|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Läste någonstans att det ger ca 25 hk xtra... för 4, 5000kr tror jag. Några problem? Kostnader? Känner man av effekt ökningen? Bränsle? Underbar bil föresten, en daglig njutning jag kan rekomendera! Daniel/Göteborg | |
| Vad jag har läst så är det som du säger 25Hk... men att det kostar en 20 000Kr.. på grund av att dom ska ta bort toppfart spärren och så vidare.... Vart har du sett det priset??? | |
|
Dani3: Gå in på denna sida och klicka på "Seriell Programmering"; Länk S 328 R: Tro inte på allt på hör...;) |
|
|
Underbar svenska...... Skall vara "Tro inte på allt du hör" givetvis. |
|
|
JAg hade min 540-98 chippad men "avchippade" min bil efter ett tag. "Superchip" i mitt fall. Totalt bortkastat att chippa om man inte gör en individuell mappning. Problem: Ojämnare gång, får upp felkoder, filter som släpper in en massa onödigt skit i motorn...... Posivitvt: Man blir blåst på 1500-6000kr pga man vill köpa en känsla som aldrig infinner sig, nämligen att bilen skall gå bättre eller fortare medans i verkligheten är det tvärtom....... Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som Asken säger alltid bättre med OLW eller ett ESS i rockärmen. (under huven) åtminstone när det inte är halt:)) Det töar:)) MVH Hasso Länk |
| Asken: Om man chippar bilen förändras luftfiltret på elektrisk väg eller?;) | |
|
Intressant kommentar från Asken. Har tidigare hört att vissa (däribland Asken) varit kritiska till chiptrimning pga att det inte gav någon märkbar effekt men jag har inte tidigare hört om problem med felkoder och ojämn gång. Är det andra som har haft liknande problem efter chiptrimning. Fördelen med chiptrimmade bilar sägs ju just vara att dom går jämnare och drar bättre genom hela registret. 24 hk är kanske lite optimistiskt med kunde man få en 12-15 hk, lite bättre vrid och samtidigt aningen lägre bensinförbrukning så tycker jag nog 3-4000kr är ok. _____________________________________ Länk |
|
| Krasst: Hade BMW kunnat leverera och garantera hållbarheten samt drifsäkerheten på 12-15hk, högre vrid och mindre förbrukning tror inte jag dom är dummare än att bilen vore levererad så från fabrik. Vilka har mest resurser i form av testlab, utvecklingsingeiörer mm , en chipfirma eller BMW AG? Man måste nog ha provat det för att kunna avfärda det kanske men det är en fri värld bara kolla på vårt lands trafikpolitik:)) | |
|
Jag får nog säga emot Asken lite och säga att jag har verkligen märkt skillnad efter chippningen. Jag har även bytt systemet ifrån kattarna och bakåt till ett rostfritt modell större från Feritta. Tycker att jag har fått en lite mer varvvillig motor som inte känns så trött längre lite starkare under 3500 rpm.Bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om för jag tankar när bensinen börjar ta slut har aldrig räknat ut vad den drar på mil. Bor du i 08-området så är det ju inte så svårt att fixa så du får en provtur innan du kanske bokar en tid för chippning, Min chippning kostade 1500:- hos jocke@itsfun.nu hälsa från Niklas. Support Your Local Hells Angels Eastside |
|
|
Är inte 286hk gränsvärdet för att få slippa svinhög skatt i exempelvis Japan??? Nissan Skylines, Supror och andra riskokare är därför grymt strypta från fabrik(och lätttrimmade). Hur är det med skatte/avgasreglerna i USA? har inte de ett liknande system? Kanske kan vara därför BMW 540/740/X5 4,4i (och 735i E65-272hk) ligger/låg på just det antalet hästar?? En mappning på dessa motorer borde i så fall kunna utvinna ett par extra kusar. Men att "bara slänga i ett chip" skulle jag inte göra på en så pass avanvcerad motor. Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Asken: Håller i stort sett med dig i ditt resonemang men är det inte så att bilfabrikanter lämnar viss "marginal" i sin mappning för att bilen ska fungera med för lägre oktantal och även sämre bensinkvalitet? Kalle: Kan nog finnas en poäng i det du skriver...Man kan ju fråga sig varför BMW valde att ha kvar effekten på 286hk när man höjde volymen från 4.0L till 4.4L. Hade jag varit marknadsförare så hade jag nog sett till att effekten också höjdes något om än marginellt. Lockar alltid någon att byta upp sig...Även M3 3.0 hade ju 286hk, så det verkar lite konstigt att alla hamnar där??? _____________________________________ Länk |
