AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.527

Hur starta bilen i kyla?

Sida 3 av 3
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Folke, Axel..: Tror knappast det är nån Direkt akut fara att köra den mera än 30 sek (1-2min)! Fast man bör ju inte som du säger stå och köra i 5-10,20 min+ och så! För det kan inte vara bra! Håller med dig i det du säger om poleringen.!
Sen borde man ta tid på hur lång tid det tar att skrapa bilen. För jag vet hur det varit för mig när det kommer till Att skrapa, fast nu är jag ett dåligt exempel(whiplash).. För mig tar det säkert 5-10 min att skrapa bilen då det är frost på alla rutor (japps jag skrapar var enda ruta!) Nu mera har jag kupevärmare och slipper detta dock! Fast jag tomkör aldrig min bil när jag tar den (drar ju säkert lite exta bensin och så har jag inte tid med sånt).

Amerikanska bilar... (sätter handen för pannan och blundar) Har ni läst vad det står på en helt vanlig RCA kabel till ett par Datorhögtalare ifrån USA?!? Får absolut inte användas till nåt annat än tillhörande utrustning och så en massa text om hur garantin osv inte gäller bla bla bla... SICK!!

TJo

theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Glömde... Angående sista stycket i det förra jag skrev:
Så jag vill inte veta vad det står om en bil... (ser gråtfärdig ut.)

Självklart är det skillnad på olika motorer angående deras sårbarhet när man kör med kall olja. En volvo 740GLE kan säkert gå hur länge som hellst med olja liknande tapetklister i motorn medans min M5a riskerar haveri om jag varje gång motorn är iskall ber de 315 hästarna löpa...........

Mvh
Patrik
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Blemman: Bmw glasmotorer ?. Ser att du kör Pontiac också, då känner du nog till Pontiacs berömda 400 "glas" V8 . en varvvillig motor men acc så vek när oljefilmen brister till vevlagren vid lite lätt övervarv.
Ja
760
JanF
530i-93
Hmmm kul tråd.

Alla har sin svaga sida, någon varmkör sååååå försiktigt så inget skall skadas, sen när motorn väl är varm så gör han en tokvarvning och lägger av halva däckan på asfalten i en lååång burnout.

Den andre bry sig inte alls om att varmköra lite försiktigt, start i
-30 och så iväg, men skulle aldrig i sin vildaste fantasi funder på en burnout, sliter ju för mycket på bilen.
ho
432
hombre
750iA 1991
Att tomgångsköra i sträng kyla förutsätter jo att man har perfekt laddning. Min tomgång ligger jo 600. Laddlampan tänds inte på tomgång i kyla (efter generatorbyte). Att värma upp motor på tomgång borde kan kanske gå snabbare än när fartvinden ligger på i 100 knyck i -20 ? Någon har säkert testat eller kunning nog för att räkna ut det på annat sätt. Är själv flitig kupevärmaranvändare med el-matta på oljetråget och skulle aldrig ha tålamod att stå och vänta.

Vid temp ca -20 fick jag åka över milen för att kylvattnet ska bli varmt vid ren kallstart utan kupevärmare eller el-matteanvändning. Detta var direkt ut på snabb väg med fartvind.

Elmatta, är det nått som är monterat utanpå tråget eller?

Mvh
Patrik
_hubbe_
CristianF: inte för att de hör till ämnet, men jag vill gärna veta va R:et står för?? 325iR alltså...
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
varva inte mer än ca 3000 varv i minuten innan motorn har kommit upp i normal temperatur.
Sedan är det bara köra på som man brukar.
ho
432
hombre
750iA 1991
Sandgren: Hoppas de inte monterade det på insidan av tråget :)
Skämt åsido: Svar ja.

hombre: Nä det hoppades jag också. Var kan man få tag på en sådan? Fungerar det lika bra som en "vanlig" motorvärmare?

Mvh
Patrik
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
står så i reg.papprena

Kanske för Roadster ?
325 roadster va något nytt....speciellt från -89

En bra chef kör BMW! =)
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
ja va fan vet jag....det står så i papprena..

kom med nått bättre då.
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Själv sätter jag mig i bilen på morgonen vrider om nyckeln, går ut drar ut motorvärmaren, skrapar rutorna, sedan sätter jag mig i bilen och kör iväg, Att det är skadligt för motorn att varva mindre än 1500rpm ibörjan gäller doch inte mig, då jag har en tomgång med kall motor på 1600rpm :)

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Lunken: Du har ju iallafall motornvärmare, då bör det ju inte vara minusgrader i motorn............

Mvh
Patrik
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Lunken> Det var ingen dålig hög tomgång du hade...

Vad gäller 1500-varvsgräns är det gammal kunskap eller vad man nu kallar det. Det är inte hällsosamt för en motor att dra under 1500 varv. Det hör man ju även, 5ans växel o 1000 varv låter ju inte så jvla bra eller hur?

Men det har inget med vinter eller sommar att göra. Vad folk vill göra med sina motorer när de är kalla (dra iväg efter tomgång eller inte, dra på utav bara hvete eller ej) är en annan sak.
Men jag tror att de flesta skulle hålla med mig om 1500-gränsen.

*BAWORAK*
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
SvanteE:

Vi här kanske tycker det men jag vet en del som tror att man kan köra nästan hur lågt som helst.. Har man en sexa behöver man ju inte växla ner! Det är ju lungt om man kör in i en rondell på trean osv!! Många verkar tro det tyvärr...

Tjo

______
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.