AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.405

Strålkastarspolningen på E39...

Sida 1 av 3
Be
109
Beemer
520i E39
...är ingen höjdare tycker jag. Skulle gärna vilja ha tillbaka de klassiska torkarbladen som man hade förr. Vad tycker ni?

/Beemer
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Håller med, högtrycksspolning är kass.

CHS
jo
183
josef
525IA Touring-02
Det är väll standad på sv-sålda bilar . Min kärra är import , och den har inga , tacka för det .
För det är faktisgt inte nödvändigt .
Det är bara ta lite papper .
Så spar du massor av spålarvätska ..

jossi
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Högtrycksspolning är i alla bättre än ingenting. Köra bil i denna årstid utan strålkastarrengörning är kass.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är jobbigt med högtrycktvätten fram,dels så hamnar en massa spolarvätska på huven under körning, och om man inte tar bort den så "fräter"den på waxlager och lack så man får polera bort eländet.
Även i badbaljan under grillen samlas det ju en del.
Jag brukar försöka kör första spolningen då även ljusspolningen går när jag står still, då klara man huven. Sedan spolar ju inte ljusspolningen mer än var 4 spolningstillfälle eller nått sånt om man inte stängt av bilen i mellan. Undrar om det går att progga om detta?? till nån vettigare funktion.Eller så får man väl montera en dold strömbrytare till ljusspolarpumpen.

MVH
Hasso
Länk

Be
109
Beemer
520i E39
Josef: Lite jobbigt att använda papper medan man kör på motorvägen bara ;-DD

/Beemer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med hasso.
Skitjobbigt om man bara vill vaska lite rent på rutan, bilen är nytvättad och så kommer ett j--la moln från strålkastarspolarna som förstör den rena huven. Många gånger har jag undvikit att spola på rutan om den bara är liiite skitig av just den anledningen...

Kan man inte programmera om detta på Bmw då?

Mvh
Anders S.
Ma
41
MatsL
528iA-98
Strålkastarspolningen körs ju enbart när lyset är på, slå av det precis innan man spolar och på med det igen efter så slipper man motorhuvstvätten....

///Mats
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om parkeringsljuset är på så spolar den va?
Har för mig det iaf.
Får väl göra som du säger Mats, lite jobbigt när det är så mörkt som det är nu bara...

Mvh
Anders S.
Jag håller med om att funktionen spolar ner hela huven.
På båda mina bilar har jag ryckt säkringen till den spolarmotorn.
De är helt okej att stänga av ljuset och spola men de e inte så lämpligt i 140 på motorvägen.
Dessutom är de lite lätt o glömma o slå av ljuset, har man då en nyvaxad bil så kan man ju hålla masken.
Anders: japp den spolar på bara parkeringsljus med.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jasså är högtrycksspolningen dålig??? Jag som trodde den var bra??? Själv har jag iofs en gammal E34 utan strålkastarrengöring, och jag saknar det enormt mycket! När man legat bakom en lastbil på E4:an så geggar lysena igen på en gång! Det blir väldigt fort och det lyser knappt hälften så bra som med rena lyktor, så jag saknar stråkastarrengöring väldigt mycket!

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och hur stänger man av ljuset :))) när man har proggad halvljusautomatik:)) Även med strömställaren i 0-läge så lyser halvljuset när tändningen är på. Noterade att Askens X5 inte hade den funktionen utan där fick man ha strömställare i läge på och ljuset slocknade när man stängde av till 0 eller slog av tändningen i läge på.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag ska nog också rycka säkringen, åtminstone till våren då lyktorna sällan blir så skitiga att det är nödvändigt med spolare...

Mvh
Anders S.
Hasso: nu har jag baa ägt svensksålda bilar men de har ju halvljus automatik. Men sätter du ljusvredet i läge noll så släcks ju allt ljus runt om, så är de iaf på min bil.
Du menar allså att när man "programmerar" halvljus automatik så går inte och stänga av när motorn är igång?
De hade i sånnafall gjort mig galen.
precis som du skriver om Askens X5a fungerar halvljus automatiken i min bil.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Wendtan: på E39 lägger man in funktionen i bilen hos BMW, och det eländet lyser i både 0 resp på läge, kasst!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Askens X5 är proggad hos Solna nyligen vad jag förstått.
Min är svensksåld=orginalsvenskproggad:))
Det kan säkert skilja på årsmodeller osså.
Men jag gillar inte och har aldrig gjort att ljusen går direkt på tändningen utan att kunna stängas av.Ford har ju samma funktion på en del bilar.
En annan funktion som jag upptäckte på X5 och Krutis var att det inte går att lägga växelspaken i R från P eller D utan att trycka på bromspedalen. Den funktionen har inte jag på 528
Om det styrs från bromsljuset elle nån egen kontakt vid pedalen vet jag inte. Spaken sitter bergfast tills du trampar på bromsen.

MVH
Hasso
Länk

Hasso: det har jag på min -97 (du har väl en snikbil ...*S* ( man får passa på att hugga när tilfälle ges..*S*))
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
GM:Eller också har jag förtroende och slipper bli överbeskyddad:))
Dvs kan hantera grejorna på rätt sätt utan kärringspärrar.

MVH
Hasso
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Givetvis blev både krutis och x5an hassospärrade så guuuuben inte skulle gasa in i garageporten av glädjen när v8:an mullrade igång:))
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
själv har man ingen strålkastartvätt och inga torkare.
Saknar dessa på min bil.
Är det ngn som har monterat torkare på sin e36.
Jag hade en tråd ute för några veckor sedan men fick inte mycket till svar.
Det borde vara standard på alla bilar med torkare till strålkastarna.
Det har väl oxå med trafiksäkerhet?
Asken: att jag inte tänkte på det.... (man vet ju hur det är med gamla avdankade raggare när dom hör en V8 mullra.......) *S*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.