AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.864

Köpläge på M3 E36 ?

Sida 2 av 4
Självklart så är en bil i toppskick värd mer pengar än en misskött t.ex. men handen på hjärtat hur många bilar lever upp till det egentligen och vart går gränsen för det? Jag har själv importerat ett antal och kollat på ett stort antal bilar i Tyskland både välvårdade och misskötta och kan bara konstatera att en välvårdad M3 3.0 kostar inte mer än 12000 euro oavsett hur bra den ser ut ! Dessa bilar är snart 10 år gammla, drar bensin och olja som en mindre lasbil och kostar en mindre förmögenhet att försäkra ( speciellt i Tyskland där de har ännu högre premie ) vilket gör att de blir "kalla" på marknaden och därmed billigare med .
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Om det är dom priserna som kommer att gälla i vår som några här tror så är det väl som rubriken säger verkligen köpläge på M3 E36 nu tycker jag man får ju mycket för pengarna även med höga försäkrings premier inräknade.

M3:
Att en M3 3,0 drar bensin och olja som en mindre lastbil håller jag inte alls med om min drar något mer bensin än en 325:a
men jag vet att 3,2:orna drar mer, oljeföbrukningen är nog individuell sen jag servade bilen för 350mil sedan har nivån knappt rört sig och jag kör ganska hårt stundtals.
Visst är det mycket bil för pengarna, då framförallt 3.0-or tycker jag . Att den drar mycket olja, det gör de ju men då tänker jag inte på själva förbrukningen utan vanliga oljebyte . Varje cirka 1000 mil 6-7 liter gånger 150 kr/liter ( för fin olja ) kostar en slant till slut . Bensinförbrukningen kan man ju diskutera . Beror helt enkelt på vad man jämför med? Med tanke på bilens prestanda så är den ju ganska låg .
Jag letar själv efter en M3 E36 (321 hk)... Kollar annonser överallt och hela tiden, verkar som att just många begär överpriser för sina 286-hk-M3:or samtidigt som man ser fler prisvärda 321 hk:s!

Har satt som krav, för att sålla bort risiga ex, att min blivande M3:a skall vara först en 321 hk, max 8000 mil, 1 äg och hellst sv-såld.. Jag har sett bilar som faller inom ramen för mina krav med stora prisskillnader, vilket riktpris borde man förvänta sig?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
M3, min M3 drar INGEN olja under sommaren när jag använder den...vad har du kört för vrak?
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Min drar ingen olja heller, inte min förra heller.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

6-7 liter "dyr" olja var 1000:e mil får man räkna med oavsett vilken bil man väljer.
Det som kostar är väl snarare service och försäkring jämfört med vanligare Bmw (+ kapitalkostnad då förstås).

Mvh
Anders S.
Min drog bra under halvlitern på över 1000 mil om jag itne minns fel.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kollade på kul medelvärde för annonser här på BmwPower för M3-coupe´r 93-95.

Antal mil: 12814

Pris: 135214:-

Säger kanske inte så mycket då allt så klart hänger på skick och utrustning m.m m.m....

:)

Mvh
Anders S.
mosse:
Välskötta diamantsvarta M3:or med svart volleder håller vi hårt i, slumpas aldrig bort för under 150k :-)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
M3 Robby

Har du en likadan? kul!
Nej dom håller vi väldigt hårt i! :-)
Tror faktiskt priset just gick upp till 170.000:- för min, ja det gjorde det!
/Klas
mosse: Jepp, ca. 10.400 mil och fortfarande nybilskänsla:-)
Med tanke på att nybilspriset 1994 låg på ca. 550k med all utr som bilen har så ter sig 150k nästan lite för billigt :-)
Har dock förståelse för att röda & dakargula M3:or kan vara lite svårsålda trots bra skick då dessa färger kan upplevas som svåra.

Gasa på!
/Robert
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
QL! bor du i Stockholm också?

/K
krille@
Huuu !!! Jag undrar om man vågar visa sig här på forumet någon mer gång??!!
Jag ber om ursäkt för frånvaron ( datajävel!!!!)
som sagt känsligt ämne det här=många intressanta inlägg!!
Men egentligen inget nytt. Däremot verkar det finnas många här på forumet, som anser sig veta mycket bättre än alla andra när en bil verkligen är i fint skick, "mint-condition" osv!!??

