|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har frågat en expert på batterier om ovan nämnd laddare. Här är utlåtandet; "Nackdelen är den rätt begränsade laddströmmen, 3.6A som gör att det tar sin tid att ladda upp batteriet (tabell fanns på laddtider). Pulsladdning är något som poppar upp då o då och är väldigt omdebatterat. När jag jobbade på FMV så undersökte vi en dylik laddare och resultatet av den undrsökningen var att i bästa fall så var pulsladdning inte skadligt för batteriet. Det fanns ett case på en båttyp i marinen där man installerat sådana laddare men driften på dessa batterier var tuff så att på 6 månader hade batterierna degenererat pga otillräcklig laddning. Det finns andra tester med laddning o sen vila utan laddning i 30 dagar för att sen laddas på igen. Denna typ av pulsladdning har visat väldigt positiva resultat med mycket förlängd livslängd på batterierna. Sen hörde jag även från en fd kollega på FMV om en ny pulsladdare som höjer spänningen o skickar in en strömpuls som då kan bryta upp gammal sulfatering men den här laddaren som du hittade står att den sänker spänningen, grafen visar dock en strömpuls då vilket som verkar märkligt. Så mitt betyg är 3 utav 5." |
|
|
Honken>> vad för batterikapacitet du skall ha borde väl stå i instruktionsboken, skulle gissa att 70-80A räcker för att dra runt 3liter rätt bra! Kör man alldrig på vintern behövs inte alls lika stort batteri. Sedan så skulle jag rekomender dig att köpa ett Tudor om du vill ha ett BRA batteri till rimligt pris, sedan så finns det ju svindyra modeller av olika märken tex Optima, Tudor-exide m.m. om man har lust att lägga två lappar på det! Känner även folk som har kört med biltemas batterier länge och problemfritt..... MÄT ALLTID UPP GENERATORN innan du monterar in ett nytt batteri, det nya batteriet tar SNABBT slut om den inte får tillräkligt med laddningsspänning från generatorn!! -Det går bra att mäta över batteripolerna, mät även med div strömförbrukare påslagna, dvs stereo, helljus m.m. för att vara på den säkra sidan. En helt frisk generator borde ge ca 14V mätt över batteripolerna. Lycka till!! M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.