AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.881

rördiam för turbo bygge 325 E36

Sida 1 av 2
BIMMER
Håller på att skaffa grejer till vinter projektet...
ska nu fixa rör har hört att man ska använda sig av s.k livsmedelskval = rostfritt tunnväggiga ,kan man använda vanliga rostfria? varför ska dom vara tunnväggiga? vilken diameter är att föredra? finns det
nått standard??nån som har lite tips är välkommen med förslag...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ring till gik och hör med dom, vilken diameter dom har på sina färdiga satser, eller vad dom rekomenderar för dim på rören.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Det ska INTE vara tunnväggiga rör... Du ska använda dig av tubkrökar som används till VVS arbeten de är billiga och fungerar bra. Lämpligast är nog att ha den dimensionen som är ca 48mm utvändigt.

Rostfritt eller ej beror väl på vilken tillgång du har på svetshjälp osv.. Ehh, tubkrökarna är för övrigt ca 3mm i gods, finns nog en mer tjockväggig variant också.

//Jesper
BIMMER
okej ,inte tunnväggiga alltså....hur f-n ska ja göra med grenröret de e ju i typ gjutjärn...??? finns de färdiga till E36 (325) att köpa eller är det bara börja tillverka ett..
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du annvänder dig av tubböjar till genröret så kommer det garanterat att spricka,även om man kör med högre tryckklass på delarna..Visst håller det ett tag men den kvaliten som finns på dom pallar inte vad ett grenrör får utstå..Om du kör med titan så håller det garanterat, men det är dyrt som fan!
Så här på rak arm så kan jag inte komma på någon rörkvallite som pallar det, men jag ska kolla upp det till i morgon om du vill?
Efter turbon..på trycksidan så kan du visst annvända dig av livsmedelskvalite på delarna.Och dom är faktiskt inte så dyra...tex 1st 63*90* böj ca 50 spänn

Om du bor i skåne land så kan jag erbjuda mig att tiga ihop delarna till dig!
BIMMER
okej, alltså därför det är gjort i gjutjärn!!!f-n oxå verkar ju "rätt" bökigt att svetsa ihop med massa böjar
lär se ut som ett ormbo,men men vintern är ju långs så det är väl bara bita ihop....tyvärr så bor jag inte i skåneland men jag kan mer än gärna pröjsa frakt om du är så schysst att du erbjuder dig...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du kan ju maila mig, så kan vi se vad jag kan hjälpa dig med.
Je
722
Jesper_w
Pelle Persson............................... Hmm, ???

Jag bara undrar vilken din egen erfarenhet är att tubböjar skulle ha en benägenhet att spricka?????

Själv så har jag byggt några grenrör av tubböjar, de av STD sortiment som min lokala VVS affär har hemma på hyllan. Jag känner många som är seriösa som byggt flera grenrör av samma material utan att haft några problem alls.

En kille som för övrigt jobbar med att bygga avgassystem han svetsade ihop gjutjärns originalröret med tubkrökar och körde flera tusen mil utan problem.

Det man hört talas om är att det kan bli glödskal inuti de svarta krökarna. Vilket teoretiskt kan leda till att turbinen får sig en känga.... Men oftast skulle jag tippa att det inte går blir någon skada alls...

Vad har du för teorier vilken av alla kvalitéer som finns som är lämpligast att använda för ändamålet.. Hmm, detta har diskuterats på Zatzy förut..

Bimmer har du flänsplattor att utgå ifrån till bygget?? Om inte annat så kanske jag kan fixa lite längre fram... Vad ska du ha för aggregat??

//Jesper

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om jag säger så här till dig Jesper, jag är licensierad rörmontör, och jobbar med industrimontage.Dvs ganska så mycket svetsning både i svart och rostfritt, så nu vet du iaf det.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
hehe det här kan bli intressant,håller på jesper =)
föresten hur mycket fick du för 633an???tycker det var synda attdu sålde den.dn var jävligt grym!!!

D är fegt o släppa gasen!
BIMMER
Okej pelle ,jag har mailat dig det jag tror behöva till att börja med.....kan du hjälpa mig med detta så e de super....
Jesper, jag har inga flänsar ännu ska försöka fixa det så fort jag ordnat rörböjar m.m kan du ordna såna vore även det super,vad alla är hjälpsamma här JÄTTEKUL....antagligen kommer jag köra med en A4 turbo och intercooler...inte helt 100 ännu
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Vaaaa?!?

Jesper! Har du sålt 633:an? Varför, någe nytt projekt på G eller?

I bilsport så ttod det att det var en M5 maskin du hade. Det var väl inte helt riktigt va?
Föresten så är min bil klar för mappning äntligen, Jag ringde "Potanen" idag för att kolla när han hade tid.
Men det gick inte så bra just nu sa han. Blixten hade skagit ner i kåken för två veckor sedan, fem telefoner, ett modem och ett antal givare + ett kretskort hadde rykt i bänken. Ajajaj!

Så det blir till att vänta ett tag, men jag ska dit nu under veckan så får han mappa den efter lamdan så länge.

Häldre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jesper du undrade vilka kvaliter som jag tycker är mest lämpliga, nr 1 är titan, fast det kostar lite som sagt, annars så är det nog 15M03
Je
722
Jesper_w
Hej hopp...........

