AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.381

M3 3.2 vs S4?

Sida 4 av 7
På en M3 3,2 orginal går ju varvstoppet och toppfartspärring i princip samtidigt.
T_J
johann, dem mest "oövervinnerliga" bilchaufförerna kör oftast BMW M3`E36, varenda en en man träffat och snackat/räjsat har den inställningen.
Samma attityd speglar flertalet här oxå, men det borde du har märk om du har ögon att se med.

Hur snabb bil man har och hur snabbt man än kör gelleråsen finns det alltid nån snabbare.

NikeC, jag måste säga att du verkar ha en ruskigt brutal bil..., men det är en sak jag undrar över, kör du med det där monstret på gatan? :|
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
NikeC, då är jag full av beundran över din kärra!! Men som T_J undrar, går den att köra på gatan??

*Best Man Wins*
NikeC >> Hallå! Jag måste fråga, finns denna vette i Sverige?
Vart har du satt dessa tider nånstans?
Det är ju ingen bil som har nämnts nånstans, jag är väldigt nyfiken på denna bil, har du nån hemsida om bilen?

Mvh
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Ja visst finns bilen i Sverige. Och ja bilen körs på "gata". Bilen är typat som en "vanlig" Corvette C5 -01 och är alltså inregad. Den ser i princip ut som vilen corvette som helst för ett otränat öga. Alla inredning finns osv. Och väldigt lättkörd, till och men sambon kör den och handlar med den. Karaktären på motorn är också förhållandeviss "snäll" ingen extremt vass kam eller så (pga. kubik + överladdning).
Är dock en rullkam så visst är den lite "nervös" på tomgång. Eftersom att denna bil ej används för tävlingsbruk så finns ju inga störtbågar mm i den. Utan de tider som är satta är ju högst inofficiella. Dock på bana och med mätutrustning. Så för att börja kunna tävla officielt med bilen behövs en hel del modifikationer på den, vilket jag inte är beredd att göra. Denna bil ska bevaras i dess "orginal" skick. Ja körde ca 300 mil med den i sommras (första sommaren med den)....Ingen hemsida, tyvärr.

/
Nike
Gustav
Jag vill påstå att toppfarten inte nås på 5:an utan på 6:an. Nu vet jag att du brukar ha full koll på sådana här siffror. Du sa i tidigare inlägg att dom sista kilometerna tar man på 6:an. Kanske menar du att en chipning är nödvändig för att bilen ska orka på 6:an? Om farten nås på 5:an bör den stanna på ~275km/h i en chippad bil. På 6:an gör 200rpm skillnad 8,5km/h.
Mina egna erfarenheter säger att 268km/h passeras med råge på 6:ans växel, och då är även felvisning medtagen i beräkningen.
Är väldigt förvånad om Kelleners siffror skulle stämma.
Trodde faktiskt att även du skulle såga dom :)

Gustav, FRIFART mfl.
Alltså, jag blir inte klok över det här med toppfarten för M3 3,2!!
Ämnet har ju varit uppe massor av ggr. tidigare och då har det låtit typ så här:
Länk
Var kommer uppgiften om 280km/h ifrån?
Jag har letat runt en hel del för att hitta fakta men endast Kelleners verkar ha gjort mätningar - och deras resultat är som sagt mycket märkliga (enligt mig). Vore trevligt om någon kunde reda ut följande saker:

1: Hur kan 200rpm i maxvarv göra en skillnad på 14km/h? Enligt mina beräkningar borde det röra sig om < 8km/h på 5:ans växel.

2. Hur är det möjligt att M3 3,2 klarar 287km/h med 18 hjul (289km/h med 335 hk chip från Kelleners) men att den inte orkar över 268km/h på 6:ans växel? Verkar som 18:arna ger en 7% högre utväxling. En M3 3,0 gör 36,2km/h vid 1000rpm på 5:ans växel och om jag fattat rätt gör M3 3,2 oxå den farten på 5:ans växel. Alltså har 6:an (42,9km/h vid 1000rpm) 18% högre utväxling än 5:ans växel (eller om man så vill, 5:an har 16% lägre utväxling än 6:an).

Okej nu har vi en massa siffror som jag inte vet hur jag ska använda riktigt...
OM vi utgår från att Kelleners har rätt om att 5:ans växel har samma utväxling på både 3,0 & 3,2 så kan vi snabbt räkna ut att deras uppgift om 268km/h INTE stämmer! 36,2 * 7,6 = 275km/h.
Då stämmer helt plötsligt oxå uppgiften om 282km/h vid 7800rpm! Då kan jag stryka fråga 1.

