AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.865

Köpläge på M3 E36 ?

Sida 1 av 4
krille@
Tjena som gammal M3 E30 fantast kan jag inte låta bli att fundera på följande

Priserna på M3 E36 måste ju gå att pruta ner en bra bit!!???
Jag menar det fullkomligen vimmlar ju av dessa bilar (till salu alltså) jämfört med M3 E30 alltså !!!

Köpläge eller?????? Man blir ju lite sugen!!
Nu kan jag ju själv räkna ut vad svaret på denna tråd blir
Fin bil = dyr bil osv!!! Men jag tror jag har en poäng i det jag säger.

kk@
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Kanske det, men det finns massor utav andra modeller som det "vimmlar" än mer utav och det betyder inte att man kan pruta en massa för det.

Det finns iofs säkert ngn som inte har råd att ha bilen kvar och därför släpper den billigt men personligen skulle jag hellre behålla min bil än att släppa den till underpris, nu så är min iofs inte heller till salu men ändå. Slutkörda vrak går säkert att få riktigt billigt också, e36:an börjar att bli så pass gammal nu att det börjar märkas skillnad på välskötta o vanvårdade bilar.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Min skulle jag inte gå en krona under 155.000:- (93:a coupé fullutrustad, 10.300 mil) med tanke på skicket! håller med ovanstående inlägg.
Du kan säkert få en M3 för runt 100.000 idag, men räkna inte med några fullutrustade vagnar i toppskick!

Man får vad man betalar för....
Sen är det väl så att det är lite "REA" nu på vintern! :)
/Klas
Som köpare så är jag lika subjektiv som ägarna :-)

Jag håller således med dig. E36:an börjar som JN sade att bli till åren. Tittar man på hur priserna för den vanliga E36-serien rasar så behövs inget snille för att räkna ut att M3:an följer med. Jag skulle tro att rätt pris hamnar någonstans mellan det köparna vill ge och det säljarna vill ha....precis som vanligt alltså.
sebbe
Hej!!!!!!!!

Håller inte med...En M3 som med full utr och trovärdiga mil,samt att den är m-testad,håller sig bättre i pris än sina aningen tamare syskon.....Den finns inga billiga M3-bilar.E priset lågt, så borde man ana ugglor i mossen.Ta en 93-94 som ex.De ligger i ca 135-150000 ber utr,mil m.m.Kan du hitta en vanlig 3-serie eller en svensson bil med 8-9 år på nacken för samma peng,så säger jag bara...Grattis och "fuck Rambo" Du får vad du betalar för.Många vill ha en m3 så billigt som möjligt, och så bra som möjligt.....

Säger bara:Good luck detta.Köp en E-36 m3 när den e 10-15 år gammal.Då snackar vi om samma prisklass.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Pruta ska kan man ju alltid försöka göra och vintern är ju en bra årstid och köpa M3 men jag håller med ovanstånde fina bilar släpper man inte till fyndpriser om man inte är desperat ett bara är less på och annonsera.

Dom gånger jag själv sålt bilar med mycket prut är om ja vetat att
dom haft lite skavanker och saker som behöver fixas eller dom har gått lite mer mil och därmed blir mer svårsålda.

Du kan säkert göra ett fynd och pruta en del men det är nog lättast på bilar som gått längre eller har lite småfix eller saknar utrustning typ AC eller skinn.

Med det är ju bara vad jag tror ; ) lycka till med bilköpet!
Jag menade inte att M3:an står i samma pris som ex. en 325 av samma årsmodell. Den har säkert det dubbla värdet av den, sedan kan ju du räkna ut vad det blir. Man kan ju inte blunda för att icke M-serien av E36 har sjunkit drastiskt på senaste tiden. Varför skulle ett prisras inte kunna drabba M-modellerna då?

