AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.207

520 iT -99 vad ska jag titta på?

Sida 1 av 2
Finns det någonting särskilt man bör se upp med? Upplevs bilen som för slö, en provkörning säger ju inte allt.

MVH Tony
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har själv en 520i och jag är jättenöjd, 150 hk är inte fy skam om man jämför med andra bilmärken, men det beror ju på vad man prioriterar. Billig försäkring, drar lite bensin och billig i inköp är ju alltid ett plus.

CHS
Christer. Hur mycket betalar du i försäkring? Har du haft några problem med bilen?

MVH Tony
Jag har haft en 520i -97 i tre år nu och det har inte vart nåra problem än. Förutom skeva bromsskivor, men det är sånt som kommer på alla bilar. Min har gått 10500 mil nu. En kanonbil, den är inte så slö som många säger, möjligtvis med 5 pers. + fullt bagage då, men det är ju inte så ofta man har det. Det enda jag har emot min bil är att den är väldigt snålt utrustad, så om jag ska rekommendera nåt så blir det att du ska köpa en med mycket extragodis :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag betalar 4200:-/år i helförsäkring men det beror bl.a.på var man bor. 520 är ofta snålt utrustade, men jag har det mesta utom skinn och navigator i min, det var nog därför jag föll för den. Den finns att beskåda i galleriet

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag betalar 4200:-/år i helförsäkring men det beror bl.a.på var man bor. 520 är ofta snålt utrustade, men jag har det mesta utom skinn och navigator i min, det var nog därför jag föll för den. Den finns att beskåda i galleriet

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På den andra frågan är svaret bromsskivor fram, det hjälpte inte att byta dom för problemet var tillbaka igen, men nu har jag låtigt svarva dom och kört ett par hundra mil utan problem. Jag har också bytt kondensorn till AC:en som är ett standard fel, så kolla AC:en noga att den fungerar rigtigt.

CHS
Jag har en som jag funderar på att köpa och den har en hel del utrustning. Elhissar runt om,klima,solgardiner,farthållare,Xenon,17"original split fälgar,+ lite till. Försäkringen var ju ganska billig om man jämför med 540:n.

MVH Tony
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Utrustning är alltid trevligt, jag gav 135000:- för min för snart 2 år sedan, när det gäller försäkringspremien så kolla med ditt försäkringsbolag vad den skulle kosta dig, jag tror jag betalar rätt lite för min försäkring.

CHS
Han begär 130`för den och den har gått 10 000 mil. Ganska rimligt tycker jag eller?

MVH Tony
Så det är bara bromsskivorna som blir skeva eller finns det några andra vanliga fel på dom?

MVH Tony
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kanske ingen "fel" i den bemärkelsen. Men kolla efter rostbubblor vid spolarmunstycket i bak. Vi har rostbubblor på vår 523:a från -99.

/J
Redan rost det måste jag kolla, men jag tror inte att det finns nåt där.

MVH Tony
...samt vibbar i bak vagnen vid ca 105 km/h = byte bussningar bak
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kan ju vara bra att se efter i alla fall.

Men det ger ju en bra anledning till att köpa BMWs bakrutespoiler - om det nu mot all förmodan skulle finnas antydningar till rost. :)

Mvh,
Jag får ta en rejäl provkörning i morgon och då ska jag se ifall det finns några "negativa vibbar" där bak och kolla rosten. Men redan rost min 93:a har ingen rost än.

MVH Tony
Det fanns en länk här för att kolla mätarställningen förut finns den kvar och i så fall gäller den även e39?

MVH Tony
Priset verkar helt ok tycker jag. Har för mig att dubbelvanos kom 99 också. Lycka till!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det mesta om mätarställningar och kontroll har Johan redovisat
föredömligt i Importguiden

MVH
Hasso
Länk

jo
183
josef
525IA Touring-02
Ta en titt på backluckan (rost ) samtidigt kan du titta på dörrarna också ..

jossi
Angående det där med rost i bakluckan. Om det finns tendens till rost på bakluckan (vid ena sidan) på en Touring, alltså att lacken rest sig går då det på garantin om det är en E39 3/97?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.