AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
1.202

Passagerare vid Bankörning?

Sida 2 av 2
Jag är lite klyven i frågan.... man kan ju se det som som _Johan_ säger... att folk ger gärnet vad det tål från början... men frågan är ju då... kommer föraren bli mer påverkad av att han har en passagerare med sig??? det tror inte jag... när det är familjekörning så brukar jag mest vara tyst och bara följa med... om jag sitter i vid om... men sen finns det ju den aspekten pådet hela om det händer något så är man ju självklart ansvarig för den man har med sig... och man vill ju inte att en polare ska bli skadad bara för att jag körde för hårt... så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka i denna frågan...
Mi
542
Micke R
328i -98
Frågan är närmast akademisk och handlar enl. min mening om hur mycket man vill diskvalificera vuxna människor?!

Folk laddar för hårt när de är ensamma i bilen, enl. min mening har en passagerare har närmast en lugnande effekt.
Den enskilt största faran är SKILLNAD i fart fordonen emellan.

Dessutom finns det andra säkerhetsarr. man kan diskutera som enl. min mening är mycket mer avgörande:
# R-däck och std.-däck på banan samtidigt?
# Skilja bilarna åt i effektklasser beroende på motorstyrka?

Jag som kört std.-pråm med std.-däck och fått en stressad, vilt satsande norrman i en trimmad M3 E30 med R-däck i backspegelen kan säga att den verkliga faran vid bankörning handlar om SKILLNAD i fart, dålig uppsikt och otydlighet med missförstånd som följd! (Allt gick dock bra - tack vare mig!)
Det var ju en kille i en Audi 1,8 t förra året på Knutstorp som trode att han kunde bromsa sig förbi en E46 M3... man kan ju säga att den bilen blev inte snygg efter han hade planterat den i stacketet....
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Kommentar till Micke R:

Tycker du har en "point", MEN

Istället för att krångla till det och dela upp körpass i hastighetsklasser tycker jag det är viktigare att verkligen trycka på att förarna ska ta ansvar och visa hänsyn på banan. Gör dom inte det finns det en svartflagga att använda.

Gillar BMWSC-möterna mycket pga att man kan lina upp när som helst under dagen + att det känns seriöst och folk kan köra bil.

Passagerare:

Kluven, känns poitivt om man samtidigt lägger ner familjeåkningen så det blir mer fullfart på banan. Sen så tror jag faktiskt att en passagerare kan hetsa till dumdristighet, fast det är bara en känsla jag har.

/Anders C
Mi
542
Micke R
328i -98
Anders C.
Jag håller med dig till 100%. Jag vill absolut inte dela upp körningen. Jag tog det bara som ett exempel på att man kanske inte skall sila mygg och svälja kameler.
Skulle någon missköta sig med eller utan passagerare: "Gör dom inte det finns det en svartflagga att använda."

Mvh / Micke R
300
höfläkt
535daT -05
wow. Här fanns det synpunkter. Bra att dom kommer fram. Tror det kanske kan vara så här:

Procentuellt av banmötesbesökarna kör nog majoriteten sämre med passagerare. Men det är nog en fråga från person till person. Själv har jag en innre röst som gör sig påminnd med passagerare och som gör det svårt för mig att åka på dom 95-98% jag brukar. Känns inte riktigt rätt alltså. Och hur kan man hålla sig koncentrerad om man sitter o snackar...?
Kontentan blir ju -hur påverkas gemeneman av passagerare? Ni som svarat o tyckt till är kanske lite mer erfarna än banmötesbesökaren i allmänhet och kan behärska detta.
Formellt gäller ett förbud i klubben till passagerare (BMWSC + BMWCS), men erfarna förare, cupförare som här kan kallas instruktörer kan ta passagerare eller agera instruktörer. Detta på träffledningens uppmanande/godgännande (fy fan va formellt..)
Kommer det att upplevas som posetivt om det släpps fritt? Får vi inte ett sämre klimat på banan?
Skall vi efter spårvalsvisning skippa familjekörning och i stället ha 2 olika hastighetsklasser?

Pelle P, sorry. Skall hålla ner tempot fortsättningsvis ;)

MickeR, Du kom nog in på risker med bankörning (hastighetsskillnader mm) än just passagerare eller ej.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
"höfläkt": Jag tycker att den befintliga regeln är alldeles utmärkt. Den innebär att det är upp till ansvarig arrangör att göra bedömningen, det innebär också att man har kontroll på vilka som åker med passagerare..

Tempot på familjekörningen är väl högt ibland, det är inte bara du som har kört för fort. Svårt att hålla igen och tänka på att det finns bilar på banan som har sämre förutsättningar :)
Mi
542
Micke R
328i -98
Min uppfattning är att det nuvarande systemet är bra när det gäller passagerare, dvs framförallt på e.m. och med rutinerade förare. Men jag släpper även gärna passagerandet fritt.

