AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.379

M3 3.2 vs S4?

Sida 5 av 7
Paolo
Har sålt den bara för den va så j*vla kass! Byte spis 3ggr!!!! på BMW i solna innan jag fick nog! Nu kör jag en Audi S4-2001! 265hk 400nm! Och jag säger bara såhär! den är bättre än BMW,n på allt! känsla, prestanda m.m och sist men inte minst! den känns mycket mer välbyggd än min X M3! som fö va en phoenix gul 2001 som gått 950mil 1260mil resp 2230Mil vid utbyte av motorn vid tre tillfällen!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Paolo, Nu är du där igen, du säger att S4 är snabbare och har bättre känsla och jag frågar återigen, på vilket sätt då?
Och kom inte dragandes med ngn RS4 eller RS6, nu gäller det S4!

Sen har du väl ngn bild på din förra bil som vi kan få se?
ae
49
aero..
9000 aero
paolo: hur lyckas du köra sönder tre stycken motorer?

Paolo
Motorerna pallade helt enkelt inte! va aldrig mitt fel, varvade sällan mer ån till 5000varv, på bmw sa dom att fler har haft problem då m3ans kolvhastigheter är nästan som en formel1 bil! Hur som helst! äger nu en imola gul S4-sedan 2001! och tycker helt enkelt att den är bättre på alla sätt och vis! Turboknuffen som är som en riktig orgasm kom aldrig i M3! Och ok 0-100 kanske min m3 va snabbare! men på tex motorvägen om man ligge och kör på 6an typ 80-90 km/h och växlar ner till 4an och trycker så säger jag bara såhär! Både M3 och M5 blir rejält avhänga! Har sedan också märkt på folks blickar när jag åker med den att dom tittar mer än när jag hade M3an! S4 har helt enkelt mer utstrålning! Nu har jag ägt båda och jag gillar S4 mer! Och något behov av att vinna 0-100 race har jag inte! Jag kankse hamnar 0.3 sec efter em M3 men jag bryr mig inte! Elaciteten är grymt mycket bättre än M3ans! och skulle jag tröttna vilken jag inte planerar att gör så slänger jag in ett chip, filter, och avgas så har jag 340hk och 540nm! och då kommer M3 cls att verka som en volvo 240!!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Paolo,

0-100: S4 6,0 s, M3 5,2 s
0-200: S4 25,2 s, M3 18,1 s
80-120 på 4:an: S4 5,3 s, M3 5,2 s
80-160 på 4:an: S4 13,3 s, M3 10,9 s

Allt från Sport Auto.

I vilket intervall skulle S4:an vara snabbare? ;)

Sen lär det ju aldrig bli ngn turboknuff på M3 eftersom den inte har ngn Turbo.....

Och hur blir det med bilden?
Paolo
Nu kollar du nog på nya S4 som enligt Audi själva är en flopp! tung V8 sitter i! Drog senast idag en M3 E-46 på motorvägen!
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

Konstigt att du drar den nya m3. När min kompis s4-00, aldrig drog ifrån min gamla m5. Även fast det var bytt till ferrita system+chip i den. men men trodde e46 m3 var snabbare än den gamla m5 men tydligen inte!!!!!!=)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Testet av S4 är från 1998.

Sen är nya S4:an betydligt snabbare än din.

MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

hmm ett litet tillägg läste att den nya audins s4,,v8 väger lika mycke som den gamla 2,7l biturbo motorn så där har du fel!!!
Paolo
Du har nog fått fel info Kompis! Kan du skaffa en E46a så är jag gärn med på en liten demo på E4an??
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

vet inte vem du menar så om det e mig så har jag tidningen framför mig om nya s4 med 8 i o det står där mm... fixa en e46 öhhhhh??????? kompis,, jaja..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
MMmmm,

Du har helt rätt ang. vikten på motorerna däremot verkar vår kompis Paolo fått det mesta om bakfoten.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Har man lyckats köra sönder tre st motorer ifrågasätter jag det körsätt föraren har, då har man knappast bakom ratten i en sådan bil att göra! Eller köpte du körkortet på postorder kanske?

*Best Man Wins* ________________

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Paolo vad hade din gamla bil för regnr?

/T.P.
Lite nesligt för oss BMW-anhängare men driftsäkerheten i varken M3 eller M5 är särskilt hög. Hos M3 var (är?) vissa delar i motorn underdimensionerade. M5:ans akillleshäl är en alltför klen koppling. Hur det är ställt med Audis driftsäkerhet på toppmodellerna vet jag inte men rent generellt har märket tampats med många kvalitetsproblem på senare tid.
Paolo
Reg,nr TDN 229 tror den är såld till nån bilfirma i typ Helsinborg
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Framförallt E46 M3 har väl varit allt annat än problefri vad gäller motorn men om man lyckas skjuta 3 motorer inom loppet av 1300 mil då är det nog inte bilen det är fel på....

Kända fel på RS4 är fälgar som spricker och dåliga bromsar, S4:an har haft väldigt mkt problem med sprickande grenrör och turbohaverier samt underdimensionerade bromsar. Samtliga Audis verkar lida av kassa luftmasemätare för de verkar behöva bytas ofta. Vad gäller RS6 så verkar de tidiga ägarna bromsarna underdimensionerade.

Paolo,

Berätta gärna lite mer om när Audi påstod att nya S4 är en flopp. Angående tung motor så står det i Audis pressrelease av nya S4 att motorn väger lika mycket som 2,7-literssexan.
T_J
Johann, grenrören spicker inte på S4 BiTurbo, det är "insatsen" i grenrören som lossnar och tillslut lossnar det även delar från dom där "innerrören" och då kan man räkna ut vad som händer, dock väldigt enkelt att kolla det där felet, lyssna på motorn, skrammlar det från grenrören är dom kass. Men detta problem existerade enbart dom dom väldigt tidiga 98`orna, från och med 00` sitter det samma grenrör på S4 BiTurbo som på RS4 (helgjutna).

Det är sant att turbosarna är/var väldigt känsliga på S4 BiT men dom blev utbytta 99b-00 till bättre sort, felet med dom tidiga var att olje kanalerna var för små och koksade väldigt lätt igen samt kylde dåligt (redan som nya), många med chippade 98 or fick uppleva spruckna aggregat.

LMM är en historia för sig, den verkar aldrig bli bättre, dock kan man säga att till 99% har ägarna av trasiga LMM`s kört med öppna filter vilket inte är nån höjdare, oftast har dom oljat in sina filter med alldeles för mycket olja som har lagt sig på trådarna i LMM och den har då fått nedsatt kapacitet eller brunnit av.

Summa sumarum så har Audi faktiskt tagit tag i sina relativt små problem och åtgärdat dom, det kan man inte direkt säga att BMW gör...
Paolo
Joo fick veta av en säljare på Audi att nya S4 verkar vara en flopp! V8 med 344hk och 410nm! Dock samma prestanda som gammla S4 men gammla ser mycket kaxigare ut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.