Nu till objektet:
Har hittat en Estoril blå M3:a -97
sv-såld i princip full-smetad 13200Mil 2äg
i orginal skick,behöver ev en uppsättning nya däck till våren
Priset???? tja lägger jag ut det här så har jag en M3:a livet ut,
Med andra ord jag tror jag har förutspått framtida inlägg än en gång!!??

MVH krille@

P.s av dom 6st M3se ägare jag lyckades lokalisera var endast en villig att sälja pärlan 250k = för dyrt (för mig), däremot fick jag reda på vad den så kallade "pressbilen" betingade i pris sist gång den bytte ägare, han har nog också en M3:a livet ut, även om han får för sig att sälja någon gång i framtiden!!

Se tråden "Min gamla M3:a"

kk@
Tyvärr så lever flera av er i fantasi. Har köpt och sålt 11 st M3:or under -02, både svensksålda och importbilar. För en riktigt fin -93/-94 med full dokumentation och det mesta i utrustning har jag betalat ca 90 -95000 sek, säljarna är till 99% 18 -25 åringar som förköpt sig. Det roliga med allt ihop är att minst två av er som poängterar att just era bilar är extra mycket värda pga skick mm. har passerat via mig och då vart nere under 100000. Att betala de priser som ni fantiserar ihop här på forumet är enligt mej hel vansinnigt, men det är klart en del verkar inte ha någon egen vilja och tankeverksamhet utan lyssnar på de som drömmer här på forumet. Är det inte kostigt att de som påstår att det är något skumt så fort en bil är billig ofta har en liknande själv till salu.. Av de M3:or jag köpt/sålt var det en -93:a som var repad och gått 22000 mil, men den kostade heller inte mer än vad många av är tror att en 320 är värd...
Glömde en sak! M3 e30 har däremot ett säkrare värde och de priserna har vänt uppåt. En fin otrimmad orginal bil är en bra investering. Timmade/modifierade bilar har också ett hyggligt värde men till en betydligt mindre kundkrets.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Ditt inpris som bilhandlare av desperata 18 åringar som behöver pengar är väl inte så intressant tycker iaf. jag det är väl inte helt ovanligt att folk accepterar skambud av bilhandlare när dom är i den sitsen, frågan är väl vad du sen säljer bilarna för.

Men du kanske bara lägger på 5k på bilen som du köpte för 90
kan du isf. fixa en fullservad bra utrustad M3 -94 med 10k mil på mätaren i mkt. bra skick för 95tusen till mig så kan jag sälja min bil för 25k mer och köpa något kul dom pengarna blir över.

Det är bara och maila.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
ma-service: om minst två utav m3 ägarna här har varit villiga att släppa sina bilar för under hundra tusen till dig varför har de isf sina bilar kvar, du påstår ju att du köper m3:or som kostar strax under hundra tusen. Du kan även maila mig om du har en fin m3:a till salu för typ 90 tusen.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
jo du Jens.
om du tar dig tid att läsa vad jag skrev så har de bilarna passerat via mig, jag har aldrig påstått att de nuvarande ägarna har kontaktat mig för att sälja.

L33t. Jag har inga som helst problem med att köpa en bil av någon som behöver pengar, även om han sitter dåligt till. Det är helt upp till säljaren vad bilen säljs för.

Jag har lagt på mellan 7000 och 12000 på samtliga M3:or och flertalet av dem har gått till handlare.
Jag sktiver inte detta för att jävlas utan som ett svar på den ursprungliga tråden, alltså köpläge på M3.
Kaske inte så kul att läsa för de som har köpt dyrt men något att beakta för den som tänker köpa.
Ett tips: annonsera under köpes i dagspresssen, där hittar man många som desperat vill sälja...

Det här är en trevlig sida, men jag skulle aldrig annonsera ut en bil här för det anser jag meningslöst med alla "snackare" som finns här.

Till både Jens och L33t, jag har just nu ingen M3 men håller på att köpa en röd -94 med 14600 mil, från ett finansbolag och den blir rätt i pris.. mailar er när det blir aktuellt om ni är seriöst intresserade.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
ma-service:
Instämmer med L33t, ditt utpris är väl det som är intressant?
Är du en av de killarna som ringer runt och skambjuder i hopp om att någon säljare är i ett extremt behov av pengar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.