AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.353

5-serien är ingen vinterbil

Sida 2 av 3
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jag tycker att det är inget på på e34 som vinter bil speciellt om man har ASC på bilen! Klarar mig hur fint som helst med bilen!
Min mor tycker att det är med bra som Vinter bil hennes 525.
Men man borde ha bra däck ialla fall på vilken bil som helst!
Många klagar att deras bilar är inget vinetbil eftersom dom klarar sig inte i halka! Köp bra däck så får ni se vilken skillnad det blir och kör inte som galningar när ni vet att det är halt! Beställ en tid med några kompisar en eftermiddag på halk bannan så får ni se hur svårt det är och kvittar vad för bil ni har!

MvH Bmw 4-ever
Ro
28
RobertF
525i -93
Tycker inte det är några problem med e34 i vinterväglag. Detta är min första bakhjulsdrivna bil och det är lite anorlunda att köra jämfört med framhjuls drift. Man får helt enkelt vara lite snällare på gasen. Körde i november de 42 milen hem till tjejen med sommar däck på i snöoväder, inte en enda sladd eller ens att bakdäcken slirade. Det som gäller är att man får anpassa sig efter väglaget. De kan gärna skippa saltet, klart då måste folk lära sig att köra bil oxo, inte lätt.
Nu står visserligen M5an i garaget pga trasigt grenrör så den har ju sluppit de allra kallaste dagarna som bra är. Men att E34 är svår att köra på vintern, nej. Den är ju så bra balanserad så det är bara att svänga, lite tung motor bara så det blir lite understyrt annars ingen fara. Står man still och slirar så är det bara att peta i 2an så bär det genast iväg. Barnsligt enkelt och kul!

Mvh
Patrik
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Finns det nått bättre när man kör med packning? När man kör på alla sina vinterturer så tycker jag att ASC + bagage och takbox gör att man tar sig fram nästan över allt. Skulle inte vilja sitta i en framhjulsdriven bil i vinterväglag med packning, hur mycket tryck har man då på drivaxeln

Matte
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Min i -79:a är en mycket bra vinterbil. Bra värme, bra fläkt och inga problem med fästet bara man släpper upp kopplingen utan att röra gasen :)

PS. Om man ska åka gammal BMW på vintern bör man satsa på en modell med stor motor = sex. ENligt mina erfarenheter så klarar de av att ge värme till skillnad från vissa fyror!
Nu har jag en E28, men den funkar jättebra på vintern...
Kastar inte hit o dit så mycke me bakvagnen som man kanske vill ibland, men ruskigt välbalanserad är den.
Värmen ska man inte klaga på...dvs när den blitt varm efter 4-5 km...lite skillnad mot volvo 740:n där värmen kom efter ca 1 km (men så är det ju aluspis i den)

Enda jag har emot att använda den på vintern är att det saltas så förbannat ute...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag hatar min 730 på vintern, bakhjulsdriften och uppträdandet på vägen har jag inge å anmärka på. Trots att jag inte har ASC dock fulldubbat & diffspärr....

Det jag inte gillar är att det är skinn, dåligvärme, inga lyktspolare, vindrutespolning som fryser, lister som fryser, dörrlås som fryser (alltså själva låsmekanismen....har haft den på verkstan för detta fel...tur man har automat så man kan hålla i dörren med en hand...) , imma på framrutan(har bytt filter), konstiga felmedelanden och drar hur mycket soppa som helst.

Jag vet att en del av felen beror på att det är en import, men många måste vara samma på de svensk sålda.

Därför har jag en vinter bil (Mazda 626 billig å pålitlig men otroligt tråkig) att åka med i stan.

Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Jag kör E28 (520) och har köpt "nya" regummerade dubbdäck till den. Inte har jag några som helst problem i vinterväglaget. Bilen är snarast godmodig tycker jag och för att få ut häcken får man verkligen provocera den. Om kärran skulle överstyra är situationen mycket lätt att korrigera. Måste säga att jag ärligt talat inte förstår snacket om att BMW skulle vara nervösa på vintern. Tycker man att det är svårt att köra bil så kanske man bör överväga att ansöka om färdtjänst! Är nu inne på min sextonde bil, varav de flesta varit framhjulsdrivna och min slutsats är att jag hellre KÖR bakhjulsdrivet än ÅKER framhjulsdito!