Ja varför sålde jag bilen!?!?!??!?? Hmm, tja, säg det??!! Hur som helst så var det killen som köpte min förra bil en E21 323 turbo... Den presterade som bäst 13,4/171 på strippen det var med väldigt halkiga däck.

När han fick veta att jag kört 11,5 så började terrorn att köpa bilen... Till sist så gav jag med mig och sålde den för en hundring....

Nu har Stefan som han heter kört 11,23/198 med den.... Han är helt eld och lågor och ska köra en 10:a... Tiden som bilen presterat med Stefan bakom ratten är mycket bra, dock så är det jag som stått för tuningen...

Det var väldigt nyttigt att tså bredvid och titta hur bilen beter sig,,,, så efter en repa precis vid sidan om så stod ett problem klart för mig och jag tunade lite så vips blev det 11,23 vilket känns väldigt bra trots att jag själv inte manövrerade..

Men som sagt så hägrar 10:an, hmm, 11,23 repan så gick bilen lite orent på slutet av både tvåan O trean vilket säkert gjorde att den sackade ett gäng hundradelar eller kanske en tiondel...

Vi ska ta till ett knep.... 130 oktan knepet så får vi se om det kan bli något resultat, för att få till tian alltså...

Hoppas allt håller bara för tillfället så står den utan svänhjul och koppling med rasad kardan i mitt garage... Hmm, hoppas vi hinner få ihop den också!!

Hmm, om det är någon som är osäker på vilken bil det är vi pratar om så är den med på en bild i nya bilsport, samma sida som Syclone Robban, Supramannen, silversupran och var Jakan också med?? Jag heter Jesper men det står fel i texten Richard som är min (käre?? :-() ) far..

15M03 säger du ska vara lämpligt??? Jag antar att det är rostfritt material?? Har du några teorier om vilket material flänsplattorna ska vara i??? Typ i samma?? Eller i kanske ett lite mjukare?? Jag vet att Ferrita använder sig av olika hårdheter till sina ljuddämpare pga att de haft problem med att det spricker annars..

Fixa flänsplattor... Jag vet inte hur snart det kan bli.... Men jag kan fixa vattenskurna sådana för en (tror jag) en rimlig summa. Jag skulle behöva ha en exakt ritning hur de ska se ut då jag inte har tillgång till min motor än. Samt även ritning mot turbons flänsar.

Har jag det så kan man rita på Caden, maila ritningen så får du printa ut, klippa ut och kolla så att det är exakt rätt för dina behov, då vet man att plåten blir rätt.

Jag vet inget pris men kanske kring en hundring per fläns (kanske mindre kanske mer), och skulle det vara så att du kan fixa billigare någon annanstans så gör det.

A4 turbo och IC???!!???!?!? Alltså ett sådant där pytte pytte aggregat som räcker till ca 200 HK? (eller möjligen 220)?? Ska du ha det till din 192hk 325 motor??? Då är du ute och cyklar... Du lär ju inte lägga mödan om du inte siktar på minst 300 HK hmm, kanske mer...

Inte mindre än ett Mitsu 16 T iaf...... Vilket känns litet på den motorn..

Bonje!!!!!!! Viby racing... Hmm, tja, jag säger då det........... Hur får du den att gå då?? Skapligt?? Bilsport............. De har inte koll på mycket, nästan som skvallerpressen!! *flinar*

//Jesper
Je
722
Jesper_w
Jag har blivit tipsad att använda mig 2333 material i grenröret alternativt 2337, något som kan låta rimligt???

Hur benäget att spricka är egentligen rostfritt???

//Jesper
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Jesper!!!
Körde du med kopparpackning till toppen??
Funkade det bra i sådana fall??

*MORE POWER*
Je
722
Jesper_w
Jag körde med en race pckning först och den höll inte alls... Efter det så körde jag med original..... Rev motorn i vintras och då visade det sig att packningen läckt cylindertryck både över och under packningen, det var förmodligen förklaringen till att den gått varm några gånger samt tryckt ur sig en del vatten.

Ska jag någon mer gång bygga någon liknande maskin så kommer jag troligen att O-ringa blocket.

Byggde en M20 motor tidigare med turbo och hade inga som helst problem med den, jag vet andra som heller inte haft problem. Men när man varit med om att det läckt över en gång så är det bara att inse fakta och åtgärda problemet.

I ärlighetens namn ska man väl kanske nämna att effektuttaget varit över snittet iaf.

//Jesper
JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Där ser man!
Vet en kille som har en B10-turbo. Han gjorde någon mm djupt spår runt varje cyl i blocket.På så vis så går alu kanten ner i spåret vid dragning av toppen.Eftersom det inte går att få tag i skärkantspackning till M30-motorn, vad jag vet!
Verkar funka bra!!

*MORE POWER*
Je
722
Jesper_w
Vilken Alu kant gick ned i spåret han fräst??

//Jesper
JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Alu ringen som sitter på packningen runt cylindrarna, om jag förstod det rätt!
BIMMER
f-n jesper du har rätt den lilla tbo kommer aldrig att räcka lika bra att göra allt ordentligt från början...
ska leta vidare efter en större...har ju ettag på mig så det är bara börja leta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.