|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag startar en ny "vems pappa är starkast" tråd som är av relevans för mig. Frågeställningen är alltså vilken bil som är snabbast mellan en M3 3.2 (E36) och en chippad Audi S4 (98-)? Finns det någon som har några tider? | |
M3 wanabe |
Har du inget annat för dig? =); ler. Länk |
|
Testat mot orginalS4: spöas lätt, även med M3 3,0. ABT 315 hk chipp på S4 ger EXAKT jämnt alla intervall med en M3 3,2. Dock sticker S4 direkt om man bara kör på sexan då vridet är grymt vid lägre varv. Sen en chippad M3 3,2 drar ju följdaktligen en ABT S4... |
|
|
Läste i aftonbladet i något gammalt test häromdagen och S4 va 6! sekunder långsammare än en M3 3.2 (SMG?) till 200km/h. Tror M3 körde 20.1 till 200 i det testet. Sen hade den sämre väghållning och drog mer soppa. En chipad har ja dock inte en aning om... vet att de får massa vrid med chip iaf =) Men tror inte den har så mycke att säga till om med chip heller. mvh larsson |
|
| Hur stor skillnad är det på en chippad 3.2:a mot en original? Hur mycket ger ett system till den och vad kostar det? | |
|
Flåklypa, Vadan detta intresse? |
|
|
En av mina vänner skall byta till sig en sådan till våren. Med risk för att bli frånåkt om han chippar försöker jag skrämma honom med det gamla grenrörs-tricket som fungerar bra på Audi S4 ägare ;-) Det jag nu undrar är om jag kanske inte blir frånåkt även om han chippar eftersom jag byter hojen till en M3:a framåt våren. |
|
|
Aha! Skulle gissa att du tar honom i fart även om han chippar, dvs så länge han inte gör ngt mer, quattron käkar upp rätt mkt effekt uppe i fart. Om det skulle behövas så har Kelleners Sport både "chip" och trimsaster till resonabla priser. |
|
|
Precis så resonerar jag också, men jag känner en kille som har en DBR-trimmad S4-01 som tydligen ska ha varit snabbare än en 3.2:a. Om den verkligen var det eller om det bara "kändes" så låter jag vara osagt, men på pappret är ju M3:an snabbare. Gustav: Vilka mods har du på din och vad tycker du ger bäst valuta för pengarna? Jag kommer inte att öppna motorn! |
|
| En vän till mig har en s4-99,chip,byt avgassystem. kan säga att han aldrig drog ifrån min m5 3,8, en enda gång, jo när det var blött ioförsig. men annars nix!!!! och m3 3.2 e väl snabbare än en m5 så!!!!!!!!! | |
T_J |
MMmmm (mfl), då går hans S4 rent ut sagt S.K.I.T, förmodligen läckande bypasser, krånglande magnetventiler, trasig LMM eller en slang som inte håller tätt, finns 1000 saker som kan vara defekta utan att han ens vet om det själv, vet av egen erfarenhet.. Jag har en bekant, eller iaf en äldre herre i 50 års åldern som bor i samma stad, han åker en svensksåld S4-99 Sedan. Den har genomgått lite lättare behandling hos Dalhbäck Racing. På den sitter det cat-back avgasystem av märke MTM, och sedan chip MTM, väghållningssats samt ett shortshift kit, jag tror även att någonting är gjort åt luftburken för bättre andning, förmodligen en extra slang dit. Avgasystemet är en stark bidragande orsak till att den går så bra och att många går mindre bra, ett hemma mecklat system alt. ett mindre känt märke är inte att föredra på S4 och RS4 i.o.m att biturbon skickar ut avgaspulser som ska "hjälpa varandra" och inte kollidera i systemet, kan liknas vid "kugghjuls principen" som man utöver vid bilköer (ska iaf). Alltså är inte avgasystemet utprovat och seriöst testat kan det i många fall hämma effekten, därför är dom ofta extremt dyra avgasystemen till BiT bilarna, ca 20 000:- för ett cat-back system tar DBR till S4. I alla fall, den här bilen deltog på en Audi/Porsche träff förra hösten och uppmättes till 5.1sek till 100km/h och det regnade ute, han spann 1:an och 2:an på alla fyra hjulen. Killen som skötte mätningarna sa att "den här bilen är definitivt en 4sek bil vid torrt väglag" och han skött mätningarna nångång förr.. Mätutrustningen var av absolut högsta kvalite, det var Porsche Clubens egna grejer, med fotoceller osv. Den bilen går ruggigt bra. Uppskattad effekt ca 325-330hk (ärliga, inga statoil chips, rätt ovanligt..) och ett vrid på ca 550nm. (M5 ligger i lä där..) Han har vridet tillgängligt från ca 2200rpm, sedan håller sig vridet uppe i konstant 550nm ändå upp i 6000rpm området, gissa om det drar duktigt.. En original frisk M3 3.2l har inte en suck, trivlar att ens en enbart chipad har det ens. Det krävs nog kolfiberbox mm för att M3 3.2l ska ha en chans. Långt inlägg... |
