådan ligger på ca 170 000:- + - |
|
|
Håller med ca170 är rimligt för ett fint ex !!! GooD luck ! |
|
|
Ja det hela är upp till den som köper förståss. Själv resonerar jag så att när det kommer till försäljning måste man ändå i princip "ge" bort bilen...lika bra att se till att få ett bra pris från början när man köper den. Vore dock toppen om det verkligen funkade så att man fick bra betalt för beg...så har det aldrig funkat enligt min erfarenhet. Köparen är inte dummare än att de slår upp mobile.de och kollar vad motsvarande bil kostar i tyskland...sedan ska de ha den för samma summa... /Simon |
|
|
Länk liknande bil utan SCHiin...kanske 5-15' extra med SCHiin...det är en tidig 98:a då årsmodellerna börjar i sept för BMW. Lycka till med inköpet! /Simon |
|
|
simon_en: Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Man kan för jesu namn inte ta den billigaste motsvarande bilen man hittar i Tyskland och mena att det är representabelt för vad en bil kostar i Tyskland?? Jag sökte på 528 -98 på mobile och fick 794 träffar. Den billigaste icke vrak som jag hittar kostar 127 470sek. Lägg till de tusenlapparna som krävs för att få den körklar i Sverige. Nu återstår 789 fordon som är dyrare. Bil nummer 400 i prisordning ser ut så här: Länk och priset på den ska alltså representera någon sorts medianvärde för hur mycket en 528 kostar i Tyskland idag. Jag tycker personligen att det talar för sig självt. |
|
|
Ska tillägga för de som inte har lust att öppna länken för bil nummer 400. Den kostar alltså 201 659 kronor. För att få den körklar i Sverige ytterligare 10k(?). Då återstår det 395 stycken 528:or i Tyskland som är ännu dyrare enligt mobile.de. Snart kommer tyskarna till Sverige och handlar BMW :) |
|
|
Hur kan du veta vilka som är vrak och inte Wolv? Min och de jag känner som importerat/importerar är att försäljningspriserna i Sverige ofta utgår från de lägsta i Sverige. Orkar inte med denna "betala mycket för fina bilar" diskussionen. Jag tror inte på det, en del andra väljer att göra det, för att det fungerar ibland. Visst exporteras det en del exclisiva bilar utomlands t ex Porsche och även i någon mån BMW har inte koll på exakta siffror även om privatimporten av BMW mångdubbelt överskrider exporten säkerligen. Tror inte på medianvärde i den här diskussionen heller. Den bil du länkar till är dessutom en 99:a! /Simon |
|
|
Hur jag vet att det är vrak? Det vet jag för att bilen innan ser ut så här: Länk Den tredje billigaste är denna och den verkar inte ha många rätt om det ens är en 528: Länk De två allra billigaste objekten är endast fälgar. Om du inte tror på medianvärde kan du ju räkna ut ett medelvärde istället. Nu gjorde jag dock en tabbe, sorry...de bilarna i resultatmängden kan ju även vara 99:or och 00:or så medianvärdet stämmer inte alls av den anledningen. Eftersom man inte kan sätta någon övre gräns för årsmodellen så orkar jag inte bry mig. Men faktum kvarstår dock, även om min poäng inte blir fullt så dramatisk. Vilken typ av bilar tar du och dina vänner in från Tyskland om ni säljer dem till de priser du förespråkar här? Vad skulle du ta för den billigaste 528:an på mobile om du skulle kränga den nyckelklar i Sverige? |
|
|
Simon: Tyska bilhandlare köper faktiskt vissa nyare modeller billigare här i Sverige då det är större efterfrågan i Tyskland än tillgång på bilar ( t.ex. dieslar) Jag håller nog med Wolv lite här: trots allt man skall nog kolla och se kring vilket pris merparten av bilarna ligger på i motsv. skick/utr nivå extrem bilarna uppåt och ner åt får an ta med en nypa salt,sen som sagts innan det kostar ett par kronor till innan bilen står i Sverige med skyltar och bes. |
|
|
