|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Apropå att få sladd i höga hastigheter så var jag på väg hem en vinter med min E28 535 och undrade varför alla körde så sakta. OK, det snöade men ändå! Jag hade ju fint fäste tyckte jag (Michelin Ivalo 195/65-15). Låg på ca 120 km/h, gjorde en omkörning. Snösträngen var ganska tjock vid det laget och jag måste medge att jag var en smula respektlös inför väglaget. Vid tidigare omkörningar hade jag fått ut baken en aning men det var aldrig någon fara, den hade varit lätt att hämta hem, men nu kom baken ut litet väl mycket. Jag kan säga att ofrivilligt bredställ i 120 får en att skärpa till koncentrationen! Nåja, det gick bra den gången också, lyckades räta ut sladden men efter detta fick jag torka av handsvetten mot byxorna. Annars är det väl ingen sak att leka med bilen, t.o.m. i högre hastigheter, men det är när man inte är med på noterna det kan hända olyckor. M.v.h. Mikko |
|
diamantsvart_bmw |
Jag är hel nöjd, första halvan körde jag 520I med helt nya vinterdäck och nu 525:a med helt kassa vinterdäck, och jag tycker att båda är solklart bättre än 745 gle som jag hade före dessa 2, jag pendllar mellan örebro och sthlm och tycker att man åker fantastikt bra i 5 serien. TACK BMW Länk |
| Ok jag förstår, men jag undrar om inte de gamla dubbade vinterdäcken från 1985 kanske hade lite andra egenskaper än nyare däck, tex upplevde jag dem som extremt hårda. Men den största skillnaden var inte just att bilen var lite läskig under landsvägskörning utan att den fastnade förhållandevis lätt. Där bilarna står måste man åka uppför en backa innan man lämnar tomtgränsen och när det har bildats is i den var E28an näranog helt omöjlig att köra upp där...var tvungen att hacka i isen och sanda..E34 går att starta mitt i backen och ta sig upp utan speciellt mycket däckspinn med endast friktionsdäck...likadant var det i andra backar..där E28an hade problem att ta sig upp med fart, gick att i princip starta med E34 och bara tugga sig upp. | |
| Måste vara ett under att jag klarat mig med dubbfria 225/50/16 i Norrlands inland med M5:an, om 5-ser är en så dålig vinterbil... | |
|
Jag håller med om att det är lätt hänt att man står och spinner när man ska iväg från stillastående, särskilt om det lutar litet uppför. Det torde bero på en "lätt" bakvagn. Ett beprövat trick är sandsäck i skuffen... Nu har jag ju fräscha dubbdäck på kärran så jag blir sällan stående. För övrigt är det där ingen nackdel som direkt är relaterad till bakhjulsdrift utan snarare bristande tyngd över drivhjulen. Vill man lösa det och ändå ha en körglad bil så finns ju alltid Porsche!!! M.v.h. Mikko |
|
|
Fler borde skaffa fyrhjulsdrivt... Det skulle sänka dödsolyckorna avsevärt tror jag. Man behöver inte anstränga sig för att behålla greppet. Bara att styra imot och gasa på, hur enkelt som helst. Och roligt dessutom. |
|
|
Om man skall lyssna på alla dessa Biltestare i tidningar och på TV så duger nog bara en STRIDSVAGN på vintrvägar. deras uppgift verkar också vara att kontrollera, lasthöjd+ hur många mugghållare det finns. visst ja! glömde ju att volvo fått berömm för sin handväskhållare framm, nä bäst är att skaffa sig en egen uppfattning om bilen man köper. ;) |
|
|
He,he..ville ba säga en grej som hände idag. Jag har kört min lilla Mitsa 2,0. felhjulsdriven -87, i ca tre månader nu, och blev tvungen att ta ut Bmw:n från vinteridet, eftersom min tredje bil en Audi 80, skall få sig ett drivknutsbyte i garaget. Men ändå, jag körde ut från garaget och........fullkomligt njöt av att köra bmw.n igen. Och glömsk som jag va så gasade jag ju på som jag brukar med Mitsan, ooo jääklar va den drog iväg!!!!..... Klippte ena busken vid infarten, och tänkte (vaaad F**n)...Vicken jäääla skillnad alltså!!!! Busken fick sig en trimning tack vare isen på uppfarten,har annars tänkt mig o klippa ner den i ett helt år nu!.... Tog en sväng med den uppför gatan och kan inte påstå att den e en sämre vinterbil annars! Bara man kan hantera den. (vinterdäcken på förstås)... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Mikko Luiro:Apropå ställ i höga hastigheter så väcktes ett minne i bakhuvudet. Ung och dum: Hade precis införskaffat mej både körkort och en E30 320i som var lite vässad. Polarna och jag hade en sträcka där vi brukade jämföra hur fort bilen gick i slutet på rakan, sen var det dags att sakta ner farten för det blev en nätt vänsterkurva. Iallafall så en gång fick jag för mej att testa bilen där och kom upp i 180km/h enligt mätaren, närmade mej kurvan och tänkte att; ähh, den är ju inget skarp, känns ju knappt i vanliga fall (70-väg) så jag bromsade inte. Resulterade i ett brett ställ genom kurvan + en retursladd i 180knyck (ca 150-200m svarta spår om jag minns rätt)..... Man lär så länge man lever! =) Nu är jag bara ung och inte lika dum! =) Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.