|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill få bra råd av någon som verkligen vet om det hjälper mycket av att byta bakvagnsbussningarna (de är dåliga) för att inte bakdäcken ska slitas ut. Jag hade ett par 255/40-17 liggandes hemma förra året och monterade på dem på bakfälgarna, då var det ca 4,5mm kvar på mönsterdjupet. Jag körde ca 500 mil, sedan var jag inne på kården. Hade tänkt byta bakvagnsbussningarna precis när jag har ställt på bilen, samt att jag måste ha ett par 255/40-17 däck som jag kan åka med. Om jag nu gör detta bussningsbytet samt köper helt nya 255/40-17 däck, kommer de att vara nedslitna fort? Hur långt kan man åka på dem ungefär vid normal körning innan de är nedslitna, mest på landsväg? Känns lite jobbigt att lägga ut över 3000 kronor och så är de nedslitna redan efter 500 mil. Kan det vara något annat än bussningarna som gör att den äter däck? Bakvagnsinställning eller vad det heter går inte att göra på verkstaden på 750i E32, tror det går på E38:an. Kom gärna med bra kommentarer och tips!!! //Schnitzer | |
|
Det beror på hur den sliter däcken, är silentblocken dåliga sliter den bakdäcken på insidan. Är bilen sänkt får man samma fenomen! Sliter den däremot däcken jämnt över hela slitbanan är det nog tyvärr inte mycket att göra åt det, däckkontot brukar bli stort med en 750... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Däcken slits på insidan, mönstret som är på andra sidan på däcket alltså där det inte sliter är det jättebra mönster. Det sliter INTE jämnt över hela däcket. Kan det bli bättre om jag byter bussningarna då? Ska i och för sig sänka bilen till våren också, men om det är nya bussningar så borde det inte slita så mycket däck som det gör nu? //Schnitzer |
|
|
Sliter den däcken på insidan gör nya silentblock stor skillnad. Hur mycket tänkte du sänka då? Sänker du 30-40 millimeter kommer det förmodligen att synas att den sliter däcken hårdare på insidan, sänker du mer är du nog tillbaka där du är nu. Sänker du 30-40 millimeter så gäller det bara att hålla koll på slitaget på insidan, då kan du (om däckens konstruktion tillåter detta, vissa är ju rotationsbundna och då är det inga problem, men andra har dessutom en in och utsida) byta plats på däcken innan du kommer ner till corden. Jag har sänkt min 120/100 mm och jag måste kränga om mina däck efter 500-1000 mil, sen går dom ungefär lika långt till. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Jag hade tänkt sänka 55/35mm, efter det en framvagnsinställning för att jag ska slippa onödigt slitage på framdäcken. Ja, precis man kan rotera däcken också, är det vanligt att folk gör så? Jag vet inte om jag har sett det förut. Jag kommer nog att få en kommentar av däckverkstadpersonalen att köpa nya däck istället, men det blir extremt dyrt om man ska få köpa nya bakdäck var 500 mil, ca 3000 kronor/500 mil blir inte billigt, hehehe. Jag får väl i sånna fall köra tills däcken kommit ner till rätt mått på insidan och sedan rotera och köra den sista biten som går. Men eftersom jag inte har sänkt lika mycket som dig samt att jag ska byta till helt nya bakvagnsbussningar så borde den ju inte äta lika mycket som nu. Jag borde ju kunna köra minst lika långt som dig innan rotation, ellerhur? //Schnitzer |
|
|
Jag funderade på 255/40-17 Hankook VENTUS K102, vet du om de är rotation på dem? Måste det stå "rotation" på däcket om det är möjligt att rotera? //Schnitzer |
|
|
Jag har sänkt mer, men jag har också justerat hjulvinklarna något på bakhjulen. Till saken hör också att jag inte precis är känd för att köra försiktigt... Byter du silentblocken, sänker 55/35mm och kör som folk tror jag du kommer att få bra med mil på däcken. Är inte ens säker på att du kommer att behöva skifta dom för att kunna använda dom fullt ut... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Är däcket rotationsbundet är det en pil som visar åt vilket håll däcket ska rotera, det kan även stå "rotation" som förklaring till pilen. Det kvittar om däcken är rotationsbundna eller inte, de måste ändå krängas om, annars hamnar insidan på insidan igen... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Ok, tack för hjälpen. Det blir nog påställning 1:a april och någon vecka efter det så ska jag försöka sätta på sänkningen samt byta bakvagnsbussningarna så det blir bra. Jag borde lätt kunna köra 1000 mil på de däcken efter sänkningen och bussningsbytet då? De VENTUS-däcken ska väl ha rätt så bra kvalité om jag har fattat det rätt? //Schnitzer |
