|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
T_j!!! liten rättelse s4 i instruktionsboken0-100=5,9sec....99:s bok iallfall!!!!! och det stod inget om skillnad mellan avant o sedan!!!! =)=) |
|
T_J |
Ta och kolla upp det igen, fabriksuppgifterna lydet, 5.6sek för sedan och 5.7sek Avant. Jag är _väldigt_ säkra på dom här uppgifterna. Men kika en gång till i hans instruktionsbok, det skulle vara mkt intressant om det står 5.9sek där. |
| M3 3.2 toppar ca 280km/h (verklig fart)....inga problem att nå 300km/h på mätarnålen original. Det krävs en riktigt potent modifierad Turbo Audi för att matcha den toppfarten. Inget snack om att turbobilar är snabba och förhållandevis ganska lätt hänger på alla m-bilar i acceleration med endast små modifieringar. Men självklart är dopade killar större och starkare än än dem som tränar rent. Förresten M3 3.0 presterar 269km/h utan toppfartspärr. | |
T_J |
Det är sant, fyhjulsdriften äter upp de där sista hk som behövs för att göra en lika hög toppfart som en liknande 2wd bil gör. För att åka 280km/h i en turbo Audi så behöver du en chipad Audi RS2, 280-285km/h blir toppfarten på en MTM chipad RS2 som har ca 340-350hk och ca 485nm-500nm. |
|
FRIFART, du verkar ha koll. Det du säger låter i linje med verkligheten. T_J: tror inte en RS2 toppar 280 verkliga med endast 35 hk extra. I orginal dör den ju vid 262 km/h... |
|
|
Tenare jag blev lite mobbad av några grabbar i en S4 vid macdonalds i ljungby dom sa att jag skule ta min 318!!! och åka hem så vi drog ut på E4:an och stampade på efter ca 1km såg jag inte dom mer då hadde jag slagit fatspärren (250) på en väg som är ca 1bilbredd +1meter när jag var i värnamo ca 5mil norrut stannade jag dom kom inte fören ca 5min senare!! Så jag har ingen respekt för S4!! //Fredde M3 POWER Blådåre!! |
|
|
Märks att detta är ett bmw forum, konstigt vore väl annars :) Har själv ägt två M3:or (E36) en något begad -94 och en ny -96. Som det låter på er här så har dessa en våldsam prestade vilket för mig låter väldig främmande. En s4 orginal har förvisso inte samma prestada av förklarliga själ. Men min erfarenhet är att en Audi motor med samma effekt är minst lika vass som en bmw motor. Men hållbarare. Den toppfart som näms här 300 km/h på mätare når jag med nöd och näppe med m5:an. Med vetten däremot är det inga problem :) OBS! Inget illa ment mot m3:or bara min personliga erfarenhet. / Nike |
|
T_J |
Jo många här har svårt att förstå att det faktiskt finns bilar som är lika snabba som sina egna och t.o.m snabbare ibland.. Trist och tråkigt. Gustav: Nog vet du att en RS2 är spärrad vid 262km/h. När jag själv ägde en sådan så åkte jag fortare än 262km/h och den var original, förklaringen var att jag åkte på större hjul och på så sätt lurade hastightesmätaren. Jag använde mig då av en uträknare som finns på www.nordicaudi.com där jag skrev in mitt varvtal, 6`te växel, samt hjul ink. profil och bredd. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur fort det exakt gick men uppåt 270km/h har jag ett minne av, men jag kan inte säga att den gick som en raket efter 255-260, det var lite segt tills jag tyckte att den hade fått nog av tortyr. Så 35hk fixar dom där sista km/h. Den får faktiskt oxå en heldel vrid av chipet ca +75 till 85nm extra, nu tror jag inte vridet har så stor betydelse i dom farterna men det är ingen nackdel. |
|
NikeC, Om du inte når mer än 300 på mätaren med M5:an måste det vara ngt fel på den, den borde åtminstone visa uppåt 310 med fartspärren borta. T_J, > Jo många här har svårt att förstå att det faktiskt finns bilar som är lika snabba som sina egna och t.o.m snabbare ibland.. Jag skulle nog säga att du tillhör den gruppen. |
|
|
Nike C. Imponerande tid och fart du har på vetten. Det skulle vara riktigt obehagligt att möta en sådan best med motorcykeln.....iaf en bit över 200km/h. Låt höra några specifikationer på den. :-) |
|
|
