AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.827

Spårkänslig/Nervös/Odistinkt Z3. Beror på?

Sida 1 av 2
JohanOS
Hej!

Har just suttit och läst igenom ett antal inlägg om spårkänslighet, och här kommer ännu ett:

Jag kör en Z3 Coupé-02 med 18" (225/35 fram och 245/30 bak). Det enda jag går över BMW's rekommendationer på är storleken på fälgen. Förövrigt håller jag mig inom ramen på däckbredd fram/bak iaf. Men bilen beter sig lite underligt och jag har haft lite olika synpunkter på detta, och vill ha ännu fler antar jag.. Problemet är att den är förbannat känslig.. Den dansar fram på vägen och det går inte att ha blicken på något annat än vägen när man kör.. Den drar åt höger/vänster och fastnar ibland rakt.. Det jag också upplever är att styrningen är mycket trögare än på min 2.8.. Det kanske iofs är naturligt, men problemet är att om jag tex går in i en kurva och svänger så ska ju normalt sett ratten "dra sig tillbaka" till mitten när man släpper den... Detta gör den inte alls, utan fastnar och jag får med egen kraft dra ratten tillbaka... En tredje sak jag märkt är att den inte känns alls lika distinkt som min 2.8.. Jag får göra ett större rattutslag för att något ska hända. Om jag t.ex kör rakt på motorvägen och juckar ratten lite fram och tillbaka så händer inte särskilt mycket, nästan ingenting.. Är först vid större utslag som bilen svänger..

Jag pratade med en mekaniker igår om detta, och enligt honom hade det med hjulinställningen att göra. TROTS att bilen är från 02 är dom sällan bra inställda. Han menade på att jag hade en såkallad "utvinklad" fram-vagn. Vilket gör att bilen inte vill "gå tillbaka" när jag svängt. För framhjulen har en liten liten utåt-vinkel. Och detta i sin tur gör att jag upplever allt väldigt jobbigt..
Låter iofs logiskt att bilen skulle få dessa egenskaper om inställnignen är som han säger... Men jag tycker det verkar konstigt ändå?

Nån annan smart person som har en synpunkt eller medhållande på detta?

Högst tacksam för alla svar.

/Johan
JohanOS
Ingen som har någon åsikt om detta alltså?
Så du har toe-out på dina framhjul!!?

Större däck/fälg brukar ju ge upphov till ökad spårkänslighet men har ingen aning vad det kan vara så jag ska inte ge några tips!
Gratulerer så mye med din nye 3.0! Når kommer bildene?

Jeg funderer også på en 3.0 nå.. istedet for M versjonen.. Så et par 3.0 på mobile til ok pris..

Men kan ikke hjelpe deg med problemet ditt.. Eneste jeg kan foreslå er å ta dine hjul fra 2.8'n og sette på 3.0'n og omvendt.. Kanskje ikke verdt bryet... Men da kan du utelukke felg/dekk som årsak!

Du skal vel ikke til Sthlm i nærmeste framtid? Er sugen på en titt.. spesiellt motorlyd/karakter

Skal du selge din 2.8?

JohanOS
Kongen:

Tackar, är helnöjd! Ska behålla min 2.8 tror jag, lika bra att ha båda :-). Svider att sälja den så jag vill nog ha den kvar.

Ska inte till Stockholm tyvärr, men är du i Göteborg nångång i framtiden får du gärna titta på den :)
Hva med en liten sammenligning mellom 2.8 og 3.0 motorene?

Merker du forskjell? Med "butt-dyno'n" som det heter! :)

0-100 på 3.0 er vel oppgitt til 6.0s, mens den er 6.8s på 2.8.. merkes nok det..

Grunnen til at jeg vurderer en 3.0 nå, er forsikring, pris på service og deler, men kanskje fremst holdbarhet på motor.. Er litt skeptisk til en hardkjørt M versjon... hmmm

JohanOS
Kongen:

3.0:an sägs vara BMW's bästa motor någonssin vad gäller kvalite och hållbarhet. M:en har det nog tuffare efter 6000-7000 mil, bara att titta på begagnat utbudet på alla M-coupés. Finns ju 3-4 säljare här på bmwpower som sålt sina bilar under hela sommaren och fortfarande försöker genom att sänka 10000kr i taget. Tråkigt men sant.

