|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hahahahaha, kan knappt bärga mig tills jag får sätta nyckeln i tändningen och unna mig en ordentlig biltur efter det hemska vinteruppehållet (tänker då främst på kylan och avsaknaden av min mountainbike som blev stulen i slutet av November:((. Hemförsäkringen ersätter stölden så klart men jag måste först vänta i 1 månad och sedan bege mig till polisens hittegodsavdelning och få ett intyg om att cykeln inte återfunnits. Blev så klart väldig arg när jag läste det brevet då jag hade cykeln märk hos SSB med instansad ramnr. Om den kommer tillrätta kan man automatiskt koppla den till den rättmätiga ägaren. Man undrar nästan om fsb ibland är alltför beslöjade i sina regler och inte ser till det logiska i sina beslut:(( Nog om detta: Den 10 mars har jag bokat tid hos Jörgen för en Ditec-behandling av min fyrhjuliga älskling. Varför just Ditec då jag redan hade den behandlad hos Mr Mössa i Maj förra året?? Jo, börjar märka att skyddslagret börjat ge med sig plus att man hört så mycket possitivt om Jörgens skills på Stockholms Bilvård. Då jag, som synes, bor i Uppsala blir det en liten bit för mig att åka till Sthlm, men pröblemet löses enkelt med en hyrbil som Jörgen kan tillhandahålla åt sina kunder (sedan blir det ju bara trevligt att kunna ratta en röd 944:a som det rör sig om här:)). Vad händer mer??? Titaninlägg till strålkastarna inhandlades hos Novation i Uppsala för någon vecka sedan. Kommer att se hur snyggt ut som helst med 330:ans elaka look:)) En annan grej som jag funderar på att unna mig är den lilla spoiler som bla annat återfinns som standard hos M3 sapt bilar utrustade med M-tech 2 paketet. Tyckte att det var något dyrt med 2500 lackerat och klart på bilen men bilens sportiga utseende kommer att klart att förstärkas i och med denna detalj. Slutligen skall bettan in för årlig åljeservice den 14:e Mars, även här i Uppsala som ligger närmast till för mig. Det som måste åtgärdas utöver oljebytet är följande, självklart på garanti: 1. Kontroll av kylsystemet då jag fått fylla på kylarvätska ett par gånger efter leveransen (vet ej om det rör sig om läckage då detta är ett slutet system och nivån av kylarvätska borde inte förändras) 2. Fuktproblemet i främre strålkastarna är tillbaka, trots åtgärd i somras. Denna gång uppkommer en lätt dimma innanför glaset även vid torra förhållanden ute. Konstigt, men visar det sig att hela strålkastarna måste bytas så får de banne mig göra det. Inte skall man behöva acceptera detta på en ny bil. Dessutom kan ju ljusbilden förändras pga detta. 3. Kontroll av bränslenivågivaren då det några gånger i den begynnande kylan i November inte visat full tank trots fulltankning. Dock hände detta enbart vid minusgrader. Märkligt, men de får ta sig en titt där också. 4. Låset i bakre passagerardörren måste justeras då dörren studsar tillbaka när man försöker stänga dörren. Denna går i lås enbart om man drämmer till hårt men jag vill ju ogärna göra så, då man är rädd om bettan. 5. Sist men inte minst upplever jag en klonkande ljud vid krypkörning när motorn är varm. Då främst när man vid dragläget trycker ner kopplingen helt. Märkligt men åtgärdbart. Så nu har jag lättat mitt hjärta angående närmsta planerna för bettan. Nu skall jag nog lägga mig snart då jag har en mega tenta i Statistik imorgon och vill gärna vara utvilad då. Dessutom har man drabbats av de förd****igt influensa igen varför jag verkligen mår pyton med 40 graders feber inatt:(( MVH /Dominik | |
|
Aha, glömde nästan att nämna det allra viktigaste: 330:ns silverringar i instrumenthuset sitter nu på plats och ser SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BALLT. /Dominik |
|
|
Dominik, jag skall hålla utkik efter dig :) ps. tvätten på hydro sög... dom hade inte ens papper där. Svagt. mvh//Erik Ancilla, face mea laganum! |
|
| skit i å ställ av, så kan du glädja året runt ;) | |
JohanOS |
Dominik: Varför ställer du av en jäkla 318 över vintern?! Får inte ihop det på något sätt. Och sen, du har inte funderat på att du är duktigt nybils-paranoid? Låter som din 318 är hela ditt liv, och du i princip letar brister/ljud/fel. Kan inte tänka mig du har så mycket problem med en 318, 02. Dom klonkande ljuden är nog inget att bry sig om, bilar tenderar att klonka när man är över-rädd om dom, för man inbillar sig, och du låter som den absolut mest paranoida bmw-ägaren jag hört om :).. (detta är inget personligt påhopp så du inte går och grinar nu) Bara en vinkel på allt :) |
|