johann, Har hört fler påpekat att den borde gå fortare, men har testat vid flertal tillfällen. Nålen precis över 300 sträcket mer vill den inte. Och den är äve inkört så det räcker, drygt 4000 mil nu. Flåklypa, Det får du mer än gjärna...prestandan på denna bil går inte beskriva i ord...måste upplevas. Än obesegrad vid rödljus i alla fall :) Detta inkluderera även ett flertal motorcycklar som försökt. Kort om motorn, det är en 427 (c5k block) med dubbelturbo även dubbla laddluftkylare. Ger ca 800 hk@4600 rpm 860 lb-ft@3600 rpm (fabriksuppgifter). 0-100 1.99 sek, 0-200 7,40 sek 402 m 9.91 uppbackat. Toppfart ska vara ca 390 km/h...aldrig provat :) Den är ruggit snabb, en m5 går ju inte dåligt denna är mer är dubbelt så snabb i alla register.....dock ej toppfart :) Det mäktigaste är att det spelar i princip ingen roll vilken växel du lägger i den drar lika vildsint hela tiden...Tack Flåklypa nu ficka jag ju en chans att skriva av mig lite om den :) / Nike |
|
|
Tiderna måsta väl vara satta på stripp med trackbite och riktiga däck. Vad har du för 60 fot på den tiden....1.5-1.6s? Jag provade att köra stripp en gång i somras och presterade bara 10.1 som bäst, men det var med en 60-fot på 1.85s. Dock har jag högre slutfart än dig....249.7 :-) 800hk vid 4800 rpm!!! Vilket helvetes vrid det blir!!!!! Lingenfelter äger. Den värsta bil jag åkt hittils är en turbokonverterad M3 E30 (Jocke Sahlins). Den ger väl runt 600hk skulle jag tro. |
|
|
NikeC, Kan ju vara så att din hastighetsmätare är mer rättvisande än andra. |
|
|
johann, man kan ju hoppas på det. Till saken hör även att jag kör på Good Year Eagle F1 däck. Och det är en rätt så stor skara som påpekat att dessa däck är inte mycketet för världen. Har visst bla. högt rullmotstånd...om det är sant eller ej vet jag inte. Även det skulle kunna vara en förklaring. Flåklypa, Ja men gatdäck blir det tiderna nått helt annat. Dock är ej däcken bra mina 60 fots tider ligger på ca 1.75s ..inte riktigt greppet jag skulle vilja ha. För den bör gå kör än fortare med..det finns tider på mellan 9.7 rill 9.8 med liknande bilar. Kan ju även bero på föraren :) Och givetviss går ju inte alla bilar lika bra. ja en R1 turbo lär inte gå dåligt, har aldrig provat nåt sånt. Har tyvärr aldrigt tagit kortet. / Nike |
|
|
Hm... måste vara en snabb Vette! Länk *Best Man Wins* |
|
|
Hmm, det är något som inte stämmer. En 0-100 tid på två sekunder borde ge en 60 fotare på 1.4 sek om man antar linjäracceralation till 100km/h |
|
|
BMWCoupe, Ja på den listan fanns ju inte speciellt snabba bilar :) Här kommer en bättre, och som du ser så ska dom vara betydligt snabbare än vad jag kör 402 m på. Länk Länk Länk Info om vetten.... Länk / Nike |
|
viobebe |
Håller med dig NikeC, Audi har hållbarare motorer.Hade jag inte vetat bättre och enbart gått efter vad folk här på forumet skriver så hade jag köpt en M bil med en gång.Men av erfarenhet vet jag att alla har eller har haft stora problem med sina bilar,motorer,växellådor mm,därav att man avböjer ett köp.Säger inte att Audi är en bättre bil,men deras motorer är hållbara helt enkelt.Det märker man på Sport Autos 10.000 mil test på RS4,enbart vanlig service och däckbyte. |
|
Finns uppgifter som säger att E36 M3 3,2 toppar 268km/h utan spärr. Så här säger en välmeriterad BMW trimmare (Kelleners Sport) "the topspeed for the m3 3.2 with standard tyres is at the same rev limit (7600 rpm)the same as the 3.0 :268 km/h.this is purely because the m3 it is not geared long enough,and that is why 18 inches(bigger diameter) help the top speed." Tyckte givetvis att det verkade konstigt, och frågade om dom menade att toppfarten nåddes på 5:an. Fick det här svaret: "diese messungen liegen schon einige jahre zurück.gut möglich das der topspeed nur im fünften erreicht wurde." Översatt blir det ungefär att; uppgifterna är några år gamla men det är mycket möjligt att toppfarten nåddes på 5:ans växel. Tycker det är lite konstigt att Kelleners säger en sådan här sak. Dom borde väl veta bättre?! |
|
| Det stämemr helt säkert. Om i nte varvtalsstoppet är höjt. Om det höjs till 78000 rpm är det 280 km/h äkta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.