Det är väldigt intressant att titta i värderingstråden där någon undrar vad dom kan få för sin bil. Ofta ligger priset rätt långt ifrån vad dom själva trott, men jag förstår att ägare av dessa bilar vill hålla det så högt som möjligt.
Sedan håller jag med er om att bilens skick är klart påverkande, men jag tror att det blir riktigt svårt att få 150000 för en 93:a hur fin den än må vara.
flåklypa: japp de e nog svårt att få 150k även om den är riktigt fin. Då ska de isåfall vara något trim eller anant som höjer värdet ordentligt (kolfiberinsug eller kompressor/turbo) då kan man ju få ännu mer för de. De såldes ju till exempel en 93 med turbo i 4sale för 185k. Den va såld första dagen. Vet inte om det prutades men de e ja skeptisk till.

Jag tror inte M3 följer E36 prisras så mycket även om det kommer att märkas. En annan sak som är dålig för värdet på M3 är ju att försäkringspremierna är ca dubbelt så dyra jämfört mot S4, 911, Cosworth med mera.

Däremot så finns det många risiga M3or nu =( och de borde ju vara rätt billiga.

mvh larsson
Det blev ändå som Krille förutspåde alltså fel tråd för den här typ av frågan och inga riktiga svar . Förstår bara inte varför folk ställer sig i försvar så fort man börjar snacka om bilarnas värde? Jag har förståt det så att värdeminskning är en oundviklig sak på bilar men visst jag kanske är helt ute och cyklar ?!
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
M3:
Han ställde ju frågan på ett forum där dom flesta som läser
och svarar är partiska för att dom äger bilarna.

Jag har räknat med ett ganska stort värderas när jag köpte bilen eftersom ett bil köp är en skit dålig investering oftast men det är klart när man läst några trådar om att en M3 e36 inte borde kosta mer än runt 100k några gånger för att någon sett en defekt bil för dom pengarna någonstans så blir man rätt trött iaf. jag.

Flåklypa:
Det är det ganska stor skillnad på en 318 eller en 325 och en M3
en 325 E30 -87 kan du hitta för 15-20k i bra skick om du har tur medans en M3 -87 går på 90-100 där gäller ju inget dubbelt värde regel eller hur? det finns en botten verkar det som för hur mycket en M3 kan rasa i värde tillskillnad mot standard bilarna och det är ju logiskt eftersom det är väldigt speciella bilar som det alltid finns sug efter och som folk är beredda att betala för för att få äga.
M3 E30 vet jag inte så mycket om, så där har du säkert rätt. Dessa är ju lite udda också, till skillnad mot E36.
Det där med dubbla priset var bara något som jag drog till med. Det finns ingen undersökning som bekräftar det, jag ville bara påskina att jag inte tyckte att M3:an stod lika lågt som en 320 eller 325 E36 :-)

Som sagt. Priset kommer att hamna mellan köparna och säljarna....runt 110-120k för en normal M3-93-94
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vad är en "normal" M3 för dig då?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det ligger väl i ägarens natur att vilja ha så mycket som det går för sin bil? Verkligheten kommer ikapp först den dagen man försöker sälja bilen. En bil som är i bra skick kommer alltid att betinga ett högre värde. Men frågan är var är skillnaden på en bil i normal skick och bra skick och hur mycket ska detta ge i antal kr när man säljer sin bil?

Folk som försöker få ut 150k+ för sina -93or kan se fram emot ytterligare en tid som M3 ägare.

Dyra servicek och försäkringskostnader gör ju bilen mer "kall" på marknaden. Dessutom är det ju något speciellt med bilar som har 10 år på nacken.

Självklart styrs m3ornas utveckling av övriga e36ors utveckling. Det är på något sett modellen som börjar göra sitt.

Har man inga planer på att sälja sin m3a är det inget att oroa sig för. Mer bil för pengarna är svårt att hitta och har man en pärla i perfekt skick så känns det onödigt att sälja. Behåll den istället!
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Flåklypa:
M3 E36 kommer säkert att kännas lite speciell också om något
år när nästa gen. M3 kommit ut och dom värsta M3 vraken gått till skroten, det är väl samma med E34 M5 nu som är i en liknande diskussion som jag tror snart vänder prismässigt, härligt brutal bil den speciellt 3,6:an med sin tunga koppling.

