AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.598

Checkkontrollen varnar för Motoröl

Sida 2 av 2
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja den slammrar ju på ventilerna lite granna, och den är ju helt genomgådd -92 då allt repades i motorn och även trimmades , vet att den gått på mineralolja enligt serviceboken på nån service , 5w 50 är den helsyntetisk eller delsyntetisk ?! för jag vet inte om jag vågar hela i en helsyntetisk olja iaf... motorn har jag gasat med väldigt friskt i många mil nu och den spinner fortfarande lika fint furtom ventilslammret då... men det är inte så högt men tillräckligt irreterande...

/Mvh Göran
si
58
simonw
316i -97
Min 528 förbrukade ca 7dl på 100mil och det var ingen oljepöl under bilen och när jag lämnade in den pga tidsbrist för att åtgärda lite "akuta" saker visade det sig att ventilkåpan var lite lös i bakkanten och sedan åtdragning av denna så har den inte förbrukat någon olja alls.

/Simon
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
simonw:

hur såg dina stift ut då ?! för mina var först kritvita en period medans dom nu är oljavåta hmm , åker väl på byta ventilstyrningar/tätningar eller oljeringar , känns dyrt :(

/Mvh Göran
si
58
simonw
316i -97
Inga problem med stiften.
Bilen har gått 600 mil sedan oljebyte och åtdragning av ventilkåpan och endast 2-3dl olja har förbrukats, och det får väl anses normalt för en 528 som gått 28600?
//Simon
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hmm...

Men då måste du väl haft en duktigt oljig ventilkåpa ? för oljan måste väl ta vägen nånstans...

/Mvh Göran
si
58
simonw
316i -97
Nej då, den var tydligen lös i bakkant så det syntes inte alls eftersom det är bara någon centimeter till torpedväggen och det är svårt att se.
/Simon
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jomen var det oljigt i bakkant eller på torpedväggen då ?
ska kolla upp det där...

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.