AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.431

Någon med erfarenheter av chipsad 540 -99? Eller liknande...

Sida 2 av 2
programmer var inne i det. Anledningen, Asken, till att t.ex BMW inte höjer effekten med 10%, sänker förbrukningen osv (chippning) är (tror jag) att bilen måste fungera över hela jordklotet. Från +50 grader i afrika till asiens 80 oktan -bensin (överdrivet). Därför måste dom ha marginaler. Detta är endast vad jag tror...
Skulle vara kul om någon lyckades få e-mail adressen till chefsingenjören på BMW AG (omöjligt) och fråga..
S 328 R: Någon bänkade sin M3 efter chippnig hos JWR. Det var effektökning på den ja...

BMW M3 *Flight instructions not included*
Okey... men hur stor var effektökningen??? för jag menar ska man lägga ner ett par tusen för att chipa den ska det ju märkas också...
Deliq
Flera länder har vissa skatter som träder in vid vissa effekter precis som Kalle och Hubbe säger. I bl.a. Tyskland finns det någon skattepålaga för tjänstebilar som träder in vid effekter över 142kW, vilket motsvarar 193hk. Av just den anledningen finns flera tyska bilar med motsvarande effekt.

M V H // Deliq

**___**

"Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss"
Vet inte, har för mig att bumper såg papperet! 33X hästar hade den efter chippningen men jag vet inte vad den hade innan.

BMW M3 *Flight instructions not included*
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har sett bänkade siffror som visat god skillnad men då har det varit individuell mappning och inte chippning på g...
da
5
dani3
540i touring -99 6 vx
Hallå alla! Å tack för alla svar! Känner mig nästan poppulär!

HA ha ha OLW, den svalde jag med hull och hår....
Nå väl, kommer precis uteifrån och blev nästan från åkt av en volvo typ V 70 någonting eller vad det heter. Nog för att jag har vinterskor på bilen så att den känns som en roddbåt men i alla fall... uuuuu....

Jag märker att det är många här som vet mycket om bilar tillbehör mm. Och att det finns flera olika åsikter. Skulle det inte vara intressant att verkligen reda ut begreppen? Känner man att man vill ha lite x-tra pulver, vilka vägar finns att gå? Vilka möjligheter är det som står till buds? Vi talar om: 1, chipning. 2, Seriellprogramering. 3, Mappning. 4, Kompressor. (Har jag missat något?)

Kompressor och seriellprogramering tror jag att jag fattar men det andra fattar jag inte skilnaden på... är alla här överens om vad som är vad?

Detta med skatteregler och motoreffekt är ju en intressant aspekt. Det skulle ju förklara en del. Jag ska ta och göra efterforskningar. Återkommer om detta.

Mvh!
Dani
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Dani,

Chipning: Du byter ut ett chip för motorstyrningen i din bils datorbox, mot ett annat. Det chip du monterar är framtaget av någon trimfirma, och koden i det baserar sig på genomsnittsvärden av likadana motorer, som de (förhoppningsvis) kommit fram till är optimala.

Seriell programering hoppar jag över, är inte så insatt i detta begrepp.

Mappning: Ditt befintliga "chip" monteras ur och läses av hos de som utför mappningen. Baserat på den informationen som finns i ditt chip, framställs en ny, optimerad programkod, som därefter matas in i ett nytt chip. Således optimeras datan för just DIN motor.

Kompressormatning: Man monterar en kompressor som komprimerar och trycker in luft med hög kraft i motorn och vinner på detta vis mycket effekt. Om du monterar kompressor bör motorn naturligtvis även mappas, för att förstå att betydligt mer luft/bränsle kommer att förbrännas med kompressorn på plats.

Detta är väldigt banala beskrivningar, men ger förhoppningsvis dig en liten översikt.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Här kan du läsa mer om chippning och mappning:
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
nofx16: Din beskrivning av mappning är väl ändå lite väl enkel? Mappning sker med din individeulla bil i drift på rullande landsväg där ett antal mätdata samlas in och ett nytt styrprogram tas fram för bilen efter dessa data.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kane,
jag måste ha blandat ihop begreppen och tillvägagångssätten: hade bestämt fått för mig att det var mappning det skrevs om i ovan nämnda reportage, men uppenbarligen inte.

Tur att du kom till undsättning och kunde rätta mig snabbt! :)

Ber om ursäkt för den något felaktiga infon.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Seriellprogrammering är väl närmast att jämföra med byte av chip när det gäller resultatet. Skillnaden är att man i stället för att byta ut det befintliga chip mot ett med modifierad programvara kopplar en dator till bilen och uppdaterar den befintliga progamvaran. Exakt vad som uppdateras i bilen låter jag vara osagt. Kortfattar kan man säga att både trimchip och seriellprogrammering ersätter den befintliga programvaran med en som är utvecklad generellt för en viss bilmodell. Detta är också säkert anledningen till att det funkar olika bra på olika bilar av samma modell.

Mappning är mycket riktigt som skrives ovan att en programvara tas fram för den aktuella bilen och på så sätt blir optimal.

Kompressor är någon "låda" man sätter på motorn. Den viner lite när man gasar och ger en j-a massa hästar;-)

För att komplettera Danis lista så bör väl även turbo nämnas. Vet inte vad som finns till 540 men det skulle förvåna mig mycket om det inte finns någon som skrivat på en sådan...

Är du redan användare? Logga in i menyn.