Vad beträffar Collin så har han på ett beklagansvärt sätt låtit sig bli en hejduk för den löpsedelsframspottande sensationalismen som är kännetecknande för kvällstidningsjournalistiken i bl.a. Aftonbladet. Oseriöst! Robert är säkert en trevlig kille, men om han säger något - tro honom inte!

M.v.h. Mikko
Kan man inte köra bil utan hjälp medel ska man ge fan o köra när det är halt. Frugan tar hellre 535 än våran Suzuki Swift när hon ska till jobbet (blir inte så ofta) o hon gnäller inte att det skulle vara svårkörd ( hon har varit i diket några gånger men inte med bmw bara med framhjulsdrivna bilar av olika märken)
jag kan säga att bmw är hundra gånger säkrare än någon av våra andra bilar den talar om precis när bakvagnen ska släppa då ska man släppa på gasen lite försiktigt eller så styr man mot och åker med bakhjulen i en trevlig häng .
Suzukin ger inga förvarningar utan släpper fästet i framhjulena och när man hämtar "hem" framhjulen så sticker bakvagnen i ännu värre okontrollerbar sladd som är jobbigt o hämta "hem"
så det där med att framhjuldrift skulle vara säkrare köper jag inte.

Så nästa folkomröstning ska jag rösta för bakhjuldrift :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kör man framhjulsdrivet och har gjort det i större delen av sitt liv lär man sig egentligen inte att köra bil, framhjulsdrivna bilar kan också kasta med bakvagnen och vad skall man göra då om man bara är van vid "felhjulsdrift"...och går det rakt fram är man helt såld om farten bara är något för hög...hatar verkligen att bara sitta och vänta innan man frontar. Mikko intressant att du tycker 520E28 är riktigt bra vid vinterväglag, den 86a jag körde runt i var faktiskt läskig..men misstänker att det kan bero på att vinter- däcken blivit hårda..det var dubb men jag hade bara möjligheten att köra bilen när däcken var gamla och det mesta av dubben lossnat. Men bilen köptes helt ny och kom ihåg att farsan hade ganska stora problem med halkan och att den jazzade på vägen ibland trots nya vinterdäck. Men det var 175 på 14tum kom jag ihåg, men smala däck är väl bra på vintern?
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Har en liten fråga som har lite med detta att göra... Ska det vara diff på alla 535or från 88 ? tycker jag har läst det nånstans med min har då inte nå diff, iaf inte som funkar.
Annars så tycker jag som FRIFART, och jag tycker oxå att E34 är väldigt välbalanserad och lätthanterlig när man väl får en sladd, har aldrig fått sladd som inte går att behärska och ändå har jag fått det i farter över 100km/h. Om man gämför med en volvo 740 så är E34 underbart lättmanuvrerad. Med 740 så har jag snurrat ett antal gånger. Och oftast så får man ju sladd för att man själv gasar lite mycket =). Och om man lägger i tex 100kg nånting i skuffen så får man kanske inte lika lätt sladd men när den väll kommer så blir den oftast värre.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Hej! har absolut inget att klaga på. 525-an går kalasfint även på vintern. Bor i Piteå så jag kör ca 1200mil på vintervägar per år.
så varför skall man släpa sig fram genom livet med framhjulsdrift.
när man kan leka sig igenom med bakhjulsdrift??
min nästa bil blir garanterat en BMW men byter till annat märke om de få för sig att börja med framhjulsdrift.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
zeg, intressant det där med diff. Angående min 535 vet jag inte om den har diff..tror det. Saken är den att min 323E21 skall vara utrustad med diff eftersom alla 323or med sportpaketet hade det från fabrik (innebär taklucka, låsbart handskfack, BBS 13" alufälgar)men min har inte det. JAg har en teori om detta, både 535E34 samt inte minst 323E21 är gamla bilar idag och förmodligen stämmer det som folk säger att de skulle vara utrustade med diff från fabrik, men jag undrar om inte diffen på 323an gått sönder under årens lopp så även 535an kanske? Det är dock lätt att kontrollera, hissa upp bilen och snurra på bakhjulet och är det diff skall båda bakhjulen snurra har jag för mig, annars snurrar bara ett.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
FRIFART:
Nya vinterdäck på 80-talet och vinterdäck av idag..det är skillnad det :-)
Men visst jazzar E28:an en del. Men det är ju lite av glädjen..jag lägger gärna på lite extra i nån korsning för att det är skoj med bredställ :)

