AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.234

Klonk i framvagnen

Sida 1 av 2
Ras.mus
Har en E28 (518i -88) och den har börjat klonka i framvagnen (tror jag, svårt att höra exakt) när jag kör över ojämnheter osv.

Det låter ungefär som om metall rör sig i en för stor gummiupphängning eller nått. Någon som vet vad det kan vara?

Jag har ganska nyligen bytt till sänkfjädrar fram vilka sänkte runt 30 mm. Kan det vara stötdämparna som e dåliga?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan vara stötdämparna. Jag gissar på i första hand pendelstagen till krängningshämmaren, i andra hand på lagringarna i de bakre länkarmarna (ibland kallade casterstag) och i tredje hand på spindelleder. I rangordningen placerar jag stötdämparna sist...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!
Ras.mus
Det låter ju logiskt.

Finns det något "patent-trick" man kan utföra för att kolla vad det är? Är det att hissa upp skräpet och dra i stagen och höra om det är glapp i någon led?

Ungefär, vad kostar nya saker? mekonomen/bmw? Eller ska man satsa på skroten? Fast om det inte är dyra saker blir det dyrare med en massa hjulinställningar än att köpa nya saker?
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Prova att byta pendelstagen 95% att det är dessa som orsakar klonket. Kosta ca 3-400 kr paret hos bmw, billigare hos biltema men kom ihåg att man får vad man betalar för. (Köp orginal):-)
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Hade samma problem som du!
Böt bussningar ,länkarm,tryckstång. Samt gjorde en hjulinställning.
Kostade 2.200;- (jobb och delar) hos en auktoriserad BMW-verkstad. Bilen går som en dröm nu.

Din Bmw är som din kropp, den behöver uppsöka verkstan ibland.
Mvh:FrIIk
Ras.mus
Låter ju fint det här... Men Friik, din är väl en E34:a? Är det samma stil på min? Alltså, bussningar, länkarmar, tryckstång?
Paap Reeder
Hej!
Tror också på dessa eländiga stag till främre k-hämmaren.
Om Du köper dem på annat håll än BMW original så se till att det sitter en "fjäderlåsningsklämring" även på den lilla gummihalsen mot bulten. Är det otätt där så ligger hjulsprutet på occh efter 2 år är det färdigt igen.
Minns nu inte om exvis Mekonomens har denna klämring. Biltemas har definitivt inte. Köper Du Mekonomens måste Du ev säkra med ett smalt buntband så gör det litet till iaf.
Stagen byter Du "lätt som en plätt".
MVH /// Paap R
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
oftsat är det pendel stagen som ger upp, detta kan du känna om dur rör dessa upp och ner, glappar det så vet du var felet är, ett pytte glapp låter massor. tar inte många minuter att byta

Joakim Eriksson
Ras.mus
La upp en bild á la Haynes på framvagnen. Där står inte pendelstag någonstans men jag antar att det är nummer 3 på bilden nedan. Stämmer det?

Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
det kan du ge dig på att det är

Joakim Eriksson
Ras.mus
En till bild, Mekonomens delbeskrivning...

Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
del 8 på mekonomens bild

Joakim Eriksson
Ras.mus
De kostar nock 311:- stück på mekonomen!!! Är de alltså billigare på bmw??
Ras.mus
Alltså, detta forum är perfekt! Tackar så mycket för hjälpen!

Ska ner och dra i staget nu, blir bmw imorrn om det e löst. Blir väl det ändå kan jag tänka mig...
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ras.mus, bytte du pendelstagen? (eller vad dom nu heter) och i så fall blev det bättre? har klonkljud när jag kör över skarpa gupp i min också. Vore ju skönt om det "bara" vore pendelstagen..
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ferlin, då kan jag nästan lova dig att det är pendelstagen som är slut.
ta och tryck dessa upp uch ner så känner du om det glappar, ett pytte litet glapp kan låta massor inne i kupen.

Joakim Eriksson
Ras.mus
Jag drog lite i dem och det glappade inte alls. Fast då hade jag max styrutslag för att komma åt så jag ska prova en gång till med hjulen framåt...
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
ok, jag ska kolla det..har för mig att jag läst att bilen kan bli lite svajig i högre farter om pendelstagen är dåliga? inbillar mig att min är lite ostabil när man kör fort. Iofs är den hög som en landrover, hehe.. en sänkning borde också göra den stabilare.
grrR600
Har en E34 med samma sorts ljud från framvagnen. Ska lämna in den på måndag för byte av "krängningshämmarstagen" som enligt Bmw-verkstan var felet på min bil. Bytet kostar 496 kr för båda

Mvh
Ras.mus
grrR600

Inkl. arbetet???
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Frågan är väl snarare: Inklusive material?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.