|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en orginal BWM telefon i min 528 -97. Har inga instruktioner alls till den. Har även sportratt med telefonfunktioner och på mittkonsolen har jag ytterligare en knapp med en telefon på. Kan man koppla handsfree till denna telefon? Vad är knappen på mitt konsolen vid TV monitorn till för? Den blinkar rött. | |
|
Stout, jag tror att du säkert har handfree redan. Sitter i så fall en mikrofon i den lilla konsolen ovanför backspegeln, typ ett galler 2x3 cm. Var inne på Förenade Bil i dag och hämtade den vanliga instruktionsboken samt den speciella för telefonen. Gick på 246kr för båda. Köpte även bok till navin för någon vecka sedan. Står mycket matnyttigt i dessa så det är bara att införskaffa tycker jag. När det gäller telefonen så är det bara att skaffa ett stort kort och stoppa in det antingen fram under luren eller i huvudenheten där bak. Jag (och flera andra på forumet) har haft problem med att få den främre kortläsaren att funka men den där bak funkar bra. Tror att den främre kortläsaren enbart tar 5 volts kort som är en äldre standard. |
|
|
Tack för info Programmer. Ska in till BMW i morgon då de troligvis fått hem de tillbehör jag beställt. Köper handböckerna på samma gång. Hade de dem hemma? Östergatan eller Fosie? Fick nerskickat det stora kortet från Vodafone idag och telefonen fungerar utmärkt, frågan är bara hur jag aktiverar handsfree? |
|
|
Jag har inte lekt så mycket med det än men i stort sett så ska det funka så att om någon ringer så trycker på knappen i ratten så är det bara att prata. Om du ska ringa ut så kan du antinen slå numret på telefonen eller via bord-monitorn. Kör du det sistnämnda så är det sedan bara att trycka på knappen med en telefon direkt till vänster om monitorn. Vet inte exakt hur man går från lur till handsfree men jag tror man trycker på MUTE och sedan lägger på luren inom 5-6 sekunder. Jag köpte mina böcker på Östergatan (eller är det inte Östra Tullgatan?). Dom hade en hel del olika böcker hemma men av de tre jag behövde så var det bara en som fanns. De andra två tog dom hem på 4-5 dagar. Jag kollade aldrig med Fosie men det kan vara att dom har bättre lager. Fick du det att funka i den främre kortläsaren? |
|
| Ja, det fungerade fint i den främre. | |
|
Hur får man på knapplåset? Jag sätter på/av telefonen hela tiden med armbågen? Qvarnis |
|
| :.-) Programmer vet, han har handbok. Själv har jag ingen aning. Har inte tittat på den mer än stuckit in kortet och ringt ett samtal för att checka att den fungerar :-) Måste skaffa tvillingkort. | |
|
Kollar just nu i min nyinköpta instruktionsbok... tryck MENU När "Telefoninst" visas tryck OK Stega igenom olika alternativ med MENU När "Knappsatslås" visas tryck OK Nu tror jag telefonen visar om knappsatslåset är på eller av och med hjälp av OK-knappen så pendlar man mellan på/av. Nu ska man lugnt kunna lägga armbågen på telefonen när den ligger i sitt fack. |
|
| Programmer. Är böckerna på svenska? | |
| Jo, det är dom. Jag fick böcker på tyska med bilen men det är så mycket funktioner i dom här bilarna och tyskan är lite rostig så att läsa på svenska är att föredra tycker jag. | |
| Då avyttrar du säkert de tyska till mig? :-) | |
| Det är väl inte omöjligt...Är du en hejare på tyska? | |
| Läsa och lyssna inga problem men verbalt själv är det värre med. Kan göra mig förstådd men det är knackligt. | |
| Ni som har handsfree org. i era bilar hur tycker ni ljudet är? Mitt utljud är väldigt dåligt, in låter det helt okay, går det att sätta dit någon vassare mick eller går det att fixa på annat sätt? | |
|
Har varit uppe i trådar tidigare. Det var många som klagade på ljudkvalitet och tydligen skedde en uppgradering av mikrofonerna fr o m modell -01. Har själv en 00:a men har enbart hört det inkommande ljudet men man får väl skicka ut frugan och be henne ringa hem från bilen. Länk |
|
| Använde den för första gången i dag och jag tycker att ljudet är helt okej för att vara en telefon. Inga problem alltså. Men det är min åsikt som ljudtekniker. | |
| Ska tillägga det (eftersom Programmer drar upp mikrofonen) att första samtalet var hem till frugan och hon tyckte att ljudkvalitén var bra om än något avlägset. | |
|
Knapplåset är OK men gäller ju inte on/off knappen, så visst kan det hända att man kommer åt denna nån gång. Miken i taket är ngt svag, men på bekostnad av att det inte går ut för mycket motor och bakgrundsljud. Det optimala är en svanhalsmik som kan hållas betydligt närmare munnen, övriga alternativ förblir kompromisser tyvärr. Jag har testat med alternativ, kommer ett mektips vad det lider på ett par lösningar. FP |
|
|
Angående GSM telefonen. I min bil så kommer in-ljudet från den högra högtalaren fram. Kan man inte ställa in det att in-ljudet kommer t.ex på alla högtalare fram eller runt om i hela bilen?! Finns det en sådan möjlighet? Hittar ingen info om det i instruktionsboken. Länk MVH/Andrè |
|
|
Man har säkert medvetet gjort så för att få lite avstånd till miken som du förmodligen har på vänster sidan. Med allt för mycket högtalare inkopplat måste mikens gain dras ner och så får man problemen ovan. Faktum är att trots att det är populärt att köra ut telefonens ljud i stereohögtalarna så får man klart bästa ljud och uppfattbarhet i en speciell kommunikationshögtalare, designad och begränsad i frekvensområded för talspektrat c:a 300-3000Hz. Man kan då ha relativt låg volym på högtalaren och korrekt gain på miken, så blir alla medverkande i samtalet glada och nöjda. FP |
|
|
Då vet jag det Folke! Tack för insatsen! Då går ju säkert att göra om kopplinegn men är ej värt besväret enligt min mening. Länk MVH/Andrè |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.