|
|
Tack alla! Flera intressanta vinklar.... Man ska alltså inte "slänga i ett chips". Det som Motor Nord erbjuder med Seriell Programmering är det så kallad "mappning"? Är lite okunnig som ni märker, men roligt som tusan är det i alla fall! OLW, ESS va e de? |
|
| ESS: Länk | |
|
Dani, OLW: En av sveriges största tillverkare av Chips ;-) Finns i din lokala livsmedelsbutik. |
|
|
Håller med programmer! tycker också att det är konstigt att 4.0L har lika mycket hk som 4.4L En tanke jag har tänkt är att bmw vill inte att te,x 540 ska ha ca 330hk eftersom nya M5 var på gång då,dom vill nog ha rätt så stora skillnader mellan deras "värsting" och närmaste standard bil. Jag tror att ett friare avgassystem utan kattar och ett RIKTIGT cold air intake tillsammans med chip kan ge en klart märkbart piggare motor..Har själv öppet kn och än så länge endast fimpad slutburk med andra utblås..Har ej märkt nån direkt effekt ökning annat än att ljudet är klart härligt. Tänker dock bygga friare system. |
|
|
Den dagen man ändrar systemet tappar man i vrid, mottrycket i orgsystemet försvinner i ett eftermarknadssysttem oavsett fabrikat. Det jättefina system jag köpte av BMW V8 och sålde vidare till en kille som monterat kompressor+intercooler från ESS ringde idag. Claus på turbocenter ville ha på originalsystemet igen, blev inget mottryck kvar med ferrita. Kattar, system och filter har en funktion från fabrik. Om man inte trimmar geno mekanisk förändring av insidan(kammar mm) eller överladdar finns ingen anledning i världen att byta till ett fullflödesfilter det är bara att elda för kråkorna men jag är väl konservativ:) 4.0-4.4V8 ändrades främst för att få bättre bottenvrid(400 mot 440NM) medans hk förblev densamma. 4.0:an hade fått kritik för sitt bottenvrid. |
|
|
dani3: Chipsning eller seriell programmering är bara bortkastade pengar om du frågar mig. MAppning utförs av vissa firmor såsom Turbocenter och några till. Behåll bilen original(du har mkt effekt redan som det är std) eller åk till Norge och slänga in en kompressor(+410hk) för 60kkr. Då händer det saker:) Lycka till och hoppas du blev lite intelligentare av det hela. Mvh Asken |
|
|
Jag måste självklart säga ifrån här!!! Det förstod ni nog att jag skulle göra... ni som känner mig. Nu vet inte jag med all säkerhet vad det innebär för skillnad att chippa en E39 gämfört med en E34 men jag kan bara tala med erfarenhet från e34:an. Som sagt, det kanske är individuellt att chippa bilar från bil till bil, men nog fan märker jag en klar skillnad! Bilen ar chippad hos TURBOCENTER (utav Claus), och har ett sportsystem från Feritta. BEVIS: Innan min kärra var modifierad, hade jag inte en suck mot farsans 850ia, jag tog honom i 0-100 men efter det kom han igen... och blåste om mig. Nu när bilen är moddad så tar jag honom i hela registret... lätt. Jag känner en klar skillnad (ingen turboskillnad... men dock skillnad), bilen känns rappare och mer vaken helt enkelt. Skälvklart så har man inte så stor chans mot Askens 540 (kompressor) men det är det ingen som har påstått heller. Jag talar av egen erfarenhet och måste säga att jag är helnöjd! Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
| Finns det ingen som har bänkat sin motor för och efter chipning??? Då kan man ju få det lite mer svart på vitt menar jag. | |
|
Jag sätter mig inte mot eller för chips men det låter som om hk antalen har vissa steg hos BMW 325 vs. 328 192/193hk olika vrid. Men trots allt en ökning med mer än 10% av motorvolymen så verkar det lite märkligt. Samma gäller ju de "magiska" 286 hk som finns i M3:an 3.0l motor 4,0l v8 och 4,4l v8... Kan vara skatteregler eller annat skit som bestämmer nivåerna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.