Familjekörningen (och tjejkörningen för den delen) kan kvitta mig, men andra kanske uppskattar den.
Spårvalsvisning njae...

Jag tycker inte att det skall vara någon uppdelning. Den sköna, fria stämmning som råder gillar jag skarpt!
Bättre då att istället hålla antalet bilar på banan lågt (som idag) och att istället trycka stenhårt på att man skall vara TYDLIG, visa HÄNSYN och ha i baktanke att alla kör OLIKA fort.

TYDLIG: Använd blinkers när man släpper förbi - och lagt kort ligger, dvs om man har bestämt sig för att släppa förbi - gör man det!
HÄNSYN: Vänta tills man blir förbisläppt, chansa inte på att smita förbi. Kolla i backspegeln och släpp förbi snabbare bilar.
OLIKA: Vi har alla olika bilar med olika däck och vill använda dem olika - det är alltså ingen tävling. Satsa inte på att han nog har sett mig och jag kommer nog förbi.

För er som nu läser det här och avskräcks - GÖR INTE DET! :-D
I Sport Club är det sansat och lungt med en störtskön stämning. Under alla banträffarna förra året (och jag var på allihop :-) hände ingenting såvitt jag såg. Det går lungt och städat till med "goa" människor.
Så joina oss och använd din BMW som den var avsedd! www.bmwsc.com

Mvh / Micke R
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
I detta fall måste man hålla isär BMW CS och BMW SC , den banträff som CS håller (Knutstorpsträffen) besöks av många som kör på bana för första gången och provar då både familjekörning och bankörning . Att låta en passagerare åka med en helt orutinerad banåkare under bankörningen vore direkt ansvarslöst av arrangören !!

SC:s banträffar är en helt annan sak ,dit kommer mer likvärdiga förare/bilar och man får inte den blandning som finns på Knutstorp och då inte de risker som det ändå innebär.

Så Höfläkt ,frågan bör nog ställas : ska man tillåtas ha passagerare på BMW SC:s banträffar !

Hälsningar
Ando

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tycker det fungerar bra idag, dvs att det är upp till ansvarig för träffen att avgöra om en förare skall få ta med sig en passagerare eller inte.

Själv kör jag iaf klart mer försiktigt då jag har passagerare med mig.

300
höfläkt
535daT -05
"SC:s banträffar är en helt annan sak " -A.G hur vet du det... Har inte sett dig på någon banträff på sistone...;)

Skämt o sido, en rimlig säkerhet måste man ju etablera. Frågan är bara hur högt man skall lägga ribban. För säker, kan man aldrig bli såvida vi inte parkerar bilarna o hoppar över körningen.
Och ja, vi har nybörjare på alla träffar. Det bekräftar handuppräckningen, vilket gör att vi ger dom en grundlig instruktion innandom släpps ut.

Det finns ju alltid synpunkter och önskemål samtidigt som det är medlemarna i en klubb som bestämmer vad dom vill ha.
Det visar klart o tydligt alla inlägg här. Några vill ha passagerare andra inte.
Någon skall dock stå för ansvaret vilket oftast kan slå tillbaka på styrelsen som är arrangör.
BMW SC har dock en utstakad strategi för det här.

Saknar dock ansvariga från BMWCS på banmötena. Tycker det kunde vara trevligt om dom dök upp, och framförallt nyttigt att se hur vi lägger upp träffen och får det att flyta på ett bättre o bättre sätt. Inte minst till erfarenhet för den stora Knutstorpträffen.

Mvh
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Höfläkt : du vet säkert vilka vilka TVÅ som är ansvariga för alla de träffar, mässor o.s.v som BMW CS arrangerar ,det går inte att begära att dessa även skall vara med på alla träffar som varje sektion anordnar ! Beträffande KNUTSTORPSTRÄFFEN så har vi de senaste åren fått ett betydligt bättre flyt efter en del stora förändringar, eller vad tycker du ?Den erfarenhet som finns inom BMW SC kommer till nytta på Knutstorp i.o.m att duktiga killar med erfarenhet från SC:s banträffar är där och hjälper till med b.l.a depåutsläpp och flaggvakteri .

Men angående detta med passagerare eller inte under bankörningspassen så kan vi nog alla vara helt säkra på att ingen ändring från dagens regler kommer att ske på träffar arrangerade av BMW CS .

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Vice Klubbmästare
BMW CS

P.S

"Om man kör bankörning är det väl dumt att köra med extravikt i bilen "

300
höfläkt
535daT -05
Nej säkerheten först givetvis. Håller med.
Förstår att ni har jättemycket att stå i, och ni gör det bra tycker jag. Skulle det bli någon tid över så dyk gärna upp på någon träff.
Skulle vara skoj.
Säkerheten är ju den viktigaste aspekten (tycker jag) vid banåkning. Anledningen till frågeställningen i tråden var bara att pejla forumbesökarnas önskemål o synpunkter.

Mvh
Stefan Larsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.