AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.275

Kan man stänga av halva motorn i en 750?

Sida 3 av 3
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Får väl lägga mitt bidrag oxå då,

Min gick in i nödprogrammet pga. pissigt batteri.
Och kan väl sä som någon annan sa här att den accade som en daf och gick inte något vidare fort iheller provade iofs. inte över 80 km/h men ändå.

Vibrationer hade jag inte mycket av fast den bara gick på 6 burkar dock.

Hur som helst så efter batteri bytet så har den inte gått in i eml läget en enda gång...
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Så det är inget man kan välja manuellt, inte ens på 850? (för spara soppa tex så ska den gå ner på 6 burkar automatiskt vid lugn körning menar ägaren...)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Svaret på den frågan är nein, nein och åter nein. Det har aldrig funnits och kommer förhoppningsvis aldrig att finnas en knapp där man kan stänga av sex burkar.

Däremot kanske det komemr en knapp där man kan slå av och på tolv burkar, som i McLaren F1 tex. ;o)
Jag har kört en 850 där bara vänstra halvan av motorn jobbade, att bilen skulle gå att köra i 200km/h då är rena rama skitsnacket. Bilen orkade inte ens uppför en liten liten uppförsbacke påväg in i verkstaden, så jag fick backa bak en liten bit och ta sats för att den skulle orka. Felet var dock väldigt lätt att fixa, den ena sladden till högra tändspolen satt inte fast ordentligt, så fort den blev åtdragen så gick höger motorhalva också. Sen gick bilen som en dröm igen =)
Paap Reeder
Hej!
Det som gör att det går så trögt med bara halva motorn igång beror sannolikt på att den andra halvan förutom mot tyngdkraft och vindmotstånd även måste jobba mot kompressionstrycket i 6 cylindrar.

Teoretiskt kanske man kunde "öka verkningsgraden" om tog ur stiften på den sjuka sidan.

MVH /// Paap R
Su
213
Sune
E60 535d -05
Detta kanske är lite off topic, men på Corvette ZR1 finns det en "effektnyckel" man kan vrida om för att stänga av hälften av de 16 spridarna (32ventil 5.7L V8) samt ställa om motorstyrningen för att kompensera för denna ändring. Motorn går därmed på halv effekt. Dock utan någon bränslebesparing.

Detta påfund har de hittat på för att om man lånar ut sin bil till någon som "inte klarar av effekten" (405hk) ska ägaren kunna vrida om nyckeln och därmed begränsa bilens effekt.

Kanske något för alla er BMW750/850 V12 ägare?

Sune
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Skulle ja vilja ha när ngn ska testa min... Rädd blir man när folk gasar på...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.