håller fullständigt med johanOS... tror du att du kommer få bra service på Novation när du kommer dragandes med såna fär skitgrejer...? jag extrajobbar själv som säljare (pluggar även heltid) och det värsta som finns är kunder som kommer med inbillade skitfel på en produkt som är en standard/bas modell... dom får nästan medveten dålig service... (kunder som däremot har riktiga fel på sina grejer försöker iaf. jag alltid att hjälps så smidigt som möjligt) Att du sedan ställer av en 318... de förstår jag bara inte...? /Jonas |
|
|
Skitgrejer? Mmja, jag tycker inte man ska behöva acceptera några av de felen Dominik listar på en ny bil, förutom 5:an som jag tror är helt normalt. Men jag misstänker att många säljare resonerar precis som azikir. De vill inte vårda sina kunder som redan precis köpt bil. Det finns ju ingen provision att tjäna på dem, utan de vill sälja, sälja, sälja! |
|
|
Azkikr: Menar du att om kunden har en dyrare modell så har han därmed rätt att klaga på saker som någon som "bara" köper en 318 inte har ? Jag är inte kritisk, mer nyfiken. Är du säljare på BMW ? |
|
|
Jag tror dominik inte tycker om att köra bil på vintern bara så enkelt är det (har för mig han skrev något liknande). Sen tycker jag att man får klaga på vilka fel man vill, det är rätten man har när man köper en fabriksny bil. Om bilen klonkar när man krypkör så är troligtvis något som är fel? Eller klonkar allas bilar när dom krypkör? Aldrig klonkat för mig. standard / bas modell? Man hamnar trots allt en bra bit över 300k på en bil som dominiks och jag tror att man förtjänar att få den hjälp man är berättigad oavsett om man köpt en 316ti eller ny m5a. Att vara säljare är ett service yrke, tyvärr finns det mycket få duktiga sådana i Sverige jämnfört med utlandet. Dom som är bra dock brukar tjäna bra och ha trogna kunder som kommer tillbaka. Tror du askikr att dominik vill köpa bil av dig när du ger honom dålig service pga att bara har en 318 och rapporterar över dom felen han upplever att han har? Verkar som det finns många säljare som skjuter sig själva i foten genom att inte tänka mer långsiktigt än att få en avslutad affär. |
|
|
Vad är det för fel i att ställa av en 318 ?Tycker han låter som en kille som gillar att sköta om sin bil och jag ser inget fel i det. Och om jag hade en ny bil skulle jag inte heller tolererara att det kommer imma baki glasen och att dörren är svårstängd osv. Varför ha en massa irriterande småfel om man har rätt att få dom fixade ? Nånting jag dock inte förstår, det är hur JohanOS och azkikr tänker...låt killen sköta om sin bil. Det här är väl en sida för entusiaster? Eller har jag missat nånting ? Det är en kille som dominik som man vill köpa bil av senare... // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
JohanOS: Om Du inte kan tänka dig så mycket fel på en 318i -02 så kommer Du knappast tro dina öron om Du fick höra "meritlistan" med fel på min en gång så nyinköpta 318i-00. Mängder av mer eller mindre allvarliga fel fick mitt tålamod att rinna över och bilen såldes efter drygt ett år i min ägo. Azkikr: Det var mycket dumt av mig att belasta min återförsäljare med alla garantiåtaganden med tanke på att bilen var en simpel 318i. Jag ångrar mig å det djupaste. Bilen kostade ju endast 280 kkr så bilförsäljarna hångarvade antagligen åt mig när jag lämnade in bilen för en massa skitfel som jag borde ha räknat med att drabbas av, samt stå ut med, för en bil i den prisklassen. Dumt av mig. Dessutom ska väl så kallade premiumbilar knarra och knaka samt läcka in vatten i kupen? Samtliga de fel som Dominik råkat ut för är självklara garantiåtaganden! Att säga som JohanOS och Akikr är inte bara dumt utan även högst arrogant. Speciellt obegåvat är det av Azkikr att öppet berätta hur han behandlar sina kunder. På vilket sätt gynnas Du av att ge dålig service till en kund som kommer tillbaka för att reklamera ett fel som Du (på ett lekmannamässigt och oseriöst sätt) anser vara "inbillade skitfel"? Vet ej hur din ekonomiska position är men de flesta anser att ett inköp på över 200kkr är ett relativt stort inköp. Då skall också krav ställas på produkten. Speciellt då en BMW inköps eftersom de profilerat sig som ett kvalitetsmärke. Att bilförsäljarna är en av de mest hatade yrkeskårerna får jag bara mer bekräftat för varje dag som går... |
|
|
Skulle jag ha en 318-02 så skulle nog inte jag köra den på vintern. Det är ju precis lika fult och med rost på en 318 som på en m3. Sen att en m3 har en hel del mer värde att tappa går ju inte att säga emot, men 300kkr räcker för mig... En 318 lär ju gå dubbelt så långt som en m3 rent maskinellt, så då är det väl dumt att låta rosten äta upp den innan motorn är slut? Jag skulle aldrig köra en m3 på vintern, men jag skulle dra mig för att köra en ny bil i över huvud taget på vintern. Då kan jag lika gärna köra en lite äldre skitbil... Min skrothög: Länk |
