AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
1.201

Passagerare vid Bankörning?

Sida 1 av 2
300
höfläkt
535daT -05
Något som diskuterats innom klubbvärden. Vad tycker ni??
Skall man tillåtas ha medåkare/beifahrer/passagerare på banträffar i BMW klubben?

Vilka krav skall ställas?

Aspekter: Kan uppmana till felaktig körning (kör över sin gräns för att imponera) Flera som kan skadas vid olycka (det sker sällan och nästan aldrig)

Man får roligare tillsammans och kan diskutera/verifiera sin körning och spårval/bromspunkter.

Rösta! För eller emot.
Mi
542
Micke R
328i -98
För.

Mvh / Micke R
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Emot...
518i slow mobil
FÖR!

E28, REAL power for REAL men!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är jag klart i mot...speciellt om något mot all förmodan skulle hända :-(
Jag tycker att den säkerheten som finns bör man låta bli att tumma på!
Annars så kan faktiskt passageraren få känna fart upplevelsen vid familjekörningen...som kan gå undan!
Spec om man har en viss m-cupe som ledar bil..*s*

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Emot. Finns ju familjekörning.

/// Ett halvårs abstinens...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har kört 911 på Porscheklubbens banracingmöten ibland och då är det helt ok med passagerare. En helmut måste man såklart ha bara.

Helt klart FÖR jag har aldrig varit med på någon BMW banträff men väl på STCC sponsordag och dom tillåter passagerare. Kör mot dom bilarna och besluta sen, tar du dom på varvtiderna så kan du kanske övertala mig att vara emot.

MVH Tony
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Fördelar: att åka med en mer erfaren kompis och få spårvals-tips.

Nackdelar: att diskutera med passageraren i fullt banracetempo - hur bra är det.. skulle det hända en olycka är det mer en person som riskerar att skadas.

Jag drar inte gärna på när jag inte är själv i bilen, även på vanliga vägar.

FÖR!! om passageraren är med på de så spelar de väl ingen roll om han/hon sitter bredvid....är bara å gasa!!
M3 Frazze Att starta en diskussion under bankörning tyder på att man inte kör för fullt eller inte borde köra.

MVH Tony
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Ok. Jag har aldrig haft passagerare under ngt banåkarpass. Men jag är ändå emot.

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Känner att jag får utveckla mitt kortfattade svar :)

(och jag gör det lika strukturerat, iaf inledningsvis, som "frazze")

Fördelar: En erfaren passagerare kan bidraga till en säkrare körning, framförallt för Anfängers. Det kan också vara ett bra sätt att få komma ut på banan och få titta innan man kör själv(men det går redan idag, bara att prata med någon rutinerad medlem och åka med).

Nackdelar: Hets, med en "polare" i bilen så kan vissa känna att "nu skall han få se". Om något händer så är skadan "dubbel" sas. Svårare för föraren att hålla koncentrationen...

Fritt: Jag har vid tillfällen tillåtet medåkare när jag arrangerar, inget generellt godkännande, men när de har frågat så har jag sagt OK. Tendenser man kan se redan vid familjekörning, sladdar osv blir nog bara förstärka vid fri fart. Jag ser inget direkt behov av att ha en generell tillåtelse för att släppa med beifahrers. Personligen skulle jag inte vilja stå med ansvaret om något hände. Jag tycker att om man skall tillåta det så skall det ske ett godkännade i varje enskilt fall...

Självklarheter: Samma krav som på föraren :) (Hjälm + klädsel)
M3 Frazze. Efteråt så har man ju två åsikter om körningen och kan diskutera både bil och spårval,ut på banan igen och testa vad ni kommit fram till. Du får ju goda råd gratis.

MVH Tony
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Glömde en sak:

Jag kör bara fullt ut när jag är själv i bilen, kommer aldrig ifrån att passageraren är MITT ansvar och därmed släpper jag automatiskt av...
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jo, så länge det inte händer något är det ju fördelar, helt klart. Men skulle det hända nånting är det nog värre att vara två pers i bilen än en.

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Som Johan skriver, passagerarens säkerhet ligger på mitt ansvar som förare.

Re
51
Red Bull
Bmw 735 -88
Varför inte!! Var på japp meet på Gelleråsen i sommras och då hadde dom något som dom kallade prova på. Då fick man vara 2 i bilen men då var okörningar endast tillåtet på målrakan.
Jag tycker att det är bra då kan polaren eller flickvännen gasa lite och man kan ändå vara med och hålla lite koll!! :)

Länk
M3 Frazze. Vad som helst kan hända när som helst, på en bana har man i regel avåkningszoner vilket du inte har på en landsväg.
Jag menar att du åker väl inte alltid ensam och laglydigt, men om du gör det så ska du ha en eloge för det. På banan så har du ingen mötande trafik och kör där för att testa bilens och dina egenskaper, när du kommer upp till bilens potential så är du ingen fara för din passagerare, då vet du vad bilen går för men i regel är du långt från bilens potential som privat bilist.

MVH Tony
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Red Bull: Det som du beskriver finns redan på BMW-klubbens träffar, går under benämningen familjekörning. Vad "höfläkt" pratar om är passagerare under "frifart pass"..

playing crowd: Vet inte vilken erfarenhet du har av banträffar, men av de jag sett när jag arrangerat eller deltagit så kör folk inte som de gör på vanlig väg just av den anledningen att det är fritt från mötande trafik osv. De avvåkningar man ofta ser beror inte på att de kör på bilens gräns, de beror oftast på att de inte vet var sin egen gräns går. Har ännu inte sett en avvåkning som har berott på bilen :)

Många kör ur depån, sen ger de full gas på första varvet (utan att knappt veta om det går höger eller vänster på andra sidan krönet) istället för att långsamt öka tempot efterhand som man hittar linjen och lär sig bromspunkterna. Flesta avvåkningarna sker i början eller slutet på dagen. I början pga att de är överivriga och i slutet pga att bil eller förare är "trötta" :)
Utan tvekan EMOT! Vill man ha spårvisning går det bra att ta med en erfaren förare under familjekörningen. De senaste ggr har vi även haft speciell spårvalsvisning för alla på morgonen som har varit väldigt uppskattad.

Man ska inte tumma på säkerheten mer än nödvändigt!

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.