|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag står på tomgången med läget P eller N i. Upplevs bilen som den skakar lite från och till den gungar nästan lite! Ska det vara så i 540 -93 eller är det något som är fel. Tomgången går exakt så motorn går inte ojämnt. En till liten fråga. Ska 540 dra någon olja, för min polare har en m5 e39 och den ska dra 1L Olja/100 Mil. Så jag undrar om 540 ska dra någon olja? Och en till fråga. Bilen varnar för baklysen & nummerplåts belysningen när det är fuktigt ute. MEn de funkar, Vad göra? /Marvin | |
|
Tror inte det är normalt med sådana vibrationer. Kolla motorfästena. Kolla även så att den inte misständer på någon cylinder, hur är det med tändstift och dylikt? Vad gäller oljan så tror jag inte att en M5 E39 skall dra 1 liter/100mil, det skulle ju innebära att man måste fylla på EN MASSA olja mellan sina inspektioner. Snarare är det nog en rekommendation för när motorn är i behov av renovering. Min 535iA-92 drar i princip ingen olja alls vid normal körning. |
|
|
ANgående m5 så vet jag att det är så. Det står till & med i hans intruktionsbok. OCh jag har lånat bile och det är ungefär vad den drar. /Marvin |
|
|
marwel: Dina vibrationer är nästan helt säkert pga ett sprucket insugningsmembran. Använd sökfunktionen och luta dig tillbaka.... Länk MASSOR med info om ämnet. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Jag skulle tro att det står att bilen KAN dra upp mot 1 l/100mil vid inkörning. Fanns en tråd om detta tidigare i höst och m5 ägarna verkade absolut inte fyla på olja så ofta om de inte rörde sig om bankörning. Bmw har stjärnan under huven. |
|
| I min bok till 323an står det att bilen TILLÅTS FÖRBRUKA 1liter olja per 50mil...och kan aldirg tänka mig att en M5E39 normalt skall dra 1l per 100mil..låter som ett skämt för mig. Vet att Mbilarna kan dra en del mer, men tex den gamla 3.8an vet jag drack 1l på 200-300mil under stenhård körning. | |
|
marwel: Är membrnet spruket så går motorn ojämt, viket den inte gör. Jag upplever samma symtom på min bil där både motorfästena och insugsmembranet är bytt. Jag skulle tippa på att det är stiften. jag skall prova att byta mina så fort det blir lite mildare väder. /Lidberg |
|
| Jag vet att en polare har fått fylla på en del olja i sin E39 M5... men jag vet inte hur mycket det är per mil... | |
|
lidberg: Ska ha sånadär långlife stift som är bytta för ca 4000 mil sedan. Kan ju vara det. Men eftersom jag hört om det här med insugsmembranet kan det väll vara värt att byta det också. Eller vad säger du? /Marvin |
|
|
marwel: När mitt membran var sönder så gick motorn kass på tomgång men det syntes inte på varvräknaren. Varvräknaren låg helt stabilt fast lite lågt mot vad som är normalt. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Micke: Min motor gungar nästan svårt att förklara det är inte så att den stiger sen sjunker utan! Den stiger och sjunker minimalt fast i takt. Trycker du lite lätt på gasen vid tomgång så att det stiger upp till strax över 1500 varv då går den jämt o fint. Är det något ni känner igen. KAn det vara det berömda membranet? /Marvin |
|
|
marwel: Jag blir mer och mer övertygad om att det är membranet som är dåligt på din bil. Ryker bilen onormalt mycket? Det än nämligen så att om membranet är sönder så sugs det in olja i insuget, inte mycket men det blir en hinna där som måste förbrännas någonstans. Det är inte så dyrt att få membranet bytt. Jag gjorde det på en lokal vekstad och gav runt en tusing för allt. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Micke: Tycker att den ryker mycket på tomgången oavsett om den e varm eller kall. Men ser ingen rök när jag kör. Ska kolla oljepumpen samt byta membranet på Måndag. /Marvin |
|
|
Är det membranet så lär du märka det på att motoroljan försvinner. Vill du ändå byta membranet så kan jag medela att det kostar ca 330 + packning. Var inte överdrivet svårt att byta. Se bara till att ha en huggmejsel hemma då man lätt drar sönder torxskruvarna som sitter stenhårt och har för låga skallar. Angående långlife stift så tror jag att de skall bytas var 3000 mil. /Lidberg |
|
|
Är det mycket motorolja som försvinner? För jag tror det försvinner ytterst lite från min. /Marvin |
|
|
Det är inte alls mycket olja som försvinner.... Knappt märkbart på stickan. _____ Micke Länk Länk |
|
| Då måste det vara membranet. Vad heter det på BMW Språk var sitter det. För när jag var där så fattade de inte vad jag mena när jag skull köpa det. | |
|
Jag vet inte vad det heter exakt men "insugsmembran" borde funka. Det sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen till = TRÅNGT! _____ Micke Länk Länk |
|
|
Hej Membranet har # 1161 7501 562. Pris på BMW i Juli 2002: 325 SEK. /Stefan |
|
|
Hej! Nu har jag bytt membranet, tändstift, olja. Den går lite gämnare nu, men fortfarande inte bra. Ska prova med Red linte insprutningsrengöring. Mer förslag om vad det kan vara? /Marvin |
|
|
Är det bara V8:or som har problem med membranet? Funderar på om mitt skulle kunna vara slut också då den ryker ganska mycket samt går något ojämt på tomgång. //Erik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.