|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ställt av min nyinköpta M3:a för vintern, av någon anledning sitter det ett "heavy Duty" typ traktor batteri i bilen, knappast orginal. Ställde av den i november och nu startar ju självklart inte bilen. Försökte ladda batteriet men det funkar inte efter 2 dygns laddning, Började undersöka... Laddaren är för batterier mellan 32-60Ah 12v / 6A och batteriet är typ 60528 HD 12V AH/20 105. Betyder det att det är 105ah:s batteri? Tips på bra batteriladdare som klarar detta "traktor" batteri? Kan jag ha förstört batteriet? | |
|
använd en rejäl laddare för att knuffa igång batteriet. Automat är bekvämt |
|
|
Kan Multi XS 3600 vara något som är schysst? |
|
|
Om batteriet är helt urladdat så kan det vara nästan omöjligt att med en standardladdare få igång laddningen,fixa bättre laddare. Om batteriet stått kallt och oladdat så kan det frusit sönder=skrot Jag har själv varit ute för (2ggr.)att mina batterier har fått en cell kortsluten över en mycket kall natt(-31 vill jag minnas,ena ggn.)när jag haft mycket kortkörning de närmaste dagarna,lite ström,kolla med syraprovare om alla cellerna är hela,skall visa ett jämt värde över alla cellerna,lika bra eller dåligt. Henrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det brukar krävas minst 9 ampers laddare att väcka ett batteri som är helt urdraget,fick inköpa en sådan vid ett liknande tillfälle. tog 48 timmar minst innan batteriet var OK igen. MVH Hasso Länk |
|
Kanske lite OT men batteriet i min M3 Cab var fortfarande helt fulladdat efter 2 månaders avställning i kallgarage med larm etc aktiverat :-) Kommer inte ihåg hur många Ah det är på men cabbens standardbatteri är lite kraftigare än vanligt. /Fredrik |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Och hur vet du att det är "helt" fullladdat:)) det är det inte:)) även om bilen startar. MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jag kopplade på en underhållsladdare som jag hade tänkt använda men den visade att batteriet redan var fulladdat... /Fredrik |
|
Visst men låt laddaren sitta på nån timme så ändrar sig visaren. MVH Hasso Länk |
|
När ett batteri lägger av så är det oftast någon cell som lämnat in. Bara att byta. I vissa fall kan man "chocka" batteriet för att på så sätt bryta isolerande korroderade lager med hjälp av strömstöt. Kanske detta kan göras endast med starkare laddare, vad vet jag. Jag tror ändå man gör rätt att byta. Om det skulle bero på att någon strömdragare tömt batteriet så går det absolut att ladda det med med lägre strömstyrka än 9 ampere. Se till att batteriet är i hygglig temperatur så är de kemiska förutsättningarna rätt. Tänk bara på att det bildas lite gaser vid laddning så ha det inte vid huvudkudden. Låt det sedan ladda motsvarande energikapaciteten/medelströmstyrkan. PeO. |
|
|
För att väcka ett helt uttömmt batteri bör man börja med en SVAG begynnande laddström på MAX 3A för ett efter ett dygn gå över till 10-20% av batteriets kapasitet i Ah. Man kan även prova att kortsluta batteriet med en gron kabel för att ev "bränna" bort oxid från blyplattorna. Men kolla först så att nivån i varje cell är ca 10mm över blyplattorna och fyll ev på med DEST-vatten. Ett batteri som helt och hållet tömts på el brukar vara omöjligt att få att fungera BRA igen = kasta på miljöstationen. 105A i din bil verkar vara i onödigt mycket, om du inte kör med bensinvärmare m.m. på vintern. Ca 70-80A räcker gott, mindre om du BARA kör på sommaren, M.V.H. |
|
|
Jag har ofta fått igång "omöjliga" batterier med följande metod och med helt vanliga 4-6 A-laddare: 1) Ladda några timmar->en dag trots att laddaren står på 0 A. 2) Ladda ur batteriet med tex en strålkastarglödlampa några timmar 3) Ladda igen 4) Ladda ur igen (när batteriet börjat ta laddning kan man ladda ur till spänningen över polerna är säg 6-8 Volt på ett 12 V-batteri) 5) Fortsätt likadant 10-20 ggr. 6) Har inte batteriet tagit laddning efter detta så ge upp! Per L |
|
|
Jag lyckades fåigång mitt 125Ah batteri i M5;an genom att av misstag sätta laddaren på 24V i två timmar över 50Ah laddning, hehe. Batteriet stod förstoss löst och icke tillkopplat till bilen som tur var. |
|
| Vid helt urladdade batterier så kan man sätta en 12V lampa i serie med batteriet för att laddaren ska kunna ge laddning. | |
|
Det fick bli denna batteriladdare... Den verkar vara " hightech" Nu kanske jag gjorde ett dåligt val men jag får testa. Den verkar ju vara bra. Länk |
|
|
honken>> Var köpte du den laddaren och vad fick du betala? Den verkar ju riktigt bra! Den skall tydligen finnas hos mekonomen men jag hittar den inte på deras hemsida. M.V.H. |
|
|
Honken, redogör gärna för dina erfarenheter av C-tek laddaren. Jag har själv funderat lite på den, men jag har redan en laddare som funkar hyffsat...dvs. ingen större idé att köpa en ny om C-tec inte är riktigt bra! Mvh |
|
Detta borde Folke kunna ge en utförlig redovisning av denna laddares kapacitet och förmåga. MVH Hasso Länk |
|
Ok, jag får återkomma har precis satt igång den på laddning, snygg, liten och behändig är det enda jag vet nu..., det är bra att man kan ha den påkopplad hela tiden (flera månader) med underhållsladdning, snabbkoppling medföljer oxå som man har sittandes på batteriet så slipper man klämmorna Jag tror dessvärre det är kört då en av cellerna var kass på batteriet när jag testade det tidigare idag. Går det att använda batteriet eller bara att slänga?? |
|
|
Andreas Plars: Mekonomen har den samt en större variant. Hittade inte heller den på deras hemsida. |
|
|
vilket batteri ska jag köpa till M3:an om jag behöver ett nytt?? Märke? modell? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.