|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är rätt dominik, man ska vara optimistisk:) Självklart är vägarna torra och fina i mars. copy |
|
| Jaaa, det utgår jag ifrån!! | |
|
Det är väl klart att Dominik gör rätt i att ställa av sin bil under vintern.Om det är fel, ja då är det väl ännu mer fel av mig att ställa av en gammal -89.... Förstår inte resonemanget riktigt här.... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
T_J |
Friik, uhm varför i hel fridens liljor ska man ställa av en 525 från 89`e? Den bilen har förmodligen rullat minst 13-14 vintrar tidigare, i ur och skur, vilken skillnad gör det att den står denna vinter? Må vara om man har en riktig entusiastbil t.ex M3 E30, då har jag full förståelse varför den vilar om vintern.. Min synpunkt på det hela. |
|
He,he... (Jag fick napp!)... För det första så har jag haft lite att fixa på bilen, och har det fortfarande. För det andra så pendlar jag till Sthlm varje dag, och kör därmed min gamla mitsubishi (pendlarbil nästan 20 mil/dag).... Så jag tänkte att jag tjänar på det hela om jag ställer av den. Kör ändå inte så mycket efter jobbet. Annars har jag en Audi oxå som vi kör på helgerna. Vart det hela lite mer förståeligt nu? :-) PS: Varför kan man inte va entusiastisk med en E-34? E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
T_J |
Visst kan man vara entusiastisk med en E34! Men gränsen måste gå någonstans, eller hur? Jag tycker du ska plocka fram din 525 och pendla med den, så mkt skönare och framförallt säkrare du skulle åka. Och jag tror i ärlighetens namn inte den drar nämnvärt mer soppa än din mitsa 2.0.. Din totala kostnad med att stå med 2 bilar blir garanterat dyrare än om du bara skulle köra BMW`n. Men har du grejer som du måste fixa innan bilen blir körduglig är det en annan femma. |
|
Det är väl underbart att ha bilen avställd. Torr o fin. Kunna gå ut i verstaden och pula bort lite avasrör men inte hela för då ha man inget att göra dagen efter:) |
|
|
Jag måste ha missat hela grejjen med att ha bil. Ska genast rulla in bilen i garaget. Eller nä, jag tror jag går till banken, lånar en tvåhundring och köper en roligare bil att ha i garaget istället. Copy, Sveriges snabbaste nästanfyrtioåring, på is... |
|
|
ojdå... här fick man rätt hård kritik... ska förtydliga en sak först, jag extra-jobbar inte på BMW, utan på en elektronik återförsäljare som säljer betydligt billigare hushålls produkter... Men med god inblick i bilbranschen vet jag att många bilförsäljare resonerar lika om en 318 som jag gör om en TV för 4000:- ... nämligen så här: Har du inte köpt en bättre (dyrare modell) så är inte allt super bra... face it... sluta gnäll... (ungefär så) Jag kan också tillägga att där jag jobbar har vi inet provision eller nåt sånt... men att höra nån gnälla om ett skit fel som man vet inte går å göra nåt åt å som kunden borde acceptera blir jobbit i längden... Efter att ha läst dominiks inlägg en gång till så inser ja dock att ja nog va på fel humör igår kväll... det var väl bara punkt 5 som var lite i överkant egentligen... sen förstärkes det väl av att jag personligen tycker det är töntigt å ställa av en modern bruksbil som tål snö å slask alldeles utmärkt... /Jonas |
|
|
Vad det anbelangar BMW så skall kvaliten hos en 318 vara lika hög (eller låg!) som hos den dyraste modellen. BMW är inga billiga bilar oavsett motorstyrka och skall följaktligen uppfylla höga förväntningar. Det finns alldeles för många försäljare som borde ha ett yrke där kundservice inte ingår. Arrogans och ignorans är tyvärr på tok för vanligt i denna yrkeskår. Skogshuggare eller annat ensamjobb kan vara ett alternativ för dessa nasare. Som försäljare finns det ingen anledning att behandla kunder dåligt efter avslutat köp. Klarar man inte av detta bör yrkesvalet ifrågasättas. Om en bil skall ställas av eller icke vintertid är upp till ägaren. Personligen anser jag att bilar är till för att användas. I mitt fall blir jag stressad av att ställa av en bil eftersom värdeminskningen och åldrandet fortgår även då bilen står i garage. Har jag köpt en dyr kapitalvara i form av en bil vill jag använda den medan den är ny och inte låta den stå och samla damm. Paradoxalt nog har jag dock en bil avställd just nu! Fast cabrioleter är inget vidare trevliga i vintersverige då hardtop saknas. |
