AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.350

5-serien är ingen vinterbil

Sida 1 av 3
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Hej alla BMW 5-serieägare,

Läste ett snabbtest av Dr. Bosse i Motorbörsen nr 1 2003, och där får 5-serien sk "röd gubbe" för att den inte är någon vinterbil.

Så om man funderar på en åretrunt-bil är 5-serien inte ett bra val eller?

Vill gärna höra era åsikter om det här.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Min 523:a är en klockren vinterbil, värsta loket att mölja i snömodden med, kan ju kanske vara ASC förtjänst för när man kopplar ur denna så är det INGEN vinterbil, bambi på hal is liksom. Värme och sånt i bilen funkar bra tycker jag.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har både en E34 och en E39 året runt, fungerar alldeles utmärkt.

CHS
Micke: 5-serien är mer vinterbil än 3-serien kan ja säga.
Men med ASC+t så funkar bakhjulsdrift samt vinterväglag bättre än någon volvo eller saab. Jag kör iaf alltid ifrån dom vid röd ljus utan att ens försöka.

Bmw har stjärnan under huven.
Visa användare
16
klabban
Ford S-Max 2,0 Tdci -11
Mitsubishi Colt -05
Med riktigt bra vinterdäck går det helt okej tycker jag. Långt ifrån den ultimata vinterbilen dock. Ser nog hellre att morsan kör något framhjulsdrivet...
/Klabban
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker nog min E39 uppför sig mycket bra på vinterväg trots V8 och 17" dubbfria. Men utan DSC hade det nog inte varit lika stabilt...Åkte precis i en V70 med 15" dubbfria och den gick mycket mer i sidled vid start från stillastående och krävde mer jobb från föraren.

zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag tycker då min 535:a duger bra som vinterbil... har bara ABS på min vilket är rätt bra på vintern. Men fästet och framkomligheten är det inge fel på tycker jag ändå kör jag på dåliga vinterdäck. Men det är klart, att ligga i 90 på E4:an och peta i 3:an och stampa fullt så har man inte mycket till fäste på halt vinterväglag med min bil =) men då har ju jag en lite större motor å. Tycker 535 är hyggligt lätt manuvrerad å, lätt att sladda och ha roligt med =)
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Glömde säga att värmen tycker jag är väldigt bra... blir varmt å gott i hela bilen.. både åt ben å överkropp... bilen blir väldigt fort varm... enda nackdelen för mig är att jag inte har en motorvärmare än så när bilen är kall är inte mina skinsäten nån höjdare =)
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Snabba svar, tack så mycket. Men vad kan han ha för invändningar mot 5-serien som vinterbil då? Är det bakhjulsdriften det hänger på, eventuellt i kombination med stor motor?
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Personligen har jag lärt mig att uppskatta bakhjulsriften, även på vintern. Tycker det känns bättre att baken viftar till lite än att det går rakt fram.

Men å andra sidan har jag kanske inte kört så pass många framhjulsdrivna bilar så jag kan få en rättvis bild.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hej,

För någon vinter sedan (tror det var förra) så vann 5-serien årets vinterbil. Kommer ihåg det väl pga att jag var tvungen att maila Collin om det på aftonbladet, eftersom han påstår att siste idioten inte är född (angående varför MB och BMW använder sig av RWD). Med ASC och DSC bra balans så skulle ja vilja påstå att det är den ultimata vinterbilen!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Micke Andersson: Angående problem på vintern. Köper du en e39 så finns det ju både livrem och hängslen i form av olika hjälpsystem. Jag anser egentligen att RWD tillsammans med detta är det ultimata på vintern. Körde min fars s80 t6 som också har alla hjälpmedel men det hjälpte inte utan höger framfälg fick käka lite trottoar när det bara gick rakt fram i en korsning. Med dessa hjälpmedel får du bort RWDs nackdelar i överstyrnings och sladd tendenserna. Fortfarande är det ju bättre friktion om dom drivande hjulen inte också svänger.

Du behöver absolut inte oroa dig för att e39 skulle göra bort sig vintertid!

Tänker du på e34 utan ASC+T får du vara beredd på att vara vaken på samma sätt som på 325an. Kan bli jobbigt i längden.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
E 34 är rena skämtet som vinterbil. I vart fall väldigt underhållande:D
Har fått någorlunda ordning på sladderiet genom att ha 100 kilo kalk i skuffen + flonkans vintersulor. Funkar faktiskt rätt bra. Beträffande värmen så tycker jag att den är tillfredställande, men tar en anings för lång tid på sig att komma.
Är oerhört nöjd med hur driftsäker bilen har varit under senaste köldknäpp. Har fungerat utan tvekan.

