AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
950

Hur är det?..Är bilägare till nya bilar lite snorkiga?!

Sida 2 av 2
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
instämmer med dominik trafikkulturen i mellan europa är bra men inte perfekt, säg var är den perfekt?
Åkte förra året på semestern i forna jugoslavien och där kör men lite hur man vill, men ute på motorvägarna så ligger de på vänster omkörningsfil även om de inte har bilar framför sig.
När jag närmade mig honom så ljustutade jag honom, men han märkte inget så jag tutade på honom då ryckte han till.
Ville inte köra om honom på höger sida då vet man inte vad som kan hända.dessutom är det förbjudet.
Ni som har eventuellt planerat semestra ner till kroatien-jugoslavien så säger jag bara gör inte det. när jag skulle köra ut från jugoslavien och på kroatiska sidan så var det 25 kilometer kö, det tempot de arbetade i så kan det hända att man får vänta ca 2-4 dagar.
Det är en skam att man kan göra så mot folk som ser fram emot och ha en trevlig semester.
I USA är den så nära perfekt man kan komma (dock är vissa stater undantag).
Välskyltat, tydliga intentioner från förare, logik i infrastrukturen, sundhet (trafikregler)

:)

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
745an,
I Montana, Nebraska, Idaho o liknande stater kanske trafiken flyter på bra, men fan...I New York (staden) Georgia, Maryland och Florida bl.a, är det horribelt. Folk kör som dårar, kör om på alla sidor och ingen håller hastighetsgränserna. Köra bil i Atlanta e nog bland det tuffast jag har gjort i livet, åtta filer och trafiken står still...hmmm ;)

just my 02.

/Erik
Som jag sade vissa stater är undantag.

Jag måste dock "försvara" New York (city) och Atlanta. Köer har jag ej tagit med i det hela.
Jag tycker dock att köerna i sthlm är värre pga att det finns så många nötter. I Atlanta och NYC så är det "trevligare" i kön än i SE. Florida håller jag med om (till viss del) då t. ex turnpiken är en bra ide som man borde ha i SE.
I miami - Ft Lauderd. finns det mkt av Cubaner och andra "latinos" som färgar trafiken med sitt sätt att köra. Det kan vara jobbigt i längden om man gillar ordning och reda.

:)

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
745an:
Du har samma erfarenheter som mig då. I California trafiken är det extremt harmoniskt. Det är slående vilken jämna takt alla håller. Trots att det är upp till 9 filer i varje körriktning och att man får göra omkörningar både till höger och vänster så är det inte det minsta jobbigt att köra där. Undantagen är de (förmodade) rattfyllon som jag stötte på några gånger.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Körde lite på motorvägar runt NY och det slog mig verkligen hur lugnt alla körde! Å att man kör om både te höger o vänster.
Trodde alla körde som biltjuvar såsom man sett i alla dessa filmer...!

Ta en tur genom Paris eller Prag i rusningstrafik om ni vill uppleva kaos i dess mest oorganiserade skepnad,förvänta dig att allt kan hända,lägg till lite som inte kan hända,på med skygglapparna och titta rakt fram(inte en blick åt sidorna)är det inte i din väg så kan du inte köra på det,byt fil som du vill,dom andra har väl bromsar?Använd tutan!
Om du kör på detta vis så kommer bara regplåten skvallra om att du inte är infödd där.
Aldrig sett så mycket plåtskador och hängande stötfångare som i Paris,där måste det ses som oartigt att dra handbromsen vid parkering,du kan ju inte knuffa bort dom som är i vägen för att komma in el.ut ur en alldeles för liten ficka då(såg en polisbil knuffa bilen framför 1 meter och samma med bilen bakom för att komma ut,helt naturligt parkeringsförfarande)
Kommer du däremot ut på vägarna utanför storstäderna(kan vara ett företag det)så flyter trafiken mycket smidigare än i sverige,folk har uppsikt bakåt och underlättar din omkörning(detta gäller hela Europa)avarter finns väl där oxå,men här betecknas det som avart OM man har uppsikt bakåt och underlättar omkörning.
En skillnad jag registrerat är att i Europa så är dom vänligare och uppmärksammare ju nyare och finare bil dom har,precis tvärtom här,ny fin bil i sverige så är man VIKTIG och behöver inte tänka på andra.
Nu kan ju jag vara färgad av mina egna förväntningar och endast registrera det jag vill se i trafiken,precis som min farbror som endast ser när en BMW gör en dubbelomkörning,registrerar inga andra bilmärkens felbeteende(behöver jag säga att han inte gillar BMW)så jag lägger ingen sanning(annan än min egen)i detta,Paris och Prag är dock sant.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.