Fråga 2 igen...om vi säger att vi kör 275km/h. Då varvar vi 7600rpm på 5:an. Med 18" varvar vi 7068rpm och om vi slänger i 6:an (17hjul) sjunker varvet till 6232rpm. Vad är effekten vid respektive varv..? Teknikens Värld bromsade en M3 3,2 och enligt effektkurvan har den ungefär (omöjligt att se exakt): 6232rpm = ~272 hk på hjulen medans 7068rpm =~294hk.
Nu vet jag inte hur man ska räkna vidare...

Uppgiften om 268km/h verkar vara felaktig så det är ju ett steg i rätt riktning. Men frågan om vad en 3,2 toppar är fortfarande olöst...

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
T_J,
> dem mest "oövervinnerliga" bilchaufförerna kör oftast BMW M3`E36, varenda en en man träffat och snackat/räjsat har den inställningen.
> Samma attityd speglar flertalet här oxå, men det borde du har märk om du har ögon att se med.

Ja eller så kör de S4 eller RS2. ;)

Jag vet inte vad Gelleråsen har med saken att göra men visst finns det alltid ngn snabbare oavsett vad man kör.

Paolo
Det va ett j*vla shatter i denna tråd! Inse en sak grabbar! Audis S4-biturbo är mycket mer välbyggd än någon BMW och den sätter på alla M3or även den nya hur enkelt som helst både i prestanda och känsla!!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Paolo,

Wake up and smell the coffee! ;)
Paolo
Vad menar du kompis?? Sätt dig i en Audi så ska du få känna på kvalite! BMW luktar bara budget!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Förvisso kanske en del Audi-modeller känns mer välbyggda men vad har det med prestanda och körkänsla att göra?

Paolo
Vad har det med prestanda att göra?? Kolla på Audis Rs4 eller Rs6 så har du ditt svar!! När din M3 eller någon annan BMW har något att sätta emot så kan du ju höra av dig!
Paol,trevlig attityd du har. Om M3 är så kass varför har du då en sådan?

/T.P.
Paolo gillar att köpa kassa bilar ?

har vi redig tur kommer han cruisande i ex en fiat till sommaren :)

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Intressant att det i sådana här trådar alltid dyker upp relativt nyregistrerade användare med nya M-bilar och kritiserar BMW...

Paolo: Gå och köp ett par biltidningar och läs på lite innan du yttrar dig. I alla test som jag har läst så har S4:an fått pisk av M3 och RS6:an av M5. Audi bygger fina bilar men när det gäller körkänsla (och i viss mån prestanda) så ligger de klart efter BMW.

/Fredrik
Varför är de alltid något av följande bilmärken det handlar om i sådana här trådar: Saab, Audi eller Volvo? Det verkar finnas en hel del personer som kör dessa bilar som absolut tvunget måste hävda sig mot BMW förare hela tiden, vad beror detta på?

En rolig historia ur bekantskapkretsen: Jag har en kompis som har en E36 325:a med 30000mil på mätaren. En annan bekant köpte en Audi A4Ts (det var några år sedan) och fick för sig att han hade världens snabbaste bil. Efter att han hade tjatat i några veckor så gick min BMW kompis med på att de skulle race motvarandra (rakt fram, ingen bana). BMW drog Audin alla gånger. Det var så jäkla kul att se Audi killen efteråt och höra alla hans undanflykter.

Personligen skiter jag totalt i om en chippad Audi S39:a med trippel turbo och fem blås drar min bil, men många ägare till Audi, Saab och Volvo verkar ha väldiga komplex för sina bilar.

/T.P.
T.P : Till viss del förstår jag de som vill jämföra sina tex trimmade volvos osv, BMW bygger bra och prestandamässigt fina bilar. Att de då vill tex jämföra låt oss säga en tokigt trimmad S40 T4 med 320hk är mera beröm då de ser upp till BMW som en snabb och bra bil.

Jag håller dock me dmånga föregående talare, BMW är och förblir aldrig den absolut snabbaste eller bästa bilen på alla punkter, en sådan bil är omöjlig.

Dock är det bra att vi BMW-ägare fortf är mkt nöjda bilar och försvarar dom med både tänder, näbbar och klor. För även om folk vill jämföra så behöver man inte bespotta.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Jag tror aldrig att någon har sagt att BMW är den absolut snabbaste eller bästa bilen på alla punkter.

/T.P.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Paolo, Har du ngn bild på din M3?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.