Copy, vill ha
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Min e39 är hur bra som helst och rolig - jag har åkt ifrån Audi vid rödljus där det går från 2 filer till 1. De har säkert tänkt att där står en BMW som inte kommer iväg. Jag ställer mig i vä filen.
Sedan hör man bara hur det slirar loss (Audin alltså) men inte i BMW för där blinkar bara en lampa. :-))

Så jag tycker att systemet är utmärkt (ASC+T).
Däremot tycker jag att bilen immar igen om den är på AUTO läge på klimaten.
Återigen mitt tjat om klimatanläggningen... :-))

Mvh

/NP
Håller med om att klimatanläggningen (speciellt i auto-läget) inte riktigt orkar med när det är kallt. Men i övrigt funkar det bra.

/Micke
Har själv ägt 530i 93:a utan ASC+T och en 528i 97:a med. Kör ALDRIG en bakhjulsdriven bil utan antispinn/antisladd igen kan jag säga. Är intresserad av att jag och frugan ska åka i diket i onödan. Mitt råd till dig som ska köpa en BMW och ska ha den på vintern, prioritera ASC+T framför SCHiin, PDC och dyl.

/Simon
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är för mig rena skämtet att kalla tex en E34 för dålig vinterbil, jag kan bara säga såhär..har aldrig kört säkrare bakhjulsdriven bil på vintern. E28 var hal som en ål trots hyggligt bra vinterdäck..det erkänner jag..E21an ännu värre, men 535E34 med fräscha Nokian Hakapelitta friktionsdäck är bland det bättre jag kört..helt allvarligt saknar jag aldrig ASC+T..bilen fullständigt tuggar sig igenom allt. Vid hal landsväg känner man sig aldrig osäker och jag måste faktiskt provocera bilen en del för att få större kast och tappa greppet. Tar man det lugt på blank is går det skapligt också, enda gångerna då jag känner att det käns förrädiskt är vid snäva rondeller när det är isgata..då gäller det att inte ha hög ingångshastighet...men trots förållandevis hög hastighet har jag klarat upp sådana situationer utan större hjärtklappning. Slutsats, känner att jag inte ens önskar mig bättre vinterbil än E34a..den ger mig allt och lite till....känns överflödigt med alla dessa elektroniska koppel som hindrar och förstör en aktiv bilkörning.

Riktiga män kör bakhjulsdrivet även på vintern..utan tillsatser :-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Håller med FRIFART. E34 går suveränt i vinterväglag med NOKIAN HAKKAPELIITTA Q som deras friktionsdäck heter. Jag kör med 195x65x15 på dessa och jag får aldrig några allvarliga sladdar, bara att släppa gasen så rätar den snabbt upp sig igen. Inte heller i hastigheter runt 130 km/h behöver man känna sig osäker, den går som ett lok på vägen. Min uppfattning är (Eftersom vi testat både dubb och friktionsdäck på våra 3 E34:or) att E34 går bäst med Hakka Q. Suveräna däck!!

Länk
Jahaja!

Då var det dags igen. Givetvis kvittar det vad man har för bil om man har rätt hjälpmedel!
Uttryck som "jag har åkt ifrån Audi vid rödljus där det går från 2 filer till 1" känns lite onödiga då det ej är rättvist. Hade det varit en quattro hade det varit tvärtom.

Likaså beror det på hur duktig man är på köra än om man har fram res.p bakhjulsdrift. En virtuos på framhjul kör precis lika bra som en som har bakhjulsdrift.

:)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
745an nu pratar vi vanliga bilförare som jag och många av oss andra.
Min mening var inte att skryta hur jag kan köra ifrån andra bilar utan bara påvisa hur nöjd jag är med min bil och ASC+T. Skulle jag möta en rallyförare skulle jag inte ha en chans i världen med alla tillgängliga hjälpmedel.
Sen tror jag inte att jag skulle ha haft en chans att komma iväg före Audin om inte hjälpmedlet hade funnits där.

Hur som helst 745an - jag är nöjd med min bil även vintertid. Och jag har ASC+T som hjälper mig mycket!

Mvh

/NP
jocker18@home.se
vi säger så här, jag kan knappt svänga trots abs

WmB SoundZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.