AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
37.170

Dimljus tillåtet i kombination med ?

Sida 1 av 2
mackan325
Blev stoppad av polisen häromdagen då jag i relativt tät dimma körde med både halvljus och dimljus tända. Tydligen är enbart parkeringsljus godkända i kombination med dimljusen. Jag var helt säker på att då väglaget kräver det får man ha dubbla huvudljuskällor (dim + halvljus) ???

Polisen tvingade mig för övrigt att stanna på en tätt trafikerad landsväg i snömodden och gå ur bilen vilket borde anses som tjänstefel då det rimligtvis skapar en större trafikfara än mina dubbla huvudljus.

De avslutade med att anmärka på mitt skattemärke som gällde till 12/02, då jag påpekade att bilen är besiktigad och skatten betald för hela -03 men det nya märket inte kommit får jag svaret -Jag vet det har jag redan sett i min dator, de har problem med långa ledtider på vägverket....

Visst känns det härligt att polisen prioterar rätt i polisbristens sverige....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Polisen har rätt i att dimljuset inte får användas i kombination med halvljus oavsett väderförhållande. Sen kan jag hålla med om att det i vissa väderförhållande vore utmärkt att kunna använda dessa tillsammans men alltså ej tillåtet.

Även när man som vissa kör i bra väder med parkeringsljus och dimljus så kan dom ha åsikter. Verkar vara så att vissa dimljus "kvalificerar" som varselljus medan andra alltså inte får användas i annat än dimma. Jag har blivit stoppad en gång och då kröp polisen på maken framför bilen för att kolla dimljusen men dom var tydligen ok att köra med som varselljus.

Att polisen ibland skapar rent trafikfarliga situationer för att ta fast någon som eventuellt bryter lagen är tyvärr ingen ovanlighet...;-)

------------------------------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna är väldigt kortfattade och enkla...
I dagsljus får dimstrålkastare eller varselljus ersätta halvljuset. Dimstrålkastarna får även ersätta halvljuset vid dimma eller kraftig nederbörd.
Då måste man läsa rätt också... I dagsljus, inte dagtid! Ersätta, inte komplettera!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Tämligen solklart, så enkelt så att t.o.m. en trafik polis kan förstå hur det ligger till med dimljusens vara och icke vara...

Sen huruvida halvljus och dimljus är det som ger bästa siktsträckan i tjock dimma är jag lite tveksam till... men tycke och smak gäller nog där ( personligen gillar jag "Gold" halvljus lampor när man kör i den eländiga skånska dimman)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Meningen med att tända dimstrålkastarna istället för halvljuset vid dimma eller kraftig nederbörd är ju att slippa de reflexer halvljuset åstadkommer mot dimman/nederbörden. Denna funktion motverkas ju om man samtidigt har halvljuset tänt ändå.
I dagsljus används inte halvljuset som sikthjälpmedel utan enbart som markering, och då kan detta lika gärna ersättas av en annan lampa.

Jeppe

mackan325
Gasar-Magnus, ovan nämnda incident inträffade i just den dimman på väg 16 från Lund till Sjöbo.....
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Åker runt en väldigt snygg taxi här i stan (Söderhamn). Det är en svart s60 som jämt kör med dimljusen på och glödande halvljus (parkering?). Ganska ovanligt med en sådan taxi... Iaf här.

Min skrothög: Länk
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Gunneriusson: Det är väl en S80 du menar isåfall vet jag vem han är, har snackat med han några gånger då Mr.Cap fanns här i stan för polarn (E30Poppe) jobbade där. Taxin har gått i Stockholm förut... Men han gillar sin gamla V70 TDI bättre då den går bättre säger han....
Skaffa BMW brukar jag säga!

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Japp. Jag menar s80... Första gången jag såg den var jag säker på att det var en långkörning från Stockholm... Men sen märkte jag att den hade lite för många långkörningar....

Min skrothög: Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag fick idag lära mig av min trafikskolelärare att det är förbjudet med dimljus (fram) under alla förhållanden när man kör i tätort.

Har aldrig hört det förr, men jag får väl tro på det, han borde ju veta.

MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det borde han absolut, men han har fel!

Jeppe

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Asså det är ju absurt att man inte får köra med dimljus och halvljus i tät dimma , man ser ju inte ett skit med parkering och dimljus sen så så syns man ju inte lika bra heller !

Skitregler... bara dumheter som orsakar trafikolyckor !

/Mvh Göran
Nisse : din körlärare är nog kvar i 80 talet då var det så..att det var endast i dimma
Varsel ljus (sånna där gula ni vet) har visst nån E märkning som alla dimljus saknade på 80 talet och i och med detta var det ej OK med dimljusen som varselljus

Wrath: Jag citerar bara vår man på ASB: "Meningen med att tända dimstrålkastarna istället för halvljuset vid dimma eller kraftig nederbörd är ju att slippa de reflexer halvljuset åstadkommer mot dimman/nederbörden. Denna funktion motverkas ju om man samtidigt har halvljuset tänt ändå."
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Nisse:
Jag har ett svagt minne av att jag läste i bilskole-boken att man inte fick köra med HELljus i tätbebyggt område med gatubelysning..
Kan det vara detta du och körskole-läraren tänkte på kanske..

Alt. är ju att jag är ute på hal is o cyklar :-)

Mvh
Patrik

Som tur är går utvecklingen framåt. Bilar med elipsoidsystem (lins, projektorljus m.fl. namn) och släta glas framför slipper stickstrålar upp i dimman som slår tillbaka på föraren. Finns i både halvljus och dimljus på allt flera bilar. T.ex E39 med 01-facelift och framåt.

FP
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det nytt?

Jeppe

Nytt och nytt, elipsoid kom väl -87 på BMW.
Sen kom de andra, nu är det rätt vanligt.

FP
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag menade det, trodde nästan jag missat nåt. Jag har det ju på min bil, och den är ju långtifrån ny!

Jeppe

Visa användare
401
seastream
118d -08
Jag blev stoppad av trafikpolisen iGävle i sommrars, jag hävdade att jag fick åka med dimljus+parkering i dagsljus, dom sa att det fick man inte , fick endast använda dimljus tillsammans med helljus, vad ska mabn göra då då? när polisen säger så? man tycker ju att de borde kunna sina lagar.

seastream
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
HAHA det man gör är att köra med helljuset på dygnet runt tillsamman med dimljusen, det är väl inte olagligt med helljus på konstant, bara omoraliskt kan jag tänka mig?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst tycker man det, men så var inte fallet. Det enda rätta är att överklaga!
En bekant till mig (är inte 100 på att det är sant) blev stoppad på väg av en civil polisbil som skulle bötfälla honom för att ha kört med dimstrålkastare och halvljus tända samtidigt. Då hade han frågat "Får ni göra det då?" och pekat på polisbilen. Då stod denna med halvljus och dimstrålkastare tända samtidigt. Han kom undan med en varning!

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.