Wolv: Instämmer till fullo med dina osedvanligt vettiga inlägg! Efter att ha blivit inspirerad av dina räkneskaper kollade jag priserna på en BMW motsvarnde min på den tyska marknaden. Jag tänkte även kolla den svenska marknaden men det fanns 0(!) bilr motsvarande min till salu. Jag ignorerade de krockade vagnarna och kollade den näst billigaste respektive näst dyraste. resultatet blev 128 378 SEK respektive 210 912 SEK. Ett prisspann på 82 534 SEK. Medelvärdet är 169 645 SEK vilket jag anser vara ett rimligt marknadsvärde för biltypen. Vid en framtida försäljning av min bil kan jag lova att det kommer höra av sig "spekulanter" och hävda att min bil skall kosta runt 128 000 SEK eftersom de kollat vad den billigate bilen kostar och baserat hela prisbilden utifrån denna. |
|
|
bjoerck: Hehe jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller känga :) Jag känner igen det där om att det ringer folk och refererar hejvillt till priserna i Tyskland som om den billigaste de kunde hitta i det stora landet är referenspunkt för vad min bil bör kosta. Jag sålde min 528 -98 ca 5000 mil i juni. Det ringde flera stycken som hävdade att jag var svindyr för de kunde minsann åka till Tyskland och köpa en motsvarande för strax över 100k. Jag sade bara "gör då det". Jag sålde bilen inom två veckor och priset landade på 196k. |
|
|
Hahaha! Ta det som en komplimang! Det var min tanke i varje fall även fast jag i efterhand såg att det fanns utrymme för fri tolkning i mina rader! :-) Jag har fått min bil värderad av den lokala BMW-återförsäljaren inför kommande försäljning mrn likt förbannat kommer det ringa folk och hävda att det är ett fantasipris och att "i Tyskland kan man köpa en likadan bil som din för halva priset" Simon_en: Jag håller inte med i ditt resonemang. Fina bilar skall premieras enligt mig. Att en felfri bil i kanonskick med all service gjord skall kosta lika lite som en risig oservad bil av likadan modell är absurt. Tyvärr är speciellt BMW ett märke som drabbats hårt av att marknaden är överfylld med begagnade lik. Detta drar ned andrahandsvärdet och ger märket dåligt rykte. |
|
|
Wolv, orkar inte med denna diskussionen längre, det finns två läger hela tiden. Min uppmaning är att se till att få ett bra pris vid inköp, det avgör i stor utsträckning totalkostnaden/mil. När jag söker på 98or söker jag på bilar med EZ 9/97-8/98 eftersom den nya årsmodellen börjar tillverkas...ock någon vecka/veckor ev? säljs. Hur gör du? /Simon |
|
|
Det ska vara att den nya årsmodellen börjar tillverkas 1/9 varje år såklart. /Simon |
|
|
Simon: Det finns alltid två läger när man diskuterar något man inte är överens om, oavsett om varje läger består av en eller flera personer. När vi kommer överens så är vi i samma läger, även om jag tvivlar på att vi gör det den här gången :) Naturligvis vill man ha bästa möjliga pris när man köper en bil, vem som är i färd med att köpa bil vill inte det? Jag är ändå intresserad av hur man får ihop det om man själv importerar BMWs från Tyskland och kränger dem i Sverige till de priser då föreslår. Samtidigt ska det ge några kronor över. Ett räkneexempel hade varit intressant... |
|
|
Sorry, glömde svara på den frågan.... Jag söker helt sonika på årsmodell -98. Finns inget annat praktiskt sätt att söka på på mobile. Hur gör du för att söka med månadsprecision? |
|
|
Wolv,Bjoerck, skönt för er att ni uppenbarligen lyckas få någon seriös på kroken. Bara att gratulera Wolv att du fick pass bra betalt. 5000 mil slår mycket högt för många...en extrem lågmilare och då sannolikt i mycket bra skick. Just låga mil verkar fortfarande att det finns en relativt hög betalningsvilja för. /Simon |
|
|
Wolv, det finns ingen sådan sökfunktion på mobile.de relativt lite sökbegrepp men ett STORT innehåll av beg bilar....jag söker på 97or och kollar EZ helt enkelt. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.