AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.549

Barnstol i e34

Sida 1 av 2
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
När jag ska montera barnstolen (både fram och bak) så är bilbältet kort och det räcker precis till att få fast stolen.
Det krävs mycket kraft och det blir knepigt för sambon när hon ska montera stolen.
Hur har ni andra löst detta? (förlängt bältet??)
Bilen är en 540 touring -95 och barnstolen är en RockaTot -02 :-)

Mvh

Janne
Jag hade inga problem med min, bältet är väl hyfsat långt?
Har nu en fast monterad stol i baksätet funkar skit bra.
Jag har precis samma problem.....fram. Får flytta bak stolen när jag ska ha in stolen sedan putta fram...för att bältet ska räcka.

mvh

PH
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Har haft samma problem i min (baksätet, airbag fram).

Matte
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Har du provat att sänka sätet? Jag tyckte själv det var svårt innan jag upptäckte att om ställde om sätet.
Sedan så finns ett längre bälte att köpa hos bmw.
Tror att de byter bältet vid urkoppling av krockkudde.
Lars
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag flyttar min barnstol mellan E34:ans framsäte och E39:ans baksäte utan problem, men det kan ju bero på fabrikat på barnstolen, min är en Akta.

CHS
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Jag drog bak och höjde stolen för då är stolen "närmare" bältet eller har jag blivit degig i kolan efter skrikiga nätter ?? :-)
Ska testa lite idag och återkommer med resultat.

Mvh

Janne
LN
497
LNBT
S6Plus
CoolWool:
Har du krockkudde på pass.?
Har du kopplat ur den i så fall, skall själv ha en liten i Maj så jag funderar på om de plockar bort laddningen el spärrar den bara.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
själv ska jag ha en liten början på april! Jag har hyrt det första halvåret barnstolen så jag hoppas att den passar! Men man får väl montera stolen där bak eller???
Dom flesta monterar framme!!

MvH Bmw 4-ever
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
E34 kan mycket väl ha barnstol både fram och bak.
Rockatot:en har ett läge där man kan dra bältet lägre ner eller hur det nu var. Läs instruktionsboken till stolen på www.britax.se eller .com.
Vi hade E34 under första 10mån med vår dotter, funkade utmärkt.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vi har VOLVO:s bilbarnstol i baksätet på vår 525TDS Touring -96 och det funkar kanon. Har inte uppmärksammat att bilbältet är för kort?
LN
497
LNBT
S6Plus
Statistiken visar på att det är säkrare bak om man smäller men läste också någonstans att man smäller oftare med barnen bak om man håller på med dem sittandes bak, bättre med ögonkontakt när de sitter framme och därmed ökat säkerhet.

en aning filosofiskt men i allafall..
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
LNBT: Jag planerar att åtgärda airbagen på passagerarsidan.
Novation i Uppsala sa att de kopplar bort den elektroniskt samt att de rycker kabeln. Det skulle vara säkert sa verkarn.
Jag har dock läst att bla BMW monterar bort kudden och förvarar den. Tror det var i Teknikens Värld jag läste det (nyligen).
Vi får se vad det blir.

Mvh

Janne
Visa användare
11
makkz
E39 528i touring -97
Efter att ha jobbat lite som konstruktör inom bilindustrin, så skulle jag inte placera min son fram om airbagen fortfarande sitter kvar. Oavsett om kablarna är urdragna osv, så finns ju alltid risken för fabrikationsfel, materialfel mm.
Mitt råd är att ta bort airbagen helt och hållet på pass-sidan eller ha barnen bak. Sätt upp en liten spegel i lastgallret så kan ni ändå ha "ögonkontakt"

//Max
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Har nu testat en alternativ dragning av bältet och det bättre.
Dock sitter stolen inte lika stabilt som om man drar den normala
vägen.
Fram gick det utmärkt när jag sänkte stolen först (och jag som tänkte tvärtom :-).

Kikar nog förbi Novation i veckan och snackar airbag.

Mvh

Janne
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Jag tänkte ha barnstolen bak för då kommer min fru att sitta där bak med barnet. Därför var jag lite fundersam över detta!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Att kunna ha barnet fram är ett måste anser jag vid de tillfällen man kör ensam i bilen. Hur plockar du upp nappen från golvet eller sätet där bak? Nej just det, det blir att leta upp ett minst olämpligt ställe att stanna på och springa runt bilen och härja. Nu har vår son blivit så pass fingerfärdig att han sliter loss snodden till nappen så fram är ett måste.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Har idag hämtat ut min 540 touring -95 från BMW (Novation i Uppsala) då de har monterat bort airbagen fysiskt på passagerarsidan för förvaring.
Detta kostade 2200:-
Det var den första bil de gjorde denna "operation" på.

Åker således supersafe med dottern i Rock a Toten fram.

Mvh

Janne
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej på Er!
Jag ska också få en liten en i april och undrar bara om man endast spänner fast barnstolen med bilbältet? Kanske en dum fråga men jag är helt grön på området och kommer inte att få någon bilbarnstol att kolla instruktionsbok på förrän den lilla kommer då man hyr fina stolar av landstinget här.
Har inte heller fått barnvagnen ännu, räcker utrymmet i bagaget till på en E34 sedan? Det gör det väl?!

/David
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Hej David!
Japp bältet räcker för barnstolen du kommer att ha från landstinget!
Vi köpte en ny vagn till våran kommande bebis och den fick plats med hela vagnen!!! Jo det är sant! och vi har då lite större hjul 31 cm! Trodde först att jag får ta av dem men det gick in, precis hela ihopp fällda vagnen! Den heter Knorr Nizza!
Sen vet jag inte riktigt vilka vagnar som får plats i en e34 förutom den jag nämnde!
När i April?? vi den 2 april

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej!
OK, det hade ju inte varit så kul att stå och strula med barnstolen på sjukhusets parkeringsplats en kylig aprildag när mamma och den lilla ska få åka hem.
Du fick alltså in vagnen utan att dela på insatsen och chassiet? Det är i så fall bättre än vad jag vågat hoppats på då jag misstänkt att de flesta vagnar måste delas för att gå in, och då är ju allt utrymme i bagaget fyllt.
Perfekt i så fall, jag har funderat lite på att byta bilen men känner att jag kommer att ångra mig djupt om jag säljer min kära Bimmer.
Vår lilla är beräknad till den 12e april, och kommer att få åka en Emmaljunga duo-vagn när den inte åker BMW!

/David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.