AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.854

lambda eller katt? (750)

Sida 1 av 2
Cs
50
Csoft
750iL -89
Tjena... Tolvan är lite dålig i tarmsystemet!

Har lite problem på bilprovningen... Jag har för höga HC-värden :(

Skall man gå och ta ett banklån direkt?

Har funderat lite... på möjliga problem... den tar ingen olja så det är inte det som orsakar värdena..

Har precis bytt alla tändstift och mätt upp kablarna - OK

Tänkte då jaha är det dags att köpa ny katt då (27 000kr!) (visst finns ju pirat men men...)

Men det är oförbrännt bränsle ju... (Alla andra värden är perfekta!) så då tycker jag det skall vara lambda sonden!

läste att schnitzer hade samma problem i somras: Länk

Hur gjorde du?

första besiktiningen hade jag HC på 137... (Med K-Sprit)
Nu iförrgår hade jag 300 något

Tänkte testa att tanka den med Miljöbensin och se hur det går då...

Har ni andra tolvor haft samma problem med bara höga HC och hur löste ni det?

// Bekymrad 750 ägare....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan mycket väl vara en lambdasond, mät och se. En annan möjlighet kan vara en dålig spridare...
Skulle det i värsta fall vara en katalysator kan du köpa en begagnad för ett par tusingar!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur var de andra värdena förresten? Gärna syrehalten och koldioxidhalten också om du vet!

Jeppe

Cs
50
Csoft
750iL -89
Alla andra värden var bra. Skall mäta lambdasonderna imorgon. Och skulle det vara en spridare borde väll HCn ligga mycket högre, rentav 4 siffrigt?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag hade 158 i HC. Den hade stått över vintern och så åkte jag direkt till besiktningen utan att bränna ur den tillräckligt bra, så jag klantade mig lite. Jag hade i alla fall i k-sprit i tacken och körde på 98, istället för 95. Sedan brännde jag ur den ganska mycket. Åkte till BMW före och de mätte upp den till ca 70. Sedan direkt till besiktningen och då fick jag stänga av bilen och vänta på att tjat, sedan drog besiktningsmannen igång bilen och körde den för att kolla HC. Då tog han INTE någon sväng med bilen och då var värdet ca 120. Då sa jag åt honom att han får åka ett varv runt byggnaden och bränna ur den lite. Efter någon minut var han tillbaka och mätte, då var värdet 63 har jag för mig. Då gick det fint.

Har du haft i tillräckligt med k-sprit och brännt ur den ordentligt? Jag har för mig att någon har sagt till mig att den kan suga luft som gör HC-värdet högt, stämmer det? Då skulle man kolla hur oljetrågspackningarna är, finns två stycken om jag har fattat det rätt, en undre och en övre packning. Om den suger luft där så blir värdet sämre tydligen.

Pratade med en annan kille som har haft BMW verkstad och han sa att 158 i HC inte var farligt. Han trodde att det skulle räcka att bränna ur den rejält, och det hade nog räckt. Hur det är i ditt fall vet jag inte, men har du inte kört på 98 och ganska mycket k-sprit samt kört stenhårt ett tag innan så kan du prova det.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nja... nej! Vad som kan hända med en dålig spridare är att den cylindern inte får rätt mängd (eller ingen) bensin, då blir förbränningen sämre och syre följer med ut i avgaserna. Lambdasonden känner av den högre syrehalten och fetar upp blandningen. Detta kan leda till att motorn inte kan förbränna den högre bränslemängden och detta ger en viss bensin med ut i avgaserna, HC!
Skulle det däremot vara ett tändstift eller liknande kan man få en kolvätehalt uppemot 5000ppm.
Låg båda CO-halterna på 0,0 och lambdavärdet på 1,00?

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tjuvluft kan absolut ge en högre HC-halt, men då brukar även de andra värdena påverkas något.
Om man får gjort en avgasmätning och värdena blir felaktiga är det en bra idé att även anteckna syrehalten och koldioxidhalten, detta gör den teoretiska felsökningen betydligt enklare...

Jeppe

Cs
50
Csoft
750iL -89
Kan inte tänka mig att det är någon spridare (Bytte precis tändstift inget konstigt med dom) eller packning som är kass..

Men iallafall så här såg det ut första besiktningen:
CO 0.0
CO 2500 0.0
HC 137
LAMBDA 0.99

Och då hade den ksprit i sig och den var riktigt igenomkörd.
Men jag skall ut och kolla lambda sonderna imorgon och kanske passa på att göra ett oljebyte...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det dags för oljebyte så kan det göra en hel del. Lambdasond tror jag inte så mycket på, snarare katalysator då...