|
JohanOS |
Jag var noga med att inte dra några slutsatser, jag avslutade med en viktig punkt. Att det jag sa var en VINKEL på det hela, det betyder inte att det stämmer. Vad som är högst obegåvat är att inte läsa det jag skriver utan försöka se det mellan raderna som nåt påhopp, trots att jag försökte klargöra att det inte var det. Vad sen azkikr skriver kan jag inte stå för. Men det inlägg jag skrev var lite för att det lät åt det hållet, det absolut vanligaste som finns är nämligen folk som tror sig höra saker för att dom är över-rädda om bilen, jag vet själv när jag hörde den där kedjan som brukar låta på bmw. Minns när jag ställde mig i drive-in kön till MCD med min då nya Z3 Coupe 2.8. Eftessom jag hade vägg på sidan av mig så lät allting mycket mycket mer, och jag var helt säker på att min motor var söndrig, om inte annat lät det så. Men det jag fick reda på sen var att jag bara var paranoid och det var helt normalt. Återigen, för att vara tydlig och slippa bli kallad arrogant och obegåvad av folk här inne som väljer att läsa det på det sättet som dom själva vill. Detta är en vinkel, och kanske en anledning till varför man hör saker. Bara för jag säger så är det inte så att det stämmer, det KAN ju vara ett fel. Men meningen med forumet är väl trots allt att få synpunkter och dela erfarenheter med folk? /JohanOS. |
|
Vadå paranoid nybilsägare????????? Är det något fel i att man förväntar sig at saker och ting skall fungera i en bil för 320k??? Varför köper man annars en ny bil? Ju för att vara garanterad att eventuella fel som uppkommer under garantitiden åtgärdas på denna. Och att man sedan får sura miner från serviceavdelningen (enligt Azkir) när ett tidigare åtgärdat fel kommer tillbaks är fullständigt taget ur luften. Vet ej var du arbetar någonstans, och vill heller inte veta, men jag kan tala om för dig att trots att bilen inhandlades i Sala men servas i Uppsala verkar inte ha någon som helst betydelse i bemötandet jag får hos Novation. Har alltid fått bra service där och kommer att fortsätta att anlita dem för diverse bilrelaterade ting. Och att jag ställer av bilen på vintern har att göra med att jag om möjligt vill undvika stenskott från flygande dubbar, salt osv. Och om vissa här på forumet finner mitt sätt att ta hand om min bil märkligt får de väl tycka det, jag gillar helt enkelt att sköta saker och ting som är i mitt ägo. /Dominik |
|
|
Dominik... Om alla tog hand om bilen som du gör skulle det vara enkelt att handla begagnat som jag gör... Jag tycker det är kanon att höra att det finns bilägare som du... |
|
|
Vägsaltet förstör bilarna och därför är det rätt att hålla en bil man är rädd om borta från eländet. Sen spelar det ingen roll om den har 50 eller 500 hk eller är 75 eller 03 års modell. Jag har aldrig kört någon av mina BMW på vintern och skall nog aldrig göra det heller. //Sniffer |
|
|
Bmw är inte felfria bilar, alla bilar så även nya bilar har fel eller får fel som måste åtgärdas. Varför då inte göra åt saker man upptäcker under tiden man har garanti? Det är ju självklart att om man kan få fel, stora som små åtgärdade "gratis" så gör man det. De finns e46or som fått sina bakaxlar utbytta pga fel från fabrik. Tänk om Dominiks bil har ett sådant fel och de är ett sådant ljud han hör? Kul när garantin gått ut och pröjsa 30 k för en ny bakaxel? På min nuvarande bil har jag hittat fel som onekligen funnits där sen den släpptes från fabrik. Dyra som F*n och åtgärda i efterhand och tillräckligt retfulla för att inte kunna leva med. Att Köpa något för 320 kkr och inte använda garantin man får till anser jag bara vara dumt. Dessutom om småfelen på Dominiks bil inte åtgärdas och bilen säljs efter garati tiden lär köparen dra av på priset för bilen inte är i Fullgott skick. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Tycker nog att man ska förvänta sig att saker och ting ska funka om man betalar 330k. Min personliga åsikt om avställning vintertid är att det är fånigt att köpa en bil för att sedan garagera den. Dagens bilar är byggda för åretruntbruk. dominik, är det ditt barn du porträtterat? Må väl i dubbskottsregnet ;) Copy, lite hårdare i hullet igen. |
|
| verkar som en 318 blir dyrare och dyrare för varje inlägg.. vad kostar en sådan bil egentligen ? :) | |
|
Copy>>>det är jag i mina tidiga dagar. Hade desvärre ingen annan inscannad bild på mig själv så det fick bli denna:)) /Dominik |
|
|
dominik.. "1,5 månad kvar till påställning" ..så du spår ett lysande mars med torra vägar utan snö, slask och salt? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.