AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.599

Checkkontrollen varnar för Motoröl

Sida 1 av 2
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hej alla !

Upptäckte idag påväg till jobbet att det blinkade check och sen snabbkollade jag upp mot checkkontrollen och det var MotorÖl lampan som lyste och blev genast lite orolig , när jag kom fram till jobbet så kollade jag oljan fast den var varm... det kanske man inte ska göra men jag gjorde det iaf och då var den på det nedersta strecket ! Hur kan det bli så ? läcker den olja eller försvinner oljan i tomma intet ibland ??? För det fanns ingen oljepöl varken hemma eller på jobbet och sådär !?`Är det bara och fylla på och se glad ut eller ? Sen funderade jag på vart man ska vara nånstans med oljan !? för jag vet att jag fyllt för en månad sen upp till andra strecket ! ska den vara där eller mitt i mellan !?

HJÄLP !

/Mvh Göran
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vänta med att se verklig nivå när det gått några minuter,sen fyller du upp till översta sträcket(överfyll inte).

Du kan ha en början till defekt nivågivare,om nu inte motorn har börjat dra olja..

Mvh Janne.
Ras.mus
Jag är väl ingen expert på motorer så men gamla bilar dricker ofta lite olja. Det kan vara otäta kolvringar (så läcker lite olja in och förbränns) eller andra saker. Fyll på bara och håll koll på hur mycket olja som går till ex. 500 mil. Skriv sedan in det här på forumet så ser folk som har liknande bil om det är ovanligt mycket eller ej...

Oljan ska förresten vara mitt emellan stecken helst. Blir där för mycket trycks den in i cylindrarna och förbränns. Har jag fått förklarat för mig i alla fall...

Ta nu inte detta som ett expertutlåtande! Jag TROR det e såhär. Farsans Camry drog en liter olja på två månader typ men den motorn var inte så frisk som man skulle önska...
Läser angående oljeförbrukning i min 320 instruktionsbok,där står att max oljeförbrukning är upp till 1,5dl per 10 mil beroende på körsätt,borde stå i din bok med(annars kanske någon annan här kan verifiera uppgifterna för din bil)
Oljemängden mellan strecken på stickan är en lit på min(vanligt mått,kanske mer på din,större motor)
Jag kan alltså köra ca:65 hårda mil innan minstrecket nås utan att förbrukningen är onormal,skulle det försvinna mer så är något fel.
Lite svårt att svara på om det är normal förbrukning eftersom du ej skriver hur långt du tidigare kunnat köra i förhållande till denna gång innan du fått fylla på,men om den sträckan är avsevärt längre så har något inträffat internt i motorn(om den inte läcker ut,vilket du skriver att den inte gör)

Henrik
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jo glömde skriva att jag bytte olja och filter för ca: 200 mil sen och då jag kollade då så var den på nedersta strecket sen så fyllde jag på dagen efter så den var på översta kan det vara så att filtret har tryckt i sig en del !? för jag hittar som sagt inga oljeläckage ! Om den inte läker är min motor i dåligt skick då !?

Är rätt så oroad !

/Mvh Göran
Oljefiltret fyller sig i och med att du startar bilen efter filterbytet,om du kollade oljan innan start men efter olje och filterbyte så drar väl filtret i sig ca: en halvliter.
Hur långt hade du kört innan oljebytet mellan påfyllningarna?

Annars så anser inte jag att en liter på 200mil på en mitt -80talsbil är mycket att yvas över,om det inte är en drastisk förbrukningsökning,min har tagit 1lit på hundra mil med lite inspirerad körning(tar ungefär litern på 500mil,sansad körning)

Henrik

da
11
dalle23
530i -88
Hej.
Om motorn tar in olja så ser du de lättast på om den ryker blått vid gaspådrag å avgaserna lukta bränd olja.
Och är fallet så kanske du ska börja tänka på å byta ventiltätningar.

MVH Daniel
Ventiltätningarna börjar inte släppa olja från en dag till en annan utan kommer gradvis,man märker av att förbrukningen ökar under en längre tid,inte från en dag till en annan(om inte bilen stått väldigt länge,men då tar den mycket på en gång)
Motorbromsa och titta i backspegeln,syns om tätningarna är slut(blått moln,kan vara annat fel men ofta tätningarna).
Har bilen varit avställd en längre tid eller är det en nyanskaffning?

Henrik
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Näe har kört med den hela tiden , blev väldigt osäker med milen ska kolla imorgon ! Nej den ryker ingenting , eller jo men inte blått ;) !

Har kört hårt med den rätt mycket , kan bero på det , har väldigt svårt att kontrollera min högerfot ! Det kan röra sig om en 400-500 mil också men jag ska kolla imorgon och skriva här igen !

Tack för alla snabba svar iaf ! ni är guld värda !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
När jag fyllde i i och med filter och oljabyte så fyllde jag till mellersta strecket , sen väntade jag en dag och fyllde till det andra strecket sen har jag kollat en gång och då var den mitt i mellan ! typ ! men jag ska kolla miltalen imorgon då va !

/Mvh Göran
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hård körning och sliten motor är två faktorer som ökar oljeförbrukningen.
Mineralolja brukar generera i högre oljeförbrukning än syntetolja. Vilken olja kör du på?

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Delsyntet ! Castrol nånting , den har gått på mineralolja vet jag

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Var på BMW igår och pratade med dom och min bil har typ dragit mellan en halvliter och en liter , vet inte hur mycket jag fyllde på sist men jag har kört 500 mil sen dess också !! Tror inte det är nån fara

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Nu var det dags igen ! nu varnar den och oljenivån är på nedersta strecket ! och det var 150 mil sen jag fyllde på och då fyllde jag en liter och då den varnade sist så var den på nedersta strecket! och jag har kört 150 hårda mil sen dess, så kan det vara därför ??
Oljan heter Castrol Performence 10W 30

Obs bilen hade stått i 2,5 veckor under den här tiden också

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
läser om alla inlägg och det kanske inte är så farligt ändå ! :)

/Mvh Göran
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ibland lindrar man problemet med oljeförbrukning med att byta olja. Kan ju vara värt ett försök...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vad är det för miffo som har konstruerat oljestickan?
Svart plastbit längst ner där indikeringen är, plus röret ner som inte är rakt, den är ju kladdig överallt när man får upp den + det krävs bra dagsljus för att se var nivån står...
Stålstickorna var det inga problem med där var det tydligt var oljan slutade.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Anders S.

Jo , eller så lär man sig köra som folk :) vet faktiskt inte vad man ska ha för olja i min , han rekommenderade den där till mig för det var så pass gammal bil !

Hubbe325:

Klart man har stålstickan ;)

/Mvh Göran
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Somliga har tur.....
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det står i instruktionsboken att det är vanligt med olje förbrukning så du behöver inte oroa dig så mycket för detta med oljan och som Anders säger detkan hjälpa med att byta olja!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ett ganska vanligt fel som många som säljer olja gör är just "den här passar bra på en gammal motor".
Frågan är:
Vet dom hur sliten din motor är, vilka toleranser det är frågan om?
Vet dom hur du använder bilen (gasar friskt)??

Om det är packningarna som läcker kan förstås ingen olja bota detta i nån högre grad.

På den tiden jag jobbade på Mobil bota vi många "oljeförbrukare" och "ventilslammrare" med Mobil 1 5w50, kanske kan vara ett bra tips?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.