|
|
Självklart är bilar gjorda för att användas såväl sommar som vinter. Att de flesta av forumanvändare använder sina bilar vintertid är som sagt upp till var och en. Det väsentliga i sammanhanget är dock vilka behov man har med sin bil. Personligen är jag inte i ett jättebehov av bil för att ta mig till och från föreläsningar då universitetet ligger inte alltför långt från min bostad. Då blir det således cykel som får tjänstgöra som transportmedel (Uppsala har för övrigt väldigt bra cykelleder vilket gör cyklandet säkert och trivsamt). Men samtidigt ville jag unna mig lyxen av att ha en fin bil som kan användas på min fritid. Med andra ord kör jag inte så mycket per år, kanske 1300 mil. Allt handlar således om ens behov med bilanvändandet. /Dominik |
|
| jag tycker personligen som många här att har man en räät "vanlig" bil så ska man använda den... om det så är vinter eller sommar. Man kan ju cykla.... men varför när man kan åka i sin BMW... min bil är min största hobby.... men jag skulle aldrig tumma på att använda den... då ska jag ha något som är extremars i så fall... | |
|
Men varför *inte* ställa av sin BMW??, om man har en annan bil???!!! Själva logiken säger mig, att har du en Mitsa -87 och en Bmw -89 så ställer du av Bmw:n! Eller alla kanske inte har fler bilar.........inte vet jag.... Bmw är för mig något fint, lite finare än den vanliga bilen , oavsett årsmod. Jag älskar Bmw helt enkelt, räcker inte det som skäl? E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Varför inte ställa av sin bil bara för att man vill de`???? Varför i H*****e ska man förklara sig??????????? E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Ta det lugnt Friik, såg inte logiken i att ha två bilar först, men nu fattar jag. Håller med om att man ska ställa bilen man älskar i ett garage, det verkar logiskt. Ursäkta mig. Jag ska prova att öka mitt lån till 250k. 200 till älsklingen jag ställer i garaget och resten till någon sunkig jappsare. Verkar logiskt, tackar för tipset. Får jag inte lånet får jag väl ställa in den finbumse jag har och cykla till jobbet, det är bara 3,5 mil men vad gör man inte för den man älskar. Copy. Nu även logisk. |
|
|
: ) Ganska kul tråd och läsa!?!?! Undra var det kan sluta?? ; ) " Old Bimmers kick ass " |
|
|
Förhoppningsvis här! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eftersom Dominik vill ställa av sin pärla tycker jag att han gör rätt som gör det! Rätt eller fel, klokt eller oklokt är väl upp till var och en att bestämma. Jag har också en bil avställd (ända sen -89). Anledningen till att den är avställd är för att värdet på den ska öka ;-) OT: Vad tjänar en bilförsäljare? Låg grundlön+provision eller? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
På S**B så tjänar de 12-13 plus provis har jag för mig. Nånting sånt iallafall. Automat är bekvämt |
|
|
Näst efter dimljusdiskussionen verkar avställningens vara eller icke vara provocera mest. Vi värdesätter alla våra bilar på olika sätt. Jag är intresserad av bilar rent generellt och anser inte att BMW är något övernaturligt väsen som behöver speciell omsorg. Däremot har jag alltid varit pedantiskt noga med mina bilar vad det gäller skötsel i form av service, reparationer, tvätt och dylikt. Men att ställa av en , i mina ögon, vanlig bruksbil anser jag inte behövas. Trots min inställning klandrar jag inte dem som ställer av sina bilar vintertid. En intressant iaktagelse är att det oftast är äldre BMW:ar som ställs av vintertid. Till exempel M3 -E36. Nya M3:or och M5:or dyker då och då upp i backspegeln även under vintertid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.