Jeppe

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Csoft:
Har haft samma problem, i mitt fall så var det en ECM box som var kass, dvs en av styrboxarna. Det fick jag reda på genom diagnos hos bmw. Diagnosen sa att det inte gick fram signaler mellan lambasonden och insprboxen. Jag provade då att byta en, och vipps så var det inga problem på besiktningen mer. Detta var efter jag hade gjort precis allt som du har nämnt plus lite till.
Lärdom: Kör bilen till verkstad och kör en diagnos, sen kan man börja skurva och testa. Det hade sparat mycket bekymmer för min del i alla fall.

Felix
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, byt olja, det kan påverka.

//Schnitzer
Cs
50
Csoft
750iL -89
OK lambda sonderna verkade ok, kollade dom igår.

Besiktigade idag.

1. ca 14:00 Testade HC halten... hmm 300 snudd på 400 :(
2. Hem (reserven var redan på så tanken var nästan tomm)
3. I med 15 liter Aspen 4T Miljöbensin
4. In till besiktningen lugnt och stilla
5. ca 14:30 Mäter HC på 30 (3x10=30)
Perfekt nu är bilen besiktigad U A ;)

Men jag skall in med den till bmw och se om den lilla
datan kan säga vad som är fel med min! Man vill ju att
pärlan skall vara tipptopp!

Kan ju vara ett tips om någons besiktning bankar på dörren och du inte har tid att fixa avgaskraven!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
"15 liter Aspen 4T Miljöbensin", motsvarar det k-spriten eller? Kul att du fick igenom den på besiktningen, den känslan som man får när den har gått igenom är skön.

//Schnitzer
Cs
50
Csoft
750iL -89
Ja känslan är underbar! :) nu kan man ju börja pula med allt annat ;)

Aspen:
Aspen 4-takt är en miljöanpassad bensin för gräsklippare, jordfräsar, snöslungor och andra fyrtaktsmotorer. Aspen 4-takt håller ventiler och kolvar renare, vilket ger motorn ökad livslängd och driftsäkerhet. Aspen 4-takt kan lagras länge utan att kvaliteten förändras. Miljö- och hälsoanpassadAspen 4-takt är främst utvecklad av arbetshygieniska skäl, i nära samarbéte med yrkesanvändare. Den är fri från bly, bensen, aromater och svavel, vilket minimerar hälsoriskerna vid exponering av bensinångor och avgaser.

Har jobbat på en husqvarna verkstad därifrån fick jag iden att testa den bensinen... och det blev ju jätte bra! :)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, hur mycket kostar en litern av det?

Åker du runt med det hela tiden eller var det bara till besiktningen?

//Schnitzer
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Csoft:
Som jag nämnt tidigare så hade jag exakt samma fenomen och liknande värden. Kolla om du inte kan låna någons boxar för att testa.
Jag har besiktning inom kort och fast jag inte tror det blir några problem med avgasvärdena så ska jag prova med Aspen för att se vad det blir för skillnad. Mycket intressat med tanke på de höga värdena du hade.

Felix
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kolla skicket på rotor och fördelarlock.

Fick själv 1000 i HC på ena sidan. Det var tjuvluft genom insugspackningarna. Insugspackingarna måste bytas efter
c:a 8-10 år. Detsamma gäller vevhusventen.

Taskig olja och luftfilter ökar på HC så byt där om det inte har gjorts på länge.

Se det inte som ett problem bara för att få igenom bilen på besiktningen utan se det som att det är en indikation på att din
motor inte mår så bra. Så fixa felet även om bilen gått igenom.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Alexandar:

Helt rätt inställning ang att höga Hc visar att allt inte är som det ska, men man vill ju ha bilen besiktigad så att man har tid att leta efter fel och med tiden åtgärda felen men ändå kunna använda bilen.

Felix
Cs
50
Csoft
750iL -89
Vet inte vad aspen kostar /l men det är ju dyrt... men jag hade det ju bara för att klara besiktningen. Tippar 400-500 spänn för 25l (Jobbar där så jag fick bättre pris)

Och som sagt så vill jag givetvis att min bil skall gå riktigt därför skall detta givetvis åtgärdas.
Den har någon bränsle / tändmiss... han hostar till vid låga varv (under 1000-1500 rpm) över det så går den helt rent. (tändfel?) har kollat alla kablar och fördelar locket...

Verkar förvärras när det är fuktigt ute (som idag märkte jag)

hmm kollar vidare på problemet...

Men nu till allt positivt!
Åkte med 750in till Göteborg idag :)

Vad skönt det är att åka e32!!!!
Våra bilar är helt enkelt UNDERBARA håller ni inte med?
Citat från baksätet:
"Det var tur vi inte åkte Volvo här sitter man ju som en kung!"

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, de är riktigt underbara. Min kompis använde stolsvärmen där bak och somnade i 17 mil, inte konstigt att det inte kom ett ord från honom på så lång tid, hehehe.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Bytte själv en defekt katalysator för att få korrekt HC vid senaste besiktning.
Har sedan dess också åtgärdat vevhusventilation. Att inga av åtgärderna var hutlöst dyra på något sätt. Tror inte katten kostade mär än ca 2k beggat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.