Skillnad? Enorm! Man kan väl säga att 3.0:an och M-coupen inte har så stor skillnad som 3.0:an har med 2.8:an.. Så där har du ett bra svar tror jag.. 3.0a:n går otroligt bra, nära inpå M-coupén.

Service och delar förstår jag inte varför du ska tänka på? 3.0an började ju tillverkas först 00/01, då har du fortfarande fri service, och delar lär du inte behöva byta upp. Och om så så går det ju på garantin.

/Johan
Tungstyrd och spårkänslig? Det låter som du har för lite luft i däcken. Dessa lågprofilare behöver rättså högt tryck för att gå bra.
Så det behöver inte vara framvagnens fel. Inte enbart i alla fall.
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Johan,
Jag har testat två st 2,8 Z3 coupe med 18" hjul och båda var spårkänsliga/nervösa. Min M Coupe med 17" original är helt perfekt. Jag föreslår att du som steg ett gör en hjulinställning. Vad hade du för fälgstorlek på 2,8'an?
Johan,

Bare lurte på om du klarer 100km/h på 2.gir i 3.'n? Eller må du over til 3.gir...

JohanOS
Jag har 17" på 2.8an... Fast jag tycker ändå inte det ska bli sån ENORM skillnad. Jag menar, jag kör fortfarande 225/40 fram. Alltså, den faktiska däck-ytan som nuddar marken är ju fortfarande oförändrad (Iofs är fälgen större, 8.5") Men så länge däcket håller sig inom ramen tycker man det borde vara okej?.. Ska prova trycka i lite mer luft i och se om det hjälper... Annars får jag väl helt enkelt börja titta efter 17".. Men det är förbannat tråkigt, 18" är ju sååååååå läckert på den.
Johan, jag måste bara få fråga: varför har du 2 nästan likadana bilar? vore det inte roligare att ha en coupe och en roadster?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
JohanOS
Z3c 4 ever:

Nej fy fan, med risk för mothugg nu så -hatar- jag roadstern. Fråga mig inte hur man kan hata en bil, och älska en annan som bygger på samma bil. Men för mig är roadstern ofattbar i ett land som detta :). Dessutom ser den liten och flickig ut. Det är min personliga uppfattning. Sen får alla säga vad dom vill om det.

Anledningen att jag har två är att jag inte sålt 2.8an. Och har heller inget behov av att sälja den. Jag tycker om den, och har den lite som testbil just nu för lite olika projekt som jag inte vill göra direkt på min nya 3.0a. Dessutom tycker jag, och kommer alltid tycka att en välvårdad Montrealblå lack är det absolut sexigaste som finns på just Z3 Coupén. Synd att dom slutade göra den i den färgen :(
JohanOS: Din Montrealblå Z3 Coupé -99 blev ju stulen enligt dig själv. Gick du och köpte en likadan och sen en 3.0a efter det? Enligt tidigare inlägg har du inte den kvar !?
JohanOS
Zodiaken:

Ja, men den hittades ju efter en vecka naturligtvis. Eller, hittades och hittades, den jagades tillrätta kan man säga, och ett par mindre duktiga förare lyckades inte köra ifrån polisen (vilket inte är svårt med den bilen, enligt min uppfattning).
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är det inte fel ET på fälgarna till 3.0:an? Det gör otroligt mycket om spårvidden ändras.
JohanOS
Jag vet inte ens vad det är för ET på fälgarna, var på fälgen står det?

Och var i min bok ser jag vilken ET jag ska ha?.. Läst igenom den 10 ggr utan att hitta nånting om inpressning.
Har för mig att det ska vara ET 42 original.
Brukar stå på insidan av fälgen.

/Manuel

--> Jagd nicht.........was Du nicht töten kannst! =) <--
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ET är 42 standard iaf på Z3 roadster och övriga E36:or.
Det står inpressat i fälgen någonstans, ofta på baksidan....
Annars ska inte storleken påverka spårkänsligheten alltför mycket det enda som händer med större fälg är ju att däcket blir styvare och på så sätt vandrar lättare upp på kanterna i spåren.
JohanOS
MH_GTR:

Tjena Manuel! Hur mås det?.. Hur blir det med dina utlandsplaner? Jag hade tänkt att komma bort och hälsa på dig nångång under de första vårdagarna så du får ta dig en titt på min pärla :)...

/Johan
vad står ET för?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.