|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Johan, Du mer än välkommen! Jag drar iväg ett mail till dig ikväll. /Manuel --> Jagd nicht.........was Du nicht töten kannst! =) <-- |
|
|
ET = inpressningsmåttet, dvs hur många millimeter från hjulets centrumlinje/mittlinje (sett från sidan), som anliggningsytan mot hjulnavet är. Kort kan man säga så här (utgångspunkt från en given bils original ET): En förändring till ett lägre ET flyttar hjulet utåt i hjulhuset. En förändring till ett högre ET flyttar hjulet innåt i hjulhuset. Hur långt ut hjulet sitter beror givetvis på hur långt ut/in som själva hjulnavet på bilens hjulupphängning sitter! Om man minskar ET blir bilen ofta betydligt mer spårkänslig än tidigare, det beror på att hävstångseffekten på styrlederna ökar. Mvh |
|
Lasse H |
Einpresstiefe = Inpressningsdjup = offset på fälgen. /Lasse H |
|
Jag sitter på en 2,8 roadster som jag har 17 tumshjul, 225 breda fram. Vid riktigt dålig vägbana/spårig så är den klart spårkänslig. Kollade hjullinställning men den var korrekt. Har en känsla av att du borde kunna kräva mer av din bil, då du kan jämföra uppträdandet från din 2,8. Klart att det skall vara klockrent för att du skall vara helt nöjd med en bil av den kalibern. ArctisZ3 |
|
|
JohanOS, Du är inte ensam med ditt problem. Fruktansvärt irriterande fenomen. Jag har samma dimentioner som du fast 255 bak. Om man tittar noga kan man se att hjulen lutar lite, och i mitt fall har däcken börjat slitas snett. Som jag har förstått det måste man kompensera ET´n med en hjulinställning. Alla som inte har BMW ORIGINAL och större än "tillåtet" borde kolla upp så att ET´n stämmer, så att inte däckskontot blir lidande. Man skall nog passa sig för håligheter i vägen eftersom krafterna fördelas på fel ställe, stag och skit borde vara mer utsatta. |
|
JohanOS |
Har nu mätt ET'n och får den till cirka 40.. 42 skall den vara va? Så jag förmodar att dom 2mm inte bör göra några enorma skillnader? Hursomhelst, ska till Lerum imorgon och göra en fyrhjuls inställning, ber verkligen till gud att den kommer hjälpa. Annars känns livet plötsligt väldigt tungt då jag måste börja titta efter andra fälgar och hålla på :(. |
|
Johan, hittade du inget instansat eller ingjutet ET-värde på fälgarna? Brukar stå ET xx eller IS xx på baksidan av fälgen eller under navkåpan om fälgen har sådan. Det kan ibland stå ute vid fälgkanten på baksidan. 2mm borde inte vara avgörande för det nervösa uppträdandet. Hoppas att det löser sig! Mvh |
|
JohanOS |
Nepp, var inte märkt nånstans.. Utan jag fick mäta själv.. Hursomhelst ska Novation i uppsala stå för kostnaderna för hjulinställningen. Hoppas VERKLIGEN att det löser problemen, annars måste jag börja bråka med min säljare om att jag inte kan ha dom fäljarna på osv... Jag kommer skriva något imorgon om hur det gick. Ska bli intressant att vara med på en fyrhjulsinställning förövrigt.. Laser och grejer.. Verkar lite kul :) /Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.