|
T_J: Är det inte fel och jämföra en hårtorks försedd DKW som desutom är trimmad med en orginal m3:a? Trimma turbo bilar är likalätt som o lämna in bilen på service, de kostar lite och är väldigt vanligt. När en 4 hjuls driven bil har 330 hk och 550nm så är de bara en tidsfråga innan något pajar. Bmw M3 är byggd för och hålla med sina 321 hkr ORGINAL. Så innan du börjar tugga om en massa vråltrimmade DKWer så läs rubriken i tråden. De går aldrig o jämföra en orginal bil med en modifierad bil för dyra pengar. de funkar ixom inte. Jag skulle kunna lämna in min grannes Nissan micra och få den modifierad för 250 kkr och den skulle köra ifrån alla m3or och s4or som huserar därute men de är lixom inte så verklighets relaterat. See my Point? Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
Ser i inlägget längre ner att det pratas om en trimmad S4 och dementerar det ja skrev ovan om läs rubriken. Kan inte editera mitt inlägg tyvärr så får göra såhär instället. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
T_J:Kompisen har en s4-00 med ACE chip,system,luftfilter och det där de ska ge 330 hk och vi åker jämnt till 240 sen segar jag ifrån och den går BRA..........Okej det känns mer i s4:an men den går inte bättre......... m3johan |
|
|
Efterom jag har ägt dessa bilar (dock ej samtidigt). Så tänkta jag att det skulla passa att gör mitt fösta inlägg i detta forum. Har haft en del att göra med DBR och ska man gör modifikationer på sin Audi / VW så är han att rekomendera. Audin var en -00 och hade ca 350 hk / 530 nm chippad, bytt avgassystem, mod. intercooler det var allt. Detta till förhållandeviss billig peng. I detta utförande provades mot en m3 3.2 -96 i dom flesta fart regioner. Till Audins fördel i samtliga. Dock väldigt jämt. Toppfart provades dock aldrig mot varnn. Enl. Audimätare gick den ca 265, samma bmw som näms ovan 255.Hur till vida detta stämmer mot verkligheten vill jag dock ha osagt. Fartspärr bortagen på bmw även Audin (chipppad). Men det roligaste med Audin var att om man låg på ca 120 på 4:an och trampade så spelade ingen roll hur mycket än bmw föraren ryckte i växelspaken...hakade ändå inte på. När det gäll hållbarhet när man chippas (måtligt) så kan jag säja efter att ha äget rätt många audi och även bmw. Att Audi har MINST lika bra hållbarhet som bmw. Hmm ser ut som jag är något Audi freak av detta inlägg...så är inte fallet. En personlig åsikt som jag även tänkta nämna är att när det gäller trimning i största allmänhet så tycker jag överladdning är att föredra. Tror det är bara en tidsfråga innan det kommer på bmw...även m serien. Måste även tillägga, ett mycket fint forum. / Nike |
|
|
Nike C ! Välkommen.. Äger du alla dom bilarna? lite smått avundsjuk nu bara=) En M3 3,2 gör dessutom betydligt mer än 255 utan toppfartspärr. Men om den spöar en s4 vet jag inte det är ointressant för mig. |
|
|
T_J, Om den där S4:an har 550 Nm vid 6000 rpm så har den över 460 hk, det tror jag inte en sekund på. Det är så otroligt att jag hissar BS-flaggan. ;) |
|
|
Tack för det Jocce... johann, Det "kit" jag hade på s4:an från DBR gav ca 530 Nm@4000 rpm och ca 1000 rpm senare full effekt ca 350 hk. Minns inte siffrorna exakt. / Nike |
|
|
NikeC, Är det sama bil som T_J pratar om? |
|
|
jojo T_J!!!! Hans s4 kan jag säga att den inte går som skit!!! S4 original i instruktionsboken står det 0-100=5,9sec...men det beror mycke på 4hjdrift kan kicka iväg bilen fortare i början!!! Han har ferrita system på bla o chippad!!! Vi testade lite med bla en g tec, jag fick runt 5,5 han lite mer....men jag åkte ifrån den iallfall(motorvägen mm...)okej jag swoocha inte från han!!! Och jämförelsen här e väl egentligen original båda imellan!!!! men eftersom hans var trimmad lite så borde en väl en m3 3.2 dra ifrån en s4 otrimmad, det var det jag ville få upp!!!! |
|
|
johann, Näe, är ingen herre på 50 år :)... än i alla fall. Ser på mitt inlägg att det kan se ut som om vi pratar om samma bil, men det är det inte. Ville bara klargör vilka ungefärliga siffror jag hade på min S4 från DBR. / Nike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.