|
|
Det där är så olika från däck till däck och person till person, men 1000 mil kan jag aldrig tänka mig ska vara några problem, knappast det dubbla heller... Jag har nästan bara hört bra saker om Ventusdäcken, finns ju ett par trådar här om däck. Efter att jag tappat slitbanan från ett Ventusdäck på autobahn låter jag dom vara ifred, men detta kan ju vara en isolerad företeelse... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Ok, jag har för mig att brorsan hade sånna däck på sin förra 535i och de ska ha varit ganska bra. //Schnitzer |
|
|
Jeppe: jag skulle gärna vilja veta vad du har gjort för att ändra hjulvinklarna bak, samt gärna se en bild på din bil... måste se grym ut med den sänkningen... maila gärna bild till mig... Diesel-räsern |
|
|
Jag har en Alpinabakvagn, där finns justeringsmöjligheter. Bild är skickad! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Jag hade Ventus plus bak och Ventus K102 fram på min förra 735i och de däcken fungerade fint, men såklart är det ju lite halt i regn med 255/40-17 bak, men det gäller väl alla däck. Jag hade nybytta silentblock på 735i, och det fanns aldrig några tendenser till att slita snett på bakdäcken på de 700 mil jag åkte med den bilen, trots att den var sänkt. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Ok, då borde det vara lugnt med andra ord. Min förra 735i var också kraftigt sänkt, den åt inte heller däck. //Schnitzer |
|
|
Min 730 sliter insidan på däcken endast på hö. sida. Nya bussningar monterades när däcken var nya så dessa är avförda, trodde nog att detta berodde på kass nivåregl.? Kör med 245/45 16 Ventus, ett totalt odugligt däck enligt min mening, det räcker med lätta molntussar i skyn för att det ska släppa. |
|
|
Tjejens 735:a sliter också hårt på insidorna av däcken (bak). Den bilen har haft ett sänksystem med sänkfjädrar monterat tidigare, men det tog jag bort direkt efter köpet och monterade nya fjädrar och dämpare. Jag tycker inte tat den känns dålig i bussningarna, jag skulle snarare tro att det behövs en justering av toe-outen i bakvagnen. Men jag har läst här på forumet att det inte GÅR att justera toe-in/out på BMW's egen bakvagn, stämmer det? ÄR det någon som gjort en bak och framvagnsjustering på sin E32 7-serie här? Jag var ner på Euromaster med bilen, de gnällde på att de inte kunde göra justeringen just då pga. att fjäderbenen satt löst... men de måste ha varit bra förvirrade, för varenda bult sitter som urberget. Vad tror ni? Är det bussningarna ändå, eller kan bytet från sänksats till normafjädring ha ställt till det? |
|
|
Det verkar som det en massa olika bud om hurvida det är möljligt att justera hjulvinklar bak på E32/E34. Någon som vet säkert hur det ligger till? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Är det samma med alpina bakvagn till E34 jeppe? Tack för bilden, ser grymfet ut...!! Diesel-räsern |
|
|
På original bakvagnen finns inga justeringar. Jag bytte till en Alpinabakvagn för att få diffbroms och en bättre utväxling, på köpet fick jag justeringsmöjligheter. Dock går det inte att justera så mycket som jag skulle behöva med min sänkning, men det blir betydligt bättre... Jag har bakvagn från en Alpina B12, passar inte på E34, men där borde man ju istället kunna ha en Alpinabakvagn från deras E34-baserade modeller...? Justeringen på min är bara att fästhålet är något utdraget (till ungefär dubbla skruvdiametern) som ett spår, borde nästan gå att mecka till själv? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Missuppfattade din fråga tarzan325, förmodar att du menar om även Alpinas E34 modeller har justerbar bakvagn? Vet ej... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.