Priset hamnar säkert mellan säljare köpare som du säger, risken med för hårt prutande är ju att någon annon "snor" bilen framför näsan på dig och betalar lite mer, så resonerade jag när jag köpte min när säljaren var stenhård och bilen var så fin att jag inte ville gå missa den det var bara och betala och åka hem.

Det är redan en mycket prisvärd bil tycker jag även några 10k högre än dom Hyundai Getz nivåerna som det pratas om här
du får en prestanda bil som hänger med det mesta av dom nya prestanda bilarna från svenska och andra tillverkare.

Acey:
150k plus nivåer börjar kännas mycket det håller jag med
om
mosse: En normal M3 för mig är en hårt körd bil som är välservad och i gott utvändigt och invändigt skick för sin årsmodell och biltyp.

L33t: Jag tror att den om att antal år kommer att befinna sig på samma pris om inte lägre än E30 eftersom E30 är och kommer att förbli en ovanligare bil + att E 30 är "originalet".....pure racing, vilket har återspeglats i dess låga försäljningsvolym och nu det nu höga priset på beg.marknaden. E36 är ju mer en sportbil för folket och det återspeglas också i det höga antalet sålda bilar och därmed blir den inte lika het som beggad. Titta på Audi Urquattro och dess efterföljare (S2), exakt samma scenario tror jag kommer att hända dessa båda eminenta BMW-bilar. Jag tror tyvärr inte att M5 E34 kommer att stiga eller bevara sitt värde, däremot E28 (vilket redan skett).

Detta är enbart mina teorier. Det är ju som bekant svårt att sia i framtiden.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Om jag utav någon anledning skulle behöva sälja min bil idag så skulle jag nog annonsera den för 139000:- och kanske pruta till max 125-130000:-. Min bil är en 93:a som har det mesta i utrustningsväg såsom skinn, klima o färddator och den har gått 16200 fulldokumenterade mil.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
T_J
M3 E36, prutläge det kan man lugnt säga att det är.
Men köp inte nån bil som annonseras ut här på BMWpower, sånna överpriser som folk har speciellt på 93-94 är helt otroligt.
Idag är det en Dakargul 93 med 16 000mil på mätaren som inte ens har skinn, den vill han ha 149 000:- !!
Den killen kommer att få ha den där M3`an läänge.

En fin 96-97 3.2 välutrustad kostar idag ca 170-180 000, och dom har oftast runt 10k mil på mätaren, tycker ni det verkar rimligt att en 4 år äldre bil med 6000mil mer på mätaren som inte ens har skinn och den otroligt fula kliman är värd 149k:-?
Inte tycker då jag det i alla fall.

En 93-94 i BRA skick, absolut max 120 000 :-, men då ska den verkligen vara fin.
Lasseman3
Krille@
Du lyckades gissa svaret på denna tråd ;=)

Bilar och dess värde är ett känsligt ämne...dessa fordon är väl inte nåt vi köper för att tjäna pengar...såvida vi inte är bilhandlare?!

Om än de skulle bli mindre värda än en Volvo 240 så har de väl fortfarande kvar de unika egenskaper i form av körglädje som gjorde att de införskaffades?

Vad som dock kommer att bestå och med säkerhet öka är M-bilarnas servicekostnader...

Tillgång och efterfrågan kommer nog att ge oss svaret om priserna. Den som lever får se...

/Lasse
Köpa bil är alltid en förlustaffär så enkelt är det och det bör man ta med i beräkningen när köper bil. Hade min M3 97:a i knappt ett år, började plugga igen, och den köpte jag för 195 000 och sålde den för 170 000 i November. En bil i bra skick med god dokumentation och 10300 mi på mätaren. Jag är nöjd vad jag fick för bilen att den sen kostade mej 25000 i värdeminskning tycker jag att de va värt.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Den största anledningen att jag sålde min bil var att i vår så räknar jag med att priserna kommer att sjunka ännu mer pga försäkringspremier.

Ska man få 150.000:- för sin M3 -93 idag, måste man ha något verkligen speciellt. En normal M3 -93 räknar jag med att den ligger runt 120.000:- i vår.

/Edvard
BMW CS # 4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.