Satte f.ö. hjärtat rejält i halsgropen för nån vecka sen när jag var ute o provkörde E34 530 V8..fick sladd på motorvägen i runt 80...tack E34 för den fina balansen! piuh...

Mvh
Patrik

Jag upplevde för första gången -20 grader med min nya E39. och det var mycket snö. Fungerar otroligt bra. Säker på vägen och varm i bilen. Att det skulle vara bättre med en framhjulsdriven bil är nog överskattad.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet från olika Volvo, SAAB och MB mfl...

Själv kör jag en 523-98 med automat och mer underbar bil att ta sig fram på olika underlag med bra däck har jag svårt att hitta... klart att man kan kanske inte jämföra med 4WD men om jag på isvägar och snövägar tar sig fram bättre än många andra, både tom och lastad med husvagn så kan jag bara rosa bilen...

Patrik_N:
Det var inte bara du som fick svälja ner hjärtat efter den uppvisningen....
För er som inte vet... Jag satt bredvid... Huuu.. Man ska köra själv så man kan påverka vad som händer.
Inte på något vis att Patrik är en dålig bilförare, tvärtom.
Men som sagt, svårt att påverka från högerstolen...

_____
Micke
Länk
Länk
mn
50
mn
525i Touring-92 318i -88
bmw,n är en kanon bil på vintern för oss norrbottningar.som kan köra bil sörlänningarna sladdar i diket vid minsta snö fläck se på nyheterna snö i söder=trafik kaos lär er köra bil som en norrbottning!!
Jag har bl.a haft en Opel kadett kombi, en Saab 9000, samt en Volvo 745-glt som gick som ett skollat troll. Opel & Saab är framhjulsdrivna. Jag har dessutom alltid kört framhjulsdriven i jobbet. Jag tycker inte att det är nån höjdare med framhjulsdrift. Volvon jag hade var det rätt bra tryck i & den kunde vara riktigt läskig på vintern. Det var rätt svårt att häva en sladd med den. Den är så lätt i baken. Men min BMW kör jag med första vintern nu. Har kört ca. 300 mil med den i vinter & aldrig haft några som helst problem. Den går som en dröm. Visst sticker baken gärna iväg ibland, men det är otroligt lätt att häva sladden. Det är den mest välbalanserade bil jag har kört.
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
FRIFART: Jag vill på intet vis förringa din fars åsikt, men som jag ser det så är E28:ans beteende lätt att förutse, den överrsakar inte. 535:an (E28) jag hade har (förstås) 25% diffbroms och betedde sig annorlunda på vägen än min nuvarande 520, som ju även är rejält handikappad effektmässigt, men att man känner igen E28:ans körkänsla är kul! Båda tycker jag gör precis som man vill. Det går inte att hamna i en sådan situation att man inte kan göra något. Bilen ligger i din hand!

Däremot så har man ju inte lika mycket tyngd över drivhjulen som många framhjulsdrivna kärror. Det är väl den nackdelen jag ser, men i uppträdande på vägen så tycker jag den är snäll. Däckdimensionen jag kör på är 185/70-14. Fick inte tag i några 175:or, annars skulle jag ha tagit